Töm tanken helt och häll i ett par liter alkylatbensin för 2-taktsmotorer, kör motorn några minuter och låt stå till nästa säsong. Alkylatbensinen är långtidsstabil och mindre aggressiv än spritblandningen 95 & 98 oktan och oljeinblandningen skyddar lite från korrosion oxå.
Akrylatbensin är lite överdrivet över några vintermånader. Med det sagt kör jag en gammal veteran flakmoppe på det och röjsåg. Just att det är lagringsbeständigt och att maskinerna används sällan.
Med det sagt har jag aldrig haft några bekymmer med vanlig bensin i bilar och mc. Varken 95 oktan med 5% etanol eller 98/99 oktan med detsamma som saluförs nu. Inte ens efter närmare 1 år eller mer utan uppstart med full tank. 95 tankar jag numera inte i något fordon sedan man ökat till 10% etanol. Synd det inte finns etanolfri bensin på bensinstationerna numera.
Monstret som har en plasttank som enligt amerikanska forum riskerar att svälla pg a etanol med E10 som de använt längre i USA än här i EU. Där har jag alltid tankar 98 oktan och kört ner tanken till reserven varje höst inför vinteravställning. Aldrig haft några bekymmer hittills.
748:an som har ståltank har lämnats full tankad sedan jag köpte den för över 20 år sedan. Aldrig haft några bekymmer med uppstart på våren eller sommaren därefter som sagt.
Bägge motorcyklarna har insprutning och står i varmgarage så i princip är risken är kondens och temperaturskiften ganska begränsat. Det får man ta i beaktning också. Står motorcyklarna i ett oisolerat kallförråd är läget annorlunda.
Jag har däremot fungerat på akrylat om man hade ställt undan en motorcykel väldig länge, med avsikt att kunna ta fram och starta upp och varmköra utan avsikt att köra mer än någon mil. Det vill säga att man inte kör upp en hel tank på en säsong. Har dock ingen erfarenhet av akrylat för fyrtaktsmotorer. Om det är skadligt om motorn körts på vanlig bensin tidigare. Det kanske någon har koll på eller egna erfarenheter här?
Vad jag hört är att folk har fått problem med sina gräsklippare och röjsågar som körts på bensin men gått över till akrylat. Det må vara så på en enkel gräsklippare motor eller veteranmoped. Ganska enkla konstruktioner om något händer.
Hur som helst skulle jag inte komplicera saker allt för mycket för en vinterförvaring några månader. Tvätta rent motorcykeln, rengör kedja och smörj in, varmkör och se till att den är torr, kontrollera lufttryck och öka något, ställ upp på depåstöd om sånt finns, dra över ett överdrag som andas för att hålla den fin till våren och underhållsladda batteriet under vintern ett par gånger beroende på hur mycket motorcykeln självurladdar. Planera in service och underhåll så att det bara är att starta och köra när säsongen startar. That’s it.
För egen del på våren brukar det bara vara att starta upp på våren och göra ett besök på en bensinstation och kontrollera lufttrycket.
Inte riktigt vad jag förväntat mig av att äga italienska motorcyklar om någon hade frågat mig för 25 år sedan. Mycket är nog hur saker förbereds inför vinterförvaring, att det finns en tillsyn och såklart service utan att gå till överdrift.