Visa körkort för polisen?

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
Hej!
Har lite funderingar kring att behöva identifiera sig för polisen. Råkade ut för en incident för nån vecka sedan.

Blev då stoppad av polisen när jag körde fyllesvin. Och som typiskt var så hade jag inte körkortet på mig just då. Polisen hotade med böter och bla bla bla.
Tillslut kollade dom upp mig i deras register och släppte iväg mig.

Lite senare åkte jag hem till en kompis. Och denna helg var hans äldre bror hemma på besök. Han studerar juridik i uppsala så jag berättade hela historien för honom.
Då sa han att man inte behöver identifiera sig om man inte är efterlyst, ute vid gränserna eller såg svenska ut. Kommer inte ihåg exakt, men det var ungefär så han sa. Det var ett avtal innom EU tydligen, Schenken-avtalet eller nåt hette det.

Nån som har en aning om det stämmer?

Tror inte heller man behöver ha med sig kortet faktiskt.

Man ska ha kortet med sig. Har själv åkt på böter 2 gånger.:huvet

Ja, det är faktiskt böter för det. Den polisman som upplyste mig om det sa dock att man sällan bötfäller för det eftersom det oftast går att identifiera folk ändå och att man då anser det "onödigt" att bötfälla.

Som de flesta juridikstuderande så var han ute och cyklade. Kan du inte visa upp körkortet åker du på böter (fast poliser brukar vara resonabla när det gäller sånt här).

Det är väl för att bevisa att man är behörig att köra bil som man måste ha körkortet med sig. Inte riktigt samma sak som att måsta identifiera sig.

Last edited:
Som sagt, man visar ju kortet för att de ska se om man är behörig att köra bil. Inte för att se vem du är.
Självklart måste du visa ditt körkort om en polisman ber dig göra det, och har du inte kortet med dig kan du få böter. Det är ju upp till polismannen att bestämma.

Last edited:
Som de flesta juridikstuderande så var han ute och cyklade. Kan du inte visa upp körkortet åker du på böter (fast poliser brukar vara resonabla när det gäller sånt här).

Nja....både rätt och fel....

Du ska kunna LEGITIMERA dig, men det behöver inte vara med körkortet,
PASSET går också bra samt det "NATIONELLA ID-KORTET", detta kan även
användas istället för passet vid resor inom "SCHENGEN".

http://www.polisen.se/inter/nodeid=33378&pageversion=1.jsp

http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/10/28/6df9fd20.pdf

Polisen vill naturligtvis att du ska ha körkortet med dig så att dom lättare
ska kunna omhänderta det vid en eventuell förseelse, men kravet är:

Utdrag ur körkortslagen:

Skyldighet att medföra körkort

15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med sig
1. körkortet, eller
2. ett bevis att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.
På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna överlämnas för kontroll. Lag (2003:216).

Alltså...bevis på att körkort utfärdats får polisen när dom kontrollerar ditt
ID-Kort, så man uppfyller kravet om man har med sig ett ID-Kort.

Och ingen polis skulle komma på iden att dela ut böter för nått som han
enkelt kan kontrollera.

KentW

Last edited:
Var ju en här på forumet som för några månader sedan skapade en tråd om just det. Han hade fått böter pga saknat körkort, men fick senare ett brev om "undanröjande" av ordningsbot. Se http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=180244.

Verkar som att slutsatsen därifrån är att om du inte har körkort med dig, men identitet genast kan fastställas så ska man inte bestraffas med böter. Läs tråden så hänvisar han även till "rätt" paragrafer.

Var ju en här på forumet som för några månader sedan skapade en tråd om just det. Han hade fått böter pga saknat körkort, men fick senare ett brev om "undanröjande" av ordningsbot. Se http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=180244.

Verkar som att slutsatsen därifrån är att om du inte har körkort med dig, men identitet genast kan fastställas så ska man inte bestraffas med böter. Läs tråden så hänvisar han även till "rätt" paragrafer.

Japp, och för att kunna ge böter så måste identitet kunna fastställas ( då är ju id problemet löst), alltså omöjligt att bötfälla för att man inte har körkort med sig.

Utdrag ur körkortslagen:

Skyldighet att medföra körkort

1. körkortet, eller
På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna överlämnas för kontroll. Lag (2003:216).

Alltså...bevis på att körkort utfärdats får polisen när dom kontrollerar ditt
ID-Kort, så man uppfyller kravet om man har med sig ett ID-Kort.

Och ingen polis skulle komma på iden att dela ut böter för nått som han
enkelt kan kontrollera.

KentW

Nja, om du läser igen står det att den som kör ett fordon skall ha med sig, alltså inte polismannen. Beviset att körkort utfärdats är den temporära papperslapp du får vid uppkörningen.

Allmänt kan sägas att polisen får omhänderta dig för att säkerställa identitet om du inte kan identifiera dig själv. Nåt dygn eller vad det är.

Resonemanget att man bara behöver ID ifall man är efterlyst låter märkligt, hur ska polisen känna till om du är efterlyst om de inte vet vem du är?

Last edited:
legitimeringsplikt råder, gäller alla oavsett situation.

vid framförande av fordon skall respektive intyg tas med.

dock brukar de flesta pol-isar bara ge en smäll på handen om man kan styrka sin identitet/befogenhet över fordonet.

lite slappt tycker jag, tänk bara på alla terrorister som smyger runt just nu i sverige, id-lösa idag, 2008!!! :frabluff

Verkar vara ganska glasklart att du är skyldig att visa körkortet, om vi håller oss till resonemanget om att du blir stoppad vid framförandet av ett fordon.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.HTM

"Skyldighet att medföra körkort

1. körkortet, eller

På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna överlämnas för kontroll. Lag (2003:216)."

Last edited:
*/ ?>
Back