Vindjacka över perforerat skinnställ?

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Har bott i Kalifornien nu i snart ett år och har kört runt ett svalt perforerat skinnställ som varit oumbärligt här dom varma dagarna. Snart bär det av hem till kalla sverige igen dock, och något jag märkt vissa nattkörningar osv. är att ventilationen gör stället oanvändbart kallt i temperaturer under säg 20 C. Så jag tänkte att en vindjacka över stället borde lösa det problemet dom kallare sommardagarna i Sverige.

Är det någon som har erfarenhet av hur detta skulle funka och isåfall kan ge tips på vart man kan hitta en shysst jacka som inte fladdrar för mycket och ser hysat sportig ut över racestället?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Här i Sverige är det väl munkjackor som är vanligast...
Men det finns ju regnställ för skinnställ att köpa som sitter som kondomer och som borde fladdra så lite som möjligt, ett sånt kanske vore på sin plats?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag kör med vindjacka och regnbyxor över mitt icke-perforerade skinnställ om det är kallt ute. Tycker det gör ganska stor skillnad.

Munkjacka har jag inte förstått mig på varför man kör med, hjälper varken mot vind eller regn och ser ganska gangsta-wannabe ut i kombination med sporthoj.

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Så höll jag på massa år... Sen i våras har jag ett tight skuret textilställ när det är svalare än 18 och byter till skinnstället när det är varmare! En dyrare men fantastiskt mycket bättre metod att tackla kylan!:tummenupp

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Kör med regnställ utanpå skinnstället om det är kallt ute, fungerar riktigt bra för att hålla värmen dock luktar man lite finkel sen då det blir absolut noll ventilation innanför stället. Men hålla värmen i 8-10 grader är inga som helst problem iaf

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Så höll jag på massa år... Sen i våras har jag ett tight skuret textilställ när det är svalare än 18 och byter till skinnstället när det är varmare! En dyrare men fantastiskt mycket bättre metod att tackla kylan!:tummenupp

Har gått i precis motsatt utveckling mot dig, körde med gore-tex ställ tidigare när dte var kyligt, tills jag en dag provade att kana lite på asfalten med det :crash ingen höjdare.

Finns säkert bra textilställ också men är inte lätt att veta vilka, får läsa massa nötningstester om precis det man tänkt köpa eller punga ut >10-lax och bara hoppas att dyra grejer är bra grejer

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Du kommer troligen inte att tycka att +20 är kallt med skinnställ när kroppstermostaten har ställ om från Kalifornien till Sverige. Kör man t.ex. en bandag kan det gärna vara lite svalare ändå för att det ska vara behagligt.

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag blev nyfiken, så beslöt mig för att prova.
Här syns min perforerade Scott skinnjacka, och utanpå den en ganska tunn men ganska vindtät Scott allvädersjacka.
IMG_0308.JPG

Jackorna är faktiskt i samma storlek, men med skydden urtagna ur allväders (de sitter kvar i skinn) så är det inga problem att knäppa ihop och kunna röra sig helt fritt. Allvädersjackan köpt på lelles till nedsatt pris ca 500kr. Väldans snygg ser man ju ut trots oljeskitig jacka.
IMG_0309.JPG

Sen, för den riktige finsmakaren, den som inte skyr de om än aldrig så besvärliga medlen, så kommer här naturligtvis varianten med dubbla skinnställ under tygjackan...
IMG_0311.JPG

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
Har också ett tunt och perforerat skinnställ som blir lite väl svalt vid 15 grader. Så då kör jag med en Halvarsson Hoddie över. Funkar riktigt bra! Tar nästan all vind! Dock är den ganska stor att packa ner, en tunn vindjacka är ju smidigare om man ska packa ner den.

http://www.jofama.se/mcsm/product_details.php?id=207&s=MC

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...