Vinterpyssel med Ducati Monster

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Tjenare allihopa

Satt här i veckorna och funderade på om jag skulle skaffa mig en ny hoj till nästa säsong, men kom till slut fram till att jag trivs riktigt bra med den jag har!

Men för att hålla sig sysselsatt i vinter vill jag göra den lite mer personlig, så det här är vad jag har funderat ut än så länge

* Lacka tanken och cutsen i någon schyst vit
* Beställa framskärm i kolfiber från alienmoto
* Vitt avgasbandage (bara för syns skull)
* Byta till svart fatbar styre
* Nya kopplings/broms handtag
* Trim? (någon som kan rekommendera något?)

Hojen är en Ducati Monster 900 -99

Slängde ihop en snabb bild på hur den kan se ut vit, vet inte om det funkar med ramens färg?
 

Bifogat

  • DSCN6525a.jpg
    DSCN6525a.jpg
    220.5 KB · Visningar: 597
  • DSCN6525b.jpg
    DSCN6525b.jpg
    199.7 KB · Visningar: 858

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Varför inte en röd stripe så som S4RS?
S4Rs_PWR_Dynamic.jpg
 

mickelin

Guest
Lysande initiativ! Äldre hojar har sin charm de med. Vit är en av de mer klädsamma färgerna på den hojen. Kolla upp vilka nyanser som finns från fabrik så blir det rätt från början (tycker jag). Plocka ur motorn inför lack och skicka den till www.racerepairs.se som har en god kontakt med en av sveriges bästa Ducatikillar (tycker jag igen). Har alltid undrat hur en sån där går när den är turboladdad!!!! Men lite mer sansade förslag får du säkert efter lite bollplankande. Varför inte kolfiberfälgar t.ex? Skulle gå att få den riktigt porrig!

Lycka till och hoppas du får uppdateringarna genomförda utan att tappa sugen!
 
Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Lacka den matt-svart med en vit rand i mitten över tank och cuts. På med ett par clip on och lacka fälgarna i samma kulör som ramen! :)
 

LiNiC

Performens
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hbg
Hoj
Ducati S4 monster, Suzuki Gsxr 1000 K4
* Lacka tanken och cutsen i någon schyst vit
lacka ramen med isf

* Beställa framskärm i kolfiber från alienmoto
Bra kvalitet på deras saker

* Vitt avgasbandage (bara för syns skull)
Hade det på min, rostar som fan innanför.

* Byta till svart fatbar styre
Skönt att köra med

* Nya kopplings/broms handtag
Alienmoto har ett par som e helt ok

* Trim? (någon som kan rekommendera något?)
svänghjul, alu korg, öppet filter, bestyckning, big bore kit.

Finns tydligen färdiga turbo kit med men känns onödigt.

Turbo kit till monster

MonsterTurbo5.jpg
 
Last edited:

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Att den ska lackas vit är spikat nästan ända sedan jag köpte den i våras, men nyans återstår att välja. Blir förmodligen någon "Ducati-vit".

Fatbar styre har jag på sedan tidigare, ska bara byta från guld till svart (Biltema styre så inga jättestora slantar det handlar om)
Angående kopplings/bromshandtag så hade jag en tråd uppe innan angående detta, hittar inte min modell i rulllistan över modeller (någon som vet vilken som kan tänkas passa? alienmoto som gäller)

Lacka ramen skippar jag nog den här omgången

svänghjul och alu korg har jag smyg dreglat över länge! Så det är ingen omöjlighet...


Hittade den här sidan igår efter lite slösurfande och det gjorde inte suget efter att modda monstret mindre direkt
http://www.motorcyclistonline.com/features/122_2006_ducati_monster_challenge/index.html


Har bokat en plats för vinterförvaring ute på Mc-huset här i Malmö, men när jag bestämde mig för att göra verklighet av mina planer så blev de lite grusade av att jag ej har eget garage, men tur som man ska ha ibland lyckades jag precis styra upp det med en snäll morbror i Vinslöv (stort fint garage med smörjgrop, bläster skåp och allt annat skojigt man kan tänka sig.)

Fortsätt gärna skriva tips och idéer
Mvh
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag hade bytt fuggar, jag hade ett par värstingar på min 99:ans 900 som jag givetvis har glömt bort vilken modell det var på fuggarna, men det var bra klipp i den jämfört med original. Så där bör du lägga pengarna utöver system men det hade du kanske redan.
Jag hade även korta broms/kopplingshandtag i guld, tvåfinger-grepp, riktigt snyggt var det. Inköpta i Thailand dessvärre men det lär väl gå att hitta i Tyskland om inte annat.
Andra kamremskåpor möjligtvis?
 

alfaholic

Enbent bandit
Gick med
23 May 2009
Ort
Åkersberga
Hoj
BRP spyder RSS
Så här gjorde jag med min förra Ducce förra vintern :lackade allt röda lite mörkare ton , nya dekaler , lackade ramen och fälgarna svarta , bellypan , noskåpa , ny digital Acewell instrumentering , nya speglar , lackade avgasrören svarta ...
bild före och efter...

/Juha
 

Bifogat

  • Ducati Monster 001 25%.jpg
    Ducati Monster 001 25%.jpg
    52 KB · Visningar: 702
  • monster 002 25%.jpg
    monster 002 25%.jpg
    127.1 KB · Visningar: 860
Last edited:

LiNiC

Performens
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hbg
Hoj
Ducati S4 monster, Suzuki Gsxr 1000 K4
Samma handtag på ett par st. Detta är pazzo´s modell nr.

