Vinterhandskar med värme

flyers90

Medlem
Gick med
17 Apr 2008
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro -20
Jag söker efter ett par vinterhandskar med värme i sej.

Vet inte riktigt om jag vill ha ett par som är kopplade till batteriet på hojen i form av kablar eller om man vill ha några som drivs av ett separat batteripack som sitter i handskarna.
Kör man med separat batteripack brukar en laddning hålla mellan 2-4 timmar på de flesta handskar som jag förstått det.

Största kravet jag har är att det är just MC-handskarjag söker, med skydd för knogar osv, och inte några typ Biltema värmehandskar som är mer skidhandskar.

Jag har kikat lite på Gerbings XR-12.
http://www.gerbing.eu/en/products/12v-heated-products/12v-heated-gloves/xr-12-heated-gloves
gerbing xr-12.jpg

De finns att hitta på Ebay för strax under 2000 spänn. Någon som har erfarenhet av dessa? Eller rekommenderar ni några andra handskar som fungerar bättre?

Jag hittar nästan inga svenska återförsäljare som säljer MC-handskar med värme som jag hittar, så ni får gärna länka. Utländska försäljare är också intressanta.

Värme i kläder har funnit i decennier, men ändå är det värme i handtagen som gäller, även för snöskoterkörning i tjugo minusgrader.

Har du bra handskar i grunden blir det varmt med bra värmehandtag, annars är "vindskydd" det du letar efter. Antingen i form av kåpa eller handtagsskydd.

Just nu säljs det många plagg med inbyggd värme, gemensamt är att de knappast kommer att hålla särskilt länge och att de sannolikt pajar precis när de behövs som bäst.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Värme i kläder har funnit i decennier, men ändå är det värme i handtagen som gäller, även för snöskoterkörning i tjugo minusgrader.

Har du bra handskar i grunden blir det varmt med bra värmehandtag, annars är "vindskydd" det du letar efter. Antingen i form av kåpa eller handtagsskydd.

Just nu säljs det många plagg med inbyggd värme, gemensamt är att de knappast kommer att hålla särskilt länge och att de sannolikt pajar precis när de behövs som bäst.

Varför skulle de inte hålla speciellt länge för? Vad baserar du det på?

Värmehandtag (Oxford) plus vindskydd är som sagt bäst effekt för pengarna. Jag körde 17 mil i temp kring nollan igår med mina sommarhandskar plus Biltemas regnskyddsvantar utanpå. På hemvägen var det mörkt och minusgrader, då fick jag köra värmehnadtagen på 100%... i typ nittio sekunder, sen blev det för varmt för att vara behagligt:)

Jag har kört vinter med två olika elektriska handskar, båda från Richa. Lustigt nog är symbolen på knappen för de två effektlägena exakt samma som i de på filmen ovan. Nåväl.

De som påstår att elhandtag och vindskydd är det enda som fungerar tror jag helt ärligt inte har kört vinter på riktigt. Jag har många vintrar och två saker är värre än värst – stadstrafik och långa etapper. Den förstnämnda kräver konstant kopplande och bromsande (särskilt kopplande om man som jag åker gammal Ducati) och värmehandtag fungerar ju bara om man håller händerna på handtagen. Fingrar på kall aluminium är en plåga, även om man lindar med eltejp eller liknande.
Och sedan det där med långa sträckor. Ett par mil klarar man bra med nästan vad som helst, sedan börjar det bli jobbigt. Jag körde från Stockholm till Göteborg i januari (cirka minus tio) och det var kallt så in i helvete, inte minst då jag åker kåplöst. Då hade jag både värmehandtag och värmejacka med Ducatins cykeldynamo till generator pallade inte att leverera tillräckligt med ström så det blev till att byta batteri utanför Mantorp.

Guld värt var då iaf elvärmda handskar eftersom de precis om sagts ovan värmer hela handen. För även om man har handskydd så slinker det alltid in någon elak jäkla vindil som är kall som synden, i monstrets fall direkt på tummarna, men med handskarna på full gas spelar det ingen roll. Mina klarade cirka två timmar, om jag minns rätt, på full effekt, vilket räckte tur och retur till jobbet. Jag köpte batterier på eBay, 11000 mAh och 3,7 volt, och då räckte de i över tio timmar (fick dock tejpa dem på tanken...) vilket var skönt när det blev lite långåka.

