Vintersladd

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Imorse såg det ut som att all snön hade försvunnit och därför tänkte jag köra årets första mc tur idag. Kan berätta att även om det ser ut som barmark så kan det ändå vara fruktansvärt halt, något jag själv har fått erfara idag.
Som tur är vurpade jag inte men när man kan tappa fästet i 4ans växel på en 125a så vet man att då är det ”hyfsat” halt.
Det som var särskilt förrädiskt var att man kunde ha hur fint fäste som helst, nästan som på sommaren, för att i nästa sekund befinna sig på en väg som mer kunde liknas vid en skridskobana än vid en fin 70 väg. Vägen såg dock i mina ögon lika dan ut (lätt fuktig) så man visste inte i förväg hur hojen skulle reagera på gas/broms o diverse kursändringar.
Jag har i alla fall lärt mig något nytt idag o det är ju inte varje dag som det händer :huvet

Är det någon som kör nu under vintern? Tänkte mest på er men offroadhojar. Ni borde ju ha lite bättre fäste än vad jag har med mina sommardäck.

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Vastrix skrev:
Imorse såg det ut som att all snön hade försvunnit och därför tänkte jag köra årets första mc tur idag. Kan berätta att även om det ser ut som barmark så kan det ändå vara fruktansvärt halt, något jag själv har fått erfara idag.
Som tur är vurpade jag inte men när man kan tappa fästet i 4ans växel på en 125a så vet man att då är det ”hyfsat” halt.
Det som var särskilt förrädiskt var att man kunde ha hur fint fäste som helst, nästan som på sommaren, för att i nästa sekund befinna sig på en väg som mer kunde liknas vid en skridskobana än vid en fin 70 väg. Vägen såg dock i mina ögon lika dan ut (lätt fuktig) så man visste inte i förväg hur hojen skulle reagera på gas/broms o diverse kursändringar.
Jag har i alla fall lärt mig något nytt idag o det är ju inte varje dag som det händer :huvet

Är det någon som kör nu under vintern? Tänkte mest på er men offroadhojar. Ni borde ju ha lite bättre fäste än vad jag har med mina sommardäck.
Jag körde varje dag när jag hade 125a :) Släppte på gas på 6:an på snön. Orka köpa nya däck...

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
fan har snön försvunnit hos er där i malmö :huvet här har det bara kommit mer och mer

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
nisse nu när du itne har 125a så är det meningen att du ska börja hata oss 125 åkare och kalla oss för moppe fuckon :hihi

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
marcus_136 skrev:
fan har snön försvunnit hos er där i malmö :huvet här har det bara kommit mer och mer

Det har varit barmark till o från. Förra veckan kom det en hel del snö men den försvann igår natt. Tyvärr gjorde inte isen och rullgruset det...

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Vastrix skrev:
Det har varit barmark till o från. Förra veckan kom det en hel del snö men den försvann igår natt. Tyvärr gjorde inte isen och rullgruset det...

Barmark.... :Bugar

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Tyvärr har man ju sport-125or så på vintern får den gamla trotjänande mopeden duga. Tyvärr. Men på isen kan man faktiskt ha riktigt kul även med en sådan. :)

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
cRoC skrev:
Är du tuff, och kör stor hoj nu ? :D
Jag är mycket tuff! :rolleyes: Nja än sålänge lånar ja brorsans XT600, men till våren ska det bli nåt eget är det tänkt.
nisse nu när du itne har 125a så är det meningen att du ska börja hata oss 125 åkare och kalla oss för moppe fuckon :hihi
Haha Jasså? Ok, håll käften ditt moppefuck! :mad: :tungan :hihi ;)

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Jag kör varje dag nu under vintern me Dt:n

Biltema skruvar som "dubb" :tummenupp

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Har kört moppe i varenda dag till skolan... kör mycket... Kör på frusna sjöar osv med, lite småkul... men inget mot vad det kommer bli i sommar...

Trist nästa vinter, då har jag bara en sporthoj... får köpa nån gammal skit-125a o sladda runt med :)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...