Vinklad adapter banjo-koppling?

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hej!

Jag har precis bytt bromspump, på min gsxr 750 - 00, från orginal till en Brembo 19 RCS. Problemet är att brembo-pumpens koppling är vinklad 90 grader jämfört med orginal pumpen.
Inga problem tänkte jag, det är ju bara att skruva dit en adapter. Men jag hittar ingenting på nätet.

Har ni några tips på var man kan hitta eller vad man ska söka på?


c8b32b5757a40a799693c427accde0c7.jpg
1cac6c611c8cf53c4c0a5095cf691ef1.jpg


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Jag inser att jag har uttryckt mig otydligt.
Jag letar efter en adapter att skruva på befintlig slang.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Berätta vad du vill uppnå med adaptern.

Absolut enklaste, billigaste och säkraste sättet är att byta till en slang med annan vinkel - förutsatt att den nuvarande 90-gradaren gör att slangen går i för brant vinkel.
 
Personligen har jag aldrig sett banjo adaptrar.

Känns som ett onödigt bekymmer med en extra sak som kan generera en läcka i frambroms systemet.

Har dock sett folk som gjort ALU block som adapters.
 
Berätta vad du vill uppnå med adaptern.

Absolut enklaste, billigaste och säkraste sättet är att byta till en slang med annan vinkel - förutsatt att den nuvarande 90-gradaren gör att slangen går i för brant vinkel.

Skulle väl också skrivit det abdersbrink skriver och inte bara ett tips om att köpa ny slang utan att skriva varför.

Det är bromsar vi talar om chansa, finns ställen i Sverige som pressar bromsslangar, Hydroscand brukar det talas om, har låtit pressa en bromsslang på en firma i Luleå Hydraul-nånting i Luleå då jag höjde styret på en kompis skoter, kostade hos dom väldigt lite typ 2-300 kr för en stålspunnen slang med banjokopplingar.

Orsaken att jag köpte från Hel till KLR:en var att jag har 24 mil tur ocn retur till Luleå så då var det enklare att beställa och få hem grejerna till lokala ombudet.
 
Anledningen till att jag vill ha en adapter är att jag enkelt vill kunna flytta med mig bromsen när jag byter hoj. Jag vill då undvika att byta bromsslang varje gång med allt vad det innebär.

Jag har googlat hårt under natten och hittat kopplingar med banjo i ena änden och invändig gänga i andra. Med två bultar blir det en 90 graders vinkel adapter. Kopplingen är tänkt att använda som adapter mellan bromsrör och banjo, men det borde funka tycker jag.
Är jag bara dumsnål nu?

En sån:
https://www.burtonpower.com/straight-m10-banjo-to-female-m10x1-straight-bfu29.html


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Är det bara en plan yta där brickan ska täta i den gängade delen så lär det ju funka hur bra som helst.
 
Anledningen till att jag vill ha en adapter är att jag enkelt vill kunna flytta med mig bromsen när jag byter hoj. Jag vill då undvika att byta bromsslang varje gång med allt vad det innebär.

Jag har googlat hårt under natten och hittat kopplingar med banjo i ena änden och invändig gänga i andra. Med två bultar blir det en 90 graders vinkel adapter. Kopplingen är tänkt att använda som adapter mellan bromsrör och banjo, men det borde funka tycker jag.
Är jag bara dumsnål nu?

En sån:
https://www.burtonpower.com/straight-m10-banjo-to-female-m10x1-straight-bfu29.html


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Jo du är dumsnål ;):D Mer som kan läcka och det är bromsarna fram du håller på med.

Du åker ju hur som helst på att lufta så fort du lossar slangen. Köp en bromsluftare https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/bromsverktyg/bromsluftare/bromsluftare-2000031634 om du har kompressor den underlättar mycket och du drar dig inte heller från att byt bromsoljan i hojen enligt serviceintervallerna. Köpte Biltemas dyra modell för en 7-8 år sen (enda som fanns då) efter att ensam luftat en 65:a Ford Mustang, används inte så ofta men jäkligt fin då det ska luftas, har inte testat den billigare men den borde väl funka.
 