Ja, nu handlar det ju om körning i kyligt väder, så kanske inte jämföra det med vinter. Säkert skönt med såna handskar.....

Jag är ju vinteråkare(alltså vinter med snö och minusgrader) och försöker köra med så lite el som möjligt. Inbillar mig att dom flesta andra vinteråkarna väljer den vägen också. Går nåt sönder och man är på fel plats......så blir det jobbigt. På ett par mil har man frusit fingrarna av sig.

- - - Updated - - -

Ja, nu handlar det ju om körning i kyligt väder, så kanske inte jämföra det med vinter. Säkert skönt med såna handskar.....

Jag är ju vinteråkare(alltså vinter med snö och minusgrader) och försöker köra med så lite el som möjligt. Inbillar mig att dom flesta andra vinteråkarna väljer den vägen också. Går nåt sönder och man är på fel plats......så blir det jobbigt. På ett par mil har man frusit fingrarna av sig.

Last edited:

Håller med om värmehandskar. Har själv provat flera olika, inga har funkat hittills. Man får dock hoppas att utvecklingen går framåt... Kör med handtagsvärme, handtagspåsar (nu Oxford RainSeal, provat olika där med) samt sommarhandskar. Alltid. Lite kallt om kopplingsfingrarna i stadskörning men det är även grövre handskar.
Kör varje dag, året runt, i Stockholm.

Ska det funka med handskar ska de vara dedikerade MC-handskar gjorda för konstant fingerflexande, annars pajar nog värmetrådarna fort. Kanske det som hänt i de jag provat?
My 2c.

Last edited:
Jag hatar bylsiga handskar som erbjuder kass känsla, knöligt foder i innerhanden och dåligt förböjda fingrar. Racehandskar, bra värmehandtag och handskydd kommer man långt med och när det behövs så tar man fram styrpåsarna.

ÄR det ett par Richa Moscow du har?
https://www.sportsbikeshop.co.uk/motorcycle_parts/content_prod/83807
View attachment 435456

Skulle du rekommendera dem eller ska man kika på några andra?

Jag har ett par av skinn som är nästan helt utan skydd samt ett par som ser ut som de på bilden (textil med halvhårt knogskydd). Jag kan absolut rekommendera dem. Men de ersätter inte handtagsvärme och vindskydd, snarare kompletterar.

Dessa http://www.barkbusters.net/products/bbz tycker jag fungerar bra. Bättre än vanliga musöron men samtidigt mycket smidigare än påsar för vanligt vardagsåkande.

Styrmuffar är billiga och fungerar riktigt bra, inga problem att köra i luftiga sommarhandskar under. Men kan vara bra med något sorts handtagsskydd med dessa så det håller sig på plats.

Tänkte slänga in en liten uppdatering om hur jag gjorde.

Jag tog och köpte mej ett par hand/vindskydd med namn Kobra från SW-Motech. Lite mindre och snyggare än många andra "musöron" i mitt tycke, och de gör sitt jobb.
24886980-origpic-45e859.jpg

Jag tog även och köpte mej ett par Gerbing handskar. Första paret jag köpte var förstora (de är stora i storlekarna), så de krängde jag iväg till en kompis så man slapp skicka tillbaka dem för dyr frakt till England.
När man sedan beställt hem ett mindre bra så satt de bra på handen. Enda jag kan klaga på i passformen av själva handsken är själva knogskyddet att det är något smalt.
Jag köpte utan batterier först för att testa. Körde nog 2 turer med kablar dragna genom jackan, men sen tröttnade jag då jag tyckte det var för bökigt och köpte till batteripacken sen också.
Köpte handskarna från Sportsbikeshop i England.
https://www.sportsbikeshop.co.uk/motorcycle_parts/content_prod/219379
gerbing xr-12.jpg

Jag tycker att handskarna fungerar jätte bra och ger bra med värme. Jag har vart ute och kört när det är runt nollan, och även strax under utan att frysa om händerna.
Nu lär vindskyddet också hjälpa en hel del, fast jag fryser alltid om händerna i vanlig fall, men det har jag inte gjort när jag använder dessa handskar.
Jag rekommenderar dem verkligen till andra som brukar vara frusna om tassarna.
Det är dessutom livgaranti på själva värmeelementen i handskarna vilket kan vara en fördel.
Jag har inte åkt i någon jätte regnskur, men lite små regn har man åkt i och de har då hållit sej torra.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back