Vinka inte!

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Vinka inte på mig när ni möter mig !
Jag vinkar inte tillbaka om ni vinkar.
Det är löjligt att motorcyklister vinkar till varandra. Jag vinkar till folk jag känner, inte till främmande människor på gator och vägar.
Vinkandet har sitt ursprung i att varna för fartkontroll. Skulle vinkandet motsvara antalet fartkontoller idag så räcker polisens resurser inte till.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag vinkar på alla motorcyklar (är det poliskontroll så varnar jag istället), tycker det är trevligt.

Men nu vet jag att om jag är i göteborgstrakten så ska jag först kolla om det är just du och bara vinka om så ej är fallet.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Noterat.

Vore bra om du på något sätt kunde signalera till oss andra att du är du så vi vet att vi inte ska heja. Mitt förslag är att du gör det genom att sträcka ut vänsterhanden när du möter en annan hoj.

Last edited:

niohundrasexton

Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Göteborgaren är jovialisk och berättar gärna vitsar. Han känner dock inte alla hojåkare.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Noterat.

Vore bra om du på något sätt kunde signalera till oss andra att du är du så vi vet att vi inte ska heja. Mitt förslag är att du gör det genom att sträcka ut vänsterhanden när du möter en annan hoj.

Saftblandare på hjälmen som blinkar?
Alla som inte vill bli hälsad på får skaffa en sån.

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
- Vinka inte på mig när ni möter mig !
Jag vinkar inte tillbaka om ni vinkar.
Det är löjligt att motorcyklister vinkar till varandra. Jag vinkar till folk jag känner, inte till främmande människor på gator och vägar.
Vinkandet har sitt ursprung i att varna för fartkontroll. Skulle vinkandet motsvara antalet fartkontoller idag så räcker polisens resurser inte till.
Nähej, vinkandet har sitt ursprung i att signalera att man inte har sex med djur. Men om du vill låta bli att vinka så är det helt okej. :hej

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag vinkar alltid, förhoppningsvis så vågar mötande att vinka tillbaka. Blyslädar och choppers kan ha problem att släppa styret förvisso......

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag vinkar alltid, förhoppningsvis så vågar mötande att vinka tillbaka. Blyslädar och choppers kan ha problem att släppa styret förvisso......
Har fallit till föga och blivit blödigare, så nu hälsar jag oftast.
Det är under tyst protest för jag tycker viftandet är trams och det har inget med "vågar" att göra.

Det är som med Citroen, tills Xantian kom var det lite av en happening för förare av en bil som var lite av en kuriositet att möta en likasinnad. Mc gick väl från 100000 till 300000 på 20-talet år. Exklusiviteten borta.

Men var och en får göra som den vill, bli bara inte snea för hur andra förhåller sig. Eller ja, sura den som vill för att den blir hälsad på eller inte. Det står var och en fritt.

Ses vi vid pumpen eller annat stopp är åtminstone inte jag asocial.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Hälsandet var INTE ursprungligen för att varna för poliskontroller.
Snuten varnade man för precis som bilar genom att blinka med lyset.

niohundrasexton

Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Hälsandet var INTE ursprungligen för att varna för poliskontroller.
Snuten varnade man för precis som bilar genom att blinka med lyset.
Det fanns inte ljustuta på mc förr i tiden. Man använde inte heller halvljus dagtid.
6 Volt erbjöd inte några större skillnader på hel- eller halvljus. Påsatt eller avstängt ljus var det ingen skillnad på. ?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC