Vinande ljud på nyrenoverad Aprilia?

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Tjena!

Har vart och kollat på en aprilia rs 125 -00 med nyrenoveradmotor för 20lök (väldigt mkt :va ) på ava mc.

den ska tydligen ha gått ca en mil efter nyrenoveringen men när vi var där (var i höstas) så ven det lite om den tyckte jag och då tänkte jag direkt "whhoo, så där ska den inte låta, eller?"

nu vill jag fråga er rs fantomer som fått byta cylinder etc etc (dvs 90%:D)

hade era något vinande ljud från motorregionerna när den var rätt färsk och skulle någon trevlig själv här i sthlm som har erfarenheter av aprilia rs isf följa med mig kanske? :rolleyes:

skulle vara mkt snällt isf och svar vill jag ha i miljonersmiljoner

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Fuzzman skrev:
Tjena!

Har vart och kollat på en aprilia rs 125 -00 med nyrenoveradmotor för 20lök (väldigt mkt :va ) på ava mc.

den ska tydligen ha gått ca en mil efter nyrenoveringen men när vi var där (var i höstas) så ven det lite om den tyckte jag och då tänkte jag direkt "whhoo, så där ska den inte låta, eller?"

nu vill jag fråga er rs fantomer som fått byta cylinder etc etc (dvs 90%:D)

hade era något vinande ljud från motorregionerna när den var rätt färsk och skulle någon trevlig själv här i sthlm som har erfarenheter av aprilia rs isf följa med mig kanske? :rolleyes:

skulle vara mkt snällt isf och svar vill jag ha i miljonersmiljoner

Vart ligger ava mc? 20 lök är väll snor billigt om den är fräcsh?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Cyren skrev:
Ava mc ligger i sthlm, strax innan kungenskurva. 20'000 låter som sagt billigt :va

Okej bra. Då åker jag och tittar på den. :) Nej men man blev allt bra sugen.. Fast jag har lovat mig själv att inte köpa en sporthoj...

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -03
woops, sa visst fel, 20lök för renoveringen alltså :p

bågen är däremot dyrare

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Fuzzman skrev:
woops, sa visst fel, 20lök för renoveringen alltså :p

bågen är däremot dyrare

Okej om dom nu har lyckats renovera den för 20 000 så borde den fan heller låta illa...

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -03
prulle skrev:
Okej om dom nu har lyckats renovera den för 20 000 så borde den fan heller låta illa...

menar ju de, men den är fin i övrigt i kåpväg o så :va

så fundersam är man, vill ju ha båge NU också

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
Förmodligen är de orginaldelar som sitter i hojen, därför det har kostat så mycket, eller så sitter de pirat i och dom påstår att de är orginal, vem vet, men i alla fall så kostar orginaldelarna runt 20 papp om den skär. :/

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Saabmosare skrev:
Förmodligen är de orginaldelar som sitter i hojen, därför det har kostat så mycket, eller så sitter de pirat i och dom påstår att de är orginal, vem vet, men i alla fall så kostar orginaldelarna runt 20 papp om den skär. :/

med vev, lager och avgassventil möjligen annars är det väll 9999 för cylle och kolv?

Hagberg

Fuckhead!
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Ktm especiale 450/620/660
Som jag redan förklarat för sej förut Martin så kan det ha med att grejerna inte är ordentligt smorda när dom är ihopsatta.
Samtliga delar skall smörjas in i olja eller dyl. vid ihopmontering, lager och axlar osv, ALLT!

Det här kan vem som helst glömma, eller slarva med. Spelar ingen roll hur seriös firman är osv.

Och när det slarvas med sånt här kan det uppstå ett vinande ljud innan allt är uppsmort ordentligt av olja och bensin osv.
Så därför har många nyrenoverade motorer just ett vinande ljud.
Och det är ingen större fara, men man ska inte gasa skiten ur motorn, för då kan det uppstå värme, och för mycke värme bland axlar och lager kan sluta dyyyyyrt.

Nu kan jag ju då inte säga att jag vet att det är det som är felet, men det är en stor risk.

Nåt speciellt annat fel kan jag inte komma på förtillfället.
Men om du kunde utveckla det vinande ljudet....?
Om det låter som ett konstant tjutande, eller om det går i vågor osv osv osv..

/Hagberg

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Hagberg skrev:
Som jag redan förklarat för sej förut Martin så kan det ha med att grejerna inte är ordentligt smorda när dom är ihopsatta.
Samtliga delar skall smörjas in i olja eller dyl. vid ihopmontering, lager och axlar osv, ALLT!

Det här kan vem som helst glömma, eller slarva med. Spelar ingen roll hur seriös firman är osv.

Och när det slarvas med sånt här kan det uppstå ett vinande ljud innan allt är uppsmort ordentligt av olja och bensin osv.
Så därför har många nyrenoverade motorer just ett vinande ljud.
Och det är ingen större fara, men man ska inte gasa skiten ur motorn, för då kan det uppstå värme, och för mycke värme bland axlar och lager kan sluta dyyyyyrt.

Nu kan jag ju då inte säga att jag vet att det är det som är felet, men det är en stor risk.

Nåt speciellt annat fel kan jag inte komma på förtillfället.
Men om du kunde utveckla det vinande ljudet....?
Om det låter som ett konstant tjutande, eller om det går i vågor osv osv osv..

/Hagberg

ja du victor, det tjuter/viner mest hela tiden och på en mil borde det väll ändå vara sådär insmort...

eller?

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
Kawasaki Z1000
Om du själv skriver att dom flesta bytt cylinder så varför köpa en hoj med kass kvalitet ...

Mvh Erik... :tungan

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...