Visir i regn?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
alla dom stora bilvårds märken har vattenavvisande medel som man har på vindrutor och liknande. detta fungerar lika bra på visir!

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Som sagt. Vax.

När vattendropparna sen ligger på visiret, titta en gång åt höger och en gång åt vänster så är visiret fritt från vattendroppar.

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Jag lägger på samma medel som jag har till när jag recondar bilar.
100 ggr bättre än vax.
Medlet heter Resbona.

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
har också gummilist på fingret men det håller ju i 3 sek sen måste man dra med fingret igen. Ska prova med vax istället.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
välkommen till sporthoj.com, sveriges mest etablerade hemsida med integrerad sökfunktion! ungefär som 118-100 fast det är gratis..

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
alla dom stora bilvårds märken har vattenavvisande medel som man har på vindrutor och liknande. detta fungerar lika bra på visir!

Jag lägger på samma medel som jag har till när jag recondar bilar.
100 ggr bättre än vax.
Medlet heter Resbona.

Funkar dessa verkligen lika bra? Vad jag förstått så sker det en "kemisk reaktion" med medlet och glaset vilket gör att det stöter ifrån sig vatten så bra som det gör... och då visiret inte är av glas så... ja, ni förstår nog vad jag hört.

Själv gjorde jag noggrant rent hela hjälmen, sen körde jag Sonax Bilpolish och efter det Sonax flytande vax... regndropparna idag bara gled av och jag har inte behövt putsa bort flugor från visiret/hjälmen på några dagar nu.
Men det jag undrar är om dessa kemiska produkter har nån dålig påverkan på hjälmen?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Funkar dessa verkligen lika bra? Vad jag förstått så sker det en "kemisk reaktion" med medlet och glaset vilket gör att det stöter ifrån sig vatten så bra som det gör... och då visiret inte är av glas så... ja, ni förstår nog vad jag hört.

inte en aning, prova!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jo, jag vet, men när jag ändå var i farten så tänkte jag att hela hjälmen kunde få sig en behandling bara för att slippa massor med flugor ovanför visiret och sen att det glänser så fint också. :)

Anyway, tror inte att det gör nån skada utan bara nytta helt enkelt.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
har också gummilist på fingret men det håller ju i 3 sek sen måste man dra med fingret igen. Ska prova med vax istället.

Kan säga att vax funkar riktigt riktigt bra. Körde i regn idag och behövde aldrig ens torka av med fingret... sen att flugor och sånt inte fastnar lika väl som innan är ju inget minus direkt. Och när det väl sagt *splatt* så får du bort "liket" bra mycket lättar det syns knappt efteråt.

För min del tycker jag att polering och vax är ett stort lyft då jag blir väldigt irriterad på flugor/regndroppar på visiret.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife