Visakort?

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Om man har ett konto med en hel del pengar kan man t.ex. dra sitt visakort och ta ut 89 tusen bara sådär utan vidare?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
ibland är det spärr på 10.000kr om dagen... kommer ihåg nått sånt.

89.000 är jag säker på att du inte kan plocka ut. Men kanske bli dragen i en affär för 89.000kr å få det godkänt om du har pengarna.

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
Nej. Normalt kan du max ta ut 24000 kr per rullande 4-dagarsperiod. (Tror det gäller samtliga banker)

Banktjänstemannen :rolleyes:

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Om man kan ta ut 89000:- ur en automat menar du?
Det brukar vara så att man bara kan ta ut en viss summa per uttag, och en viss summa per vecka eller dag (minns inte). Men jag tror inte det har med visa kortet i sig att göra utan med kontot som kortet är kopplat till.

Enklast ringer du väl och frågar din bank.

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
Du kan göra ett köp på hur mycket som helst, men det krävs att du först kontaktar din bank. Förmodligen så har de "by default" en gräns på max 50-75000 per rullande 30-dagarsperiod. Går att höja. :fakta

Banktjänstemannen (igen)

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Hmm jag ringde föreningssparbanken och dom sa att bara det finns pengar på kontot kan jag handla i affär hur mycket som helst.
Hoppas dom inte ljuger nu då..
Jag tror det var 15000 i kontanter.

Snart med en ny mc..

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
MasterCard har i alla fall en "dold" limit på 60000 kr/mån. Jag ringde och kollade med dem innan jag köpte hojen förra året.
De höjde limiten temporärt den månaden åt mig. Den finns mest för ens egen säkerhet så att man inte går i personlig konkurs om man slarvar bort kortet e.dyl.

På MC Varuhuset frågade han innan om det skulle funka - det är tydligen vanligt att det är folk som inte får ut så mycket de tror på kortet.

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
Nicke skrev:
MasterCard har i alla fall en "dold" limit på 60000 kr/mån. Jag ringde och kollade med dem innan jag köpte hojen förra året.
De höjde limiten temporärt den månaden åt mig. Den finns mest för ens egen säkerhet så att man inte går i personlig konkurs om man slarvar bort kortet e.dyl.

På MC Varuhuset frågade han innan om det skulle funka - det är tydligen vanligt att det är folk som inte får ut så mycket de tror på kortet.

Precis. Det gäller inte bara Mastercardet, även ett Visa som är kopplat till ett konto funkar på samma sätt. :fakta

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
jomo skrev:
Precis. Det gäller inte bara Mastercardet, även ett Visa som är kopplat till ett konto funkar på samma sätt. :fakta

Nu har jag ringt två olika bankontor och dom säger samma sak,
att det inte ska var några hinder alls att ta ut så mycket.
Däremot kunde det finnas begränsingar i affärens kortmaskin.

Så jag ringde affären och dom säger att dom inte har några begränsingar.

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
Jag tvivlar hårt på att bankkontoren vet vad de pratar om! På åtminstone 3 av "storbankerna" finns det en speciell, separat enhet som arbetar enbart med bankens olika kort. Kolla Föreningssparbanken hemsida och försök hitta något nummer till "Föreningssparbanken kort" el. liknande.

Jag jobbar själv med kort i en svensk storbank (dock inte Föreningssparbanken) :notme och tyvärr vet inte alla "våra" bankkontor alla "detaljer" om kort.

Jag kan till 99% garantera att spärren finns där, men det det är inga problem att höja den.

Lycka till med :squid !!!

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
Det är som jomo säger…

Har själv gjort en permanent höjning av mitt VISA för att vara säker på att affärerna går igenom (har S | E | B som bank).

Ring och höj, så blir det inga problem :tummenupp

MIDA

Hey ho Let's go!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Från 1200cc till 125cc i ett kick!
Nalken skrev:
Hmm jag ringde föreningssparbanken och dom sa att bara det finns pengar på kontot kan jag handla i affär hur mycket som helst.
Hoppas dom inte ljuger nu då..
Jag tror det var 15000 i kontanter.

Snart med en ny mc..

Vad blir det för MC?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Helt sjukt osäkert system med visa egentligen, vem som helst i hela världen kan plocka pengar om de bara känner till kortnumret.

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
berggren_martin skrev:
Helt sjukt osäkert system med visa egentligen, vem som helst i hela världen kan plocka pengar om de bara känner till kortnumret.

Jo visst, men det går lika lätt att få tillbaka pengarna från banken! Det går inte riktigt lika lätt att få tillbaka pengar om du tex blir rånad :skrämd och har 20 papp i plånboken!

IMO är det ALLTID säkrare med kort än kontanter. Kort rockar. :rock

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nalken skrev:
Nu har jag ringt två olika bankontor och dom säger samma sak,
att det inte ska var några hinder alls att ta ut så mycket.
Däremot kunde det finnas begränsingar i affärens kortmaskin.

Så jag ringde affären och dom säger att dom inte har några begränsingar.
Jag har själv köpt båge med VISA-kort. Det finns en spärr som du måste be banken höja innan affären. Minns inte var spärren ligger men den är under 89k i vart fall.

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Det funkade fint att köpa hoj med kortet utan att höja några gränser.

Så ut och handla med er! dra kortet :D

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Plocka ut kontanter istället. Det är ju det som är det roliga med att handla större grejer på affär, att sträcka över sedelbunten :)

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
berggren_martin skrev:
Plocka ut kontanter istället. Det är ju det som är det roliga med att handla större grejer på affär, att sträcka över sedelbunten :)
Men numera vägrar väl dom flesta att ta emot 89Kkr kontant. Dom vill väl helst ha en postväxel? Båtfirman vägrade iaf sist det var dags att handla "stort".
Hur nån nu kan vägra cash?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...