Länken på byggena. Ja man blir ju lite sugen på att bygga om igen.
Enkelsving hade suttit som en fläskläpp :D
 

Bifogat

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    59.7 KB · Visningar: 288

LiNiC

Performens
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hbg
Hoj
Ducati S4 monster, Suzuki Gsxr 1000 K4
Min Före, efter och efter . Har två uppsättningar
 

Bifogat

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    51.9 KB · Visningar: 899
  • Namnlöst-2.jpg
    Namnlöst-2.jpg
    133.3 KB · Visningar: 706
  • DSC00056.jpg
    DSC00056.jpg
    260.8 KB · Visningar: 506

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Länken på byggena. Ja man blir ju lite sugen på att bygga om igen.
Enkelsving hade suttit som en fläskläpp :D

Ja den med enkelsving är ren kärlek!

Lite har hänt sedan igår, har en möjliga lackerare som gjort lite jobb åt en arbetskamrat, skulle inte vara allt för dyrt.
Är lite sugen på att göra det själv men har väldigt sparsam erfarenhet och har ingen lust att göra det två gånger...

Beställt kopplings och bromshandtag från ruck 'n run racing, kort, svart modell med röd justering från Titax 1790 för båda.

Jag hade bytt fuggar, jag hade ett par värstingar på min 99:ans 900 som jag givetvis har glömt bort vilken modell det var på fuggarna, men det var bra klipp i den jämfört med original. Så där bör du lägga pengarna utöver system men det hade du kanske redan.

Nya förgasare lät intressant om det blir en liten extra kick i den, kommer du på vad det var för något eller om någon annan har ett tips där så är det bara skriva. har så vitt jag vet bara slipon på för tillfället.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nya förgasare lät intressant om det blir en liten extra kick i den, kommer du på vad det var för något eller om någon annan har ett tips där så är det bara skriva. har så vitt jag vet bara slipon på för tillfället.

Ska se om jag hittar nån gammal info om den, inte jag som byggde om den. Den hoj jag ångrar mest att jag sålde :(
Här är en bild på hur ett monster ska se ut om du frågar mig, min på bilden:
 

Bifogat

  • P6290036.jpg
    P6290036.jpg
    147.1 KB · Visningar: 955

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Det var en ruggigt fin finish på den måste jag säga

Ny kopplingskåpa och förmodligen alukorg kommer att införskaffas så småningom.
Satt och ögnade igenom instruktionsboken precis och bara att ta av tanken verkar bli ett stort projekt med alla pumpar, slangar och sensorer haha.

Tur att vintern är lång :D
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900

Haha, har aldrig gjort något ens i närheten av det här
Renoverat upp en fiddy från grunden är det närmaste, men det här ska göras bra i lagom takt utan fusk så det får ta den tiden det tar.

Men det ska inte vara några problem


EDIT: Nej nu sågade jag mig själv lite väl mycket
Inbillar mig förmodligen att det är krångligare än det i själva verket är (med tanken menar jag då, resten är en baggis)
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Tanken är enklast av allt, bort med sadeln och sen en snabbkoppling nedanför kronan och sen ställer du den rakt upp, kopplar loss slangarna och sen är det i stort sett klart :)
Har jag för mig åtminstone, tog isär halva hojen på en någon timme utan större problem när jag skulle tvätta den ordentligt första gången.
Se bara till att ha kattstrypare i mängder till all el och slangar och skit...
Kom på att jag hade riktigt häftig instrumentering på den, lite retrostuk i krom men ändå fullmatad med finesser som laptimer och sånt skoj. Sånt är universalprylar, finns massvis i Tyskland *ebay bland annat* och gör mycket för utseendet.
Speglar är förbjudet på en Monster, på min bild sitter det en och den skäms jag för :(
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Tanken är enklast av allt, bort med sadeln och sen en snabbkoppling nedanför kronan och sen ställer du den rakt upp, kopplar loss slangarna och sen är det i stort sett klart :)
Har jag för mig åtminstone, tog isär halva hojen på en någon timme utan större problem när jag skulle tvätta den ordentligt första gången.
Se bara till att ha kattstrypare i mängder till all el och slangar och skit...
Kom på att jag hade riktigt häftig instrumentering på den, lite retrostuk i krom men ändå fullmatad med finesser som laptimer och sånt skoj. Sånt är universalprylar, finns massvis i Tyskland *ebay bland annat* och gör mycket för utseendet.
Speglar är förbjudet på en Monster, på min bild sitter det en och den skäms jag för :(


Så simpelt ändå, nedrans instruktionsbok att få det att se så kluddigt ut!

Nya instrument har jag också funderat på, men den får nog sitta nästa säsong också.
Ja speglar är döden, tanken är att det enbart ska sitta en styränds-spegel på vänster sida.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Speglar är förbjudet på en Monster, på min bild sitter det en och den skäms jag för :(

Jag köpte styrändsspeglar och monterade under och inåt, så man kollar ner under armen. Ser snyggt ut men man måste kolla lite väl långt ner för att använda dom. Tror det blir vanlig montering av dom när jag skaffat clipon-styre.

Syns lite granna på fotot Zeki tagit:
visabild.php
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag hade styrändsspeglar också men det var inget vidare snyggt tycker jag. Jag gillar inte att använda speglar på hojen, lättare att bara vrida på huvudet om man behöver och då missar man inget heller.
Performance-speglarna är ok, tror det är en sån som sitter på min på bilden, hade en hel hög med olika speglar förut men ingen användes :D
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Montera styränds-spegeln upp och ner var tanken, men det kanske blir som du säger att man får titta för långt ner...

Har hittat en vit som jag diggar däremot: Pearl white, code. 490.019 (PPG) (Originalfärg till 1198)
 

Bifogat

  • 2009-ducati-1198-6.jpg
    2009-ducati-1198-6.jpg
    145.2 KB · Visningar: 362
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top