virbrerar mellan 4500-5500 varv.

Mr MMJ

AC luxation warning!!!
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
suzuki rf 600 r
Tjena,

(skrev om detta bl.a igår och har nu analyserat läget ngt mer ingående)

Kan ni vänligen dela med er erfarenhet kring detta. Min suzuki rf 600 r vibrerar enligt min mening klart mer/ onormalt vid dessa varvtal. Är detta känntecknande för suzuki 600:a?, eller kanske alla spisar:confused: I tester står det ofta "vibrerar vi vissa varvtal" på minussidan om vissa motorer. Låter detta bekant, eller är det dax för inspektion? Bl.a ni som har en suzuki med 600 spis, vänligen hör av er - tack på förhand!:)

/M

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Jag har iofs inte en RF600 som är vätskekyld men en suzuki radfyra. Dessa motorer saknar balansaxel och kan ha en del vibrationer i det området som du säger. Min har vibrationstendenser i området 4000-5000 men blir bättre av en synkronisering av förgasarna. Hur länge sedan den blev synkroniserad?

Mr MMJ

AC luxation warning!!!
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
suzuki rf 600 r
Jag har iofs inte en RF600 som är vätskekyld men en suzuki radfyra. Dessa motorer saknar balansaxel och kan ha en del vibrationer i det området som du säger. Min har vibrationstendenser i området 4000-5000 men blir bättre av en synkronisering av förgasarna. Hur länge sedan den blev synkroniserad?

Mej veteligen alldrig. Bågen hade varit avställd i 3 år innan jag köpte den.
Förresten så går han jämnare kall, ganska precis på 1100 var på tmg. Varm
pendlar han mellan 1100-1400? Ngn tyckte att nålar kan vara slitna? Vad tror du?

/M

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
Då är det nog dags. Slitna förgasare kan det vara men lika gärna kan rengöring hjälpa. Har hojen varit stående i tre år utan att förgasarna tömts så kan en hel del avlagringar finnas i dem. Isärplockning lägga delarna i förgasarrengöring och tryckluft eller koppartråd från elsladd(allt annat i trådväg repar) så borde det gå att få rent. Jobbet kräver en verkstadsmanual samt en rengning helg med ett garage att stå i. Rent generellt skulle en stor service med luft/oljefilter/tändstifts/oljebyte inte vara fel heller. Kanske en ventilkoll/justering innan synkning kan vara på sin plats.

Mr MMJ

AC luxation warning!!!
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
suzuki rf 600 r
Tack för svaret. Verkstadshandbok?

Tack för svaret. Verkstadshandbok?

Stora sevicen är gjord, dock ingen ventiljust. Har hittat sprängskiss på förgasarna på nätet. Vet du var man kan hitta verkstadshandbok? Bågen har gått 2800. när brukar man justera vent?

/M

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
Haynes manual Suzuki RF600 & 900 Book No: NM0036 Tyvärr verkar den vara under revidering.
"The manual for this model has been short-listed for consideration."

Men någon firma kan ha den på lager.

Alternativt suzukis orginalmanual för dyra penningar om du inte kan hitta den på nätet. Kolla i RF tråden eller under stickyn handböcker o manualer.
Ventilkoll/justering brukar vara 1200 eller 2400 mil på Suzuki.

Mr MMJ

AC luxation warning!!!
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
suzuki rf 600 r
Haynes manual Suzuki RF600 & 900 Book No: NM0036 Tyvärr verkar den vara under revidering.
"The manual for this model has been short-listed for consideration."

Men någon firma kan ha den på lager.

Alternativt suzukis orginalmanual för dyra penningar om du inte kan hitta den på nätet. Kolla i RF tråden eller under stickyn handböcker o manualer.
Ventilkoll/justering brukar vara 1200 eller 2400 mil på Suzuki.

Tack igen! Stämmer väl; det står valve clearance på 1200 och 2400 mil om detta nu är samma som vent just? Kollade på en servicemanual (yamaha) å kan konstaterade att förgasarjobb får ngn annan göra. Kom på att min arbestgivare samarbetar med en kille som har jobbat som frilansare på Bike. Han ska provköra bågen snart. :) /M

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
Valveclearance är ventilspel dvs kontroll i första hand och justering om spelet inte är inom de i manualen angivna toleranserna. Förgasarjobb är det egenligen inte frågan om utan isärtagning och rengöring. Tar man en förgasare i taget så är det rätt lugnt jobb Ta isär/rengöra och sätta ihop exakt likadant. Det stökigaste jobbet är att ta isär hojen för att få loss förgasarbryggan. Men har du råd eller kontakter så...

Mr MMJ

AC luxation warning!!!
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
suzuki rf 600 r
Valveclearance är ventilspel dvs kontroll i första hand och justering om spelet inte är inom de i manualen angivna toleranserna. Förgasarjobb är det egenligen inte frågan om utan isärtagning och rengöring. Tar man en förgasare i taget så är det rätt lugnt jobb Ta isär/rengöra och sätta ihop exakt likadant. Det stökigaste jobbet är att ta isär hojen för att få loss förgasarbryggan. Men har du råd eller kontakter så...

Tack igen för ditt svar:tummenupp

/M

Mr MMJ

AC luxation warning!!!
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
suzuki rf 600 r
Tjena Anders,

Då har man varit hispig igen. Fd Bike medarbetaren som har kört det mesta på 2 hjul har nu provkört hojen tycker allt funkar OK. Det finns enligt honom inga onormala vib i spisen på denna 600:a. Får alltså lugna ner mig ett tag.

Tack alla för upplysnade inlägg!

Önskar en bra och solig hojhelg till alla!

/M

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...