Jo du är dumsnål ;):D Mer som kan läcka och det är bromsarna fram du håller på med.

Du åker ju hur som helst på att lufta så fort du lossar slangen. Köp en bromsluftare https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/bromsverktyg/bromsluftare/bromsluftare-2000031634 om du har kompressor den underlättar mycket och du drar dig inte heller från att byt bromsoljan i hojen enligt serviceintervallerna. Köpte Biltemas dyra modell för en 7-8 år sen (enda som fanns då) efter att ensam luftat en 65:a Ford Mustang, används inte så ofta men jäkligt fin då det ska luftas, har inte testat den billigare men den borde väl funka.
På tal om dumsnål så kan jag berätta att den billiga bromsluftaren från biltema är kass. (jag ville skriva suger, men det är ju det den inte gör så bra :) )

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
På tal om dumsnål så kan jag berätta att den billiga bromsluftaren från biltema är kass. (jag ville skriva suger, men det är ju det den inte gör så bra :) )

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Bra att veta att den är dålig då kan man varna andra. Frågan är ju hur kinkiga dom är över kapaciteten på kompressorn, misstänker att den vill ha bra med luft?

Den jag köpte för länge sen funkar fint, dock skulle jag nog behöva ett nytt munstycke till nippeln. Ibland tjuvar den luft där och då blir man lurad att det är luft kvar i systemet.
 
Två extra tätningsbrickor och då skulle det helt plötsligt börja pissa bromsvätska just där:va
Inget vidare argument...
 
Såklart du kan använda en adapter, så länge allt är gjort rätt.
Argumentet att fler potentiella läckkällor är dåligt är iofs sant men inte ett stort problem.
 
Anledningen till att jag vill ha en adapter är att jag enkelt vill kunna flytta med mig bromsen när jag byter hoj. Jag vill då undvika att byta bromsslang varje gång med allt vad det innebär.
Tänkte du slänga den slang du har nu i soporna om du köper en ny? Det är väl bara att lägga den på hyllan tillsammans med den gamla pumpen? Du måste ju ändå bryta systemet och byta bromsvätska, lufta osv om du byter pump. Eller hade du tänkt hitta en adapter med hot swap? :va
 
Icke-frågan som ställts på ett icke-problem är av samma dignitet som varför CityCloud idag stängt av OpenStack-kontrollpanelen därför att storage för region STO02 har borkat. Who gives a F! :D

...jag får skäll ivfsh. :banana
 
Jag tillhör dom som försöker göra "det ordentligt" på en gång men det är jag det även om jag också ibland vill ta sen lätta vägen ;) Nu vet jag inte hur det set ut på den hojen men att också byta tillbaka bromsslangen tillsammans med pumpen vid en hoj försäljning borde ju inte vara så mycket jobbigare, eller?
 
Tänkte du slänga den slang du har nu i soporna om du köper en ny? Det är väl bara att lägga den på hyllan tillsammans med den gamla pumpen? Du måste ju ändå bryta systemet och byta bromsvätska, lufta osv om du byter pump. Eller hade du tänkt hitta en adapter med hot swap? :va
Nej jag tänker steget längre. Om jag köper en adapter så kommer den passa 99% av alla framtida hojjar. Men om jag köper en slang till just denna hoj så är det lite mer 50-50 att den passar nästa.

Jag är medveten om att jag ibland överanalyserar små problem. Men men...

Hur som helst så har jag beställt en sån adapter liknande den jag länkade till tidigare. Om den känns bra så kommer jag att använda den. Och om det går åt helvete så får jag göra en Viniales. :-)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Kanongrej! Sån har jag eftersökt tidigare och krånglat och fan och hans moster men nu så serverar nån en lösning. Skall inhandlas!
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top