Visir och Boots

zeyni

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Hoj
2005 Triumph Speed Triple
Undrar hur många här som har och använder mörka visirer som reserv till sitt klarglasvisir? Är det nödvändigt att ha ett mörkt visir om man kör en hel sommar.

Vad tycker ni om ventilerade läderstövlar? Är det onödigt om det inte blir över 25 C. Väger mellan Alpinestars Supertech R, ventilerad och oventilerad.

Mvh

/Zeyni

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
Yamaha R6 2008
de är ju inte helt fel o ha ett tonat, annars kan du ha solglasögon under men själv tycker jag det är jobbigt ska införskaffa tonat eller spegelvisir då det kan vara en trafikfar om du ej ser för solen

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Om man har en hjälm med pinlock så finns ju även alternativet att ha ett tonat pinlock under klart visir. Enklare att släpa med sig dessutom.

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
körde min första hojsäsong med bara klarvisir,
till den andra införskaffade jag mig ett tonat,
mycket skönare om man är ute och nöter asfalt länge i solsken, mer avslappnat för ögonen satt säga

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag kör oftast med tonat visir men blir det en långtur så åker det otonade med i väska.
Skulle aldrig köra med solglasögon under otonat visir av ett par orsaker... det blir imma på glasögonen, det blir det inte på mina pinlock. Om du kör ute en solig dag med solglasögonen på och sen kommer in i en tunnel så blir det bäcksvart och du kan inte göra något åt det eftersom du inte gärna kan slänga upp visiret och sedan ta av brillorna i farten... med ett tonat visir kan du alltid bara fälla upp visiret om det skulle behövas.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Allt är relativt. Jag kör närapå uteslutande med mörkt visir, och så länge man inte kör när det är kolsvart ute fungerar det alldeles utmärkt. Ett spegelvisir som inte är fullt lika mörkt bör du kunna köra ännu senare på kvällarna med. Naturligtvis är det emellertid fortfarande så, att om du ser dåligt pga mörker eller vad det nu må vara (dimma, sandstorm eller utsläppet från Barslebäck på kärringen i caben framför) så kommer du inte se bättre med ett mörkare visir.

Angående stövlarna kör jag med ventilerat och har aldrig ångrat det, ens vid regn. Det är klart att man kanske blir lite blötare, men det kompenserar man genom att vara torrare när det är varmt och soligt.

zeyni

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Hoj
Tack för alla svar. Jag har inte riktigt förstått mig på pinlock funktionaliteten, kör nog två olika visir.
Ska slå till på en bra deal på Helmetcity UK, Arai Quantum Urban med tillbehör. Blir grymt. :)

jetson

Guest
Kör med tonat visir förutom vid mörker, tips rollersmc.se har rea på Arai RX7 nu. Köpte en sån.. verkar vara en riktigt bra hjälm, även om visiren kostar helveTTte..

Kör med ventilerade, eller oventilerade tror inte det spelar nån roll faktiskt.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Du måste ha ett bäcksvart och ett klart om du är heterosexuell, annars så är det enbart klart som gäller.

Btw, Har du hört skämtet man inte får berätta för bögar?

xxZeus

Live hard, die hard
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
R1 -00
Jag kör med tonat visir och har klarglas hemma om jag blir borta länge och ska hem när det är mörkt.. är riktigt skönt att slippa solen i ögonen och har aldrig upplevt nåt problem med att missa nåt i trafiken.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ett mörkt visir är guld värt om man är ute och kör i solsken.
Jag kör mestadels med det när jag är ute och kör.
Undantaget är om jag vet att jag ska köra hem när det är kolmörk. Då kör jag antingen med solglasögon i hjälmen eller så tar jag med mig det klara visiret och byter när jag ska hem.
Solglasögon i hjälmen har vissa nackdelar. Det är inte särskilt bekvämt och dessutom så har glasögonen en tendens att imma igen lite. I synnerhet om man har whisperstrip eller liknande på hjälmen.
Men jag kommer troligen att uppgradera hjälmen till en med inbyggt solvisir under den kommande säsongen.

Stövlarna kan du göra lite som du vill. Personligen kör jag med ventilerade stövlar men jag fattar inte riktigt nyttan. Svettig om fötterna blir du ändå då det inte är några jättehål direkt. Och kör jag när det regnar ordentligt så blir stövlarna till två mobila fotbad på nolltid. Och dom tar evigheter att torka även med en stöveltork.
Mina nästa stövlar blir nog ett par icke ventilerade faktiskt. Nyttan med ventilationen är betydligt mindre än nackdelen att det rinner runt vatten mellan tårna. Inte för att jag blir direkt kall av det men det är lite irriterande.

zeyni

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Hoj
Kolla även in företaget S.H.I.E.L.D., de har visir som fotokromatiskt blir mörka när det är ljust ute. Finns till det flesta hjälmfabrikaten --> http://www.shieldtechllc.com/products_powersports-visors.php

Är det någon som har provat den här typen av visir? Hur snabb är övergången t.ex.
Jag var inne på en Akuma hjälm, som även har ett "Tint-On-Demand" Visir.
http://www.youtube.com/watch?v=PJCr_sWJBTE
Men den verkar inte riktig färdigutvecklad.

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Astrimmad R1-06
Vill du se ut som Bosse-fransbröd så kör kombinationen solbrillor och integralhjälm.
Halv grejen med sporthoj är att se cool ut och få ligga... Har du solbrillor under kan inte änns RSV1000R rädda dej från att se ut som en tönt!

my personal opinion

zeyni

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Hoj
Vill du se ut som Bosse-fransbröd så kör kombinationen solbrillor och integralhjälm.
Halv grejen med sporthoj är att se cool ut och få ligga... Har du solbrillor under kan inte änns RSV1000R rädda dej från att se ut som en tönt!

my personal opinion

Nej, det är ingen risk för mig. Jag har nu beställt en Quantum Urban med klart och mörkt visir och ett helsvart Supertech R, ej ventilerat.
www.helmetcity.co.uk Fick ett kanonpris, lönar sig att pruta där märkte jag. :)

/zeyni

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Jag körde enbart med spegelvisir förra året, fungerade kalas. Men när det började skymma på sena kvällar så vart det lite väl mörkt när klockan drog iväg.

Har spegelglas på solbrillorna med, bruden har blått spegelglas i sina och dom är inte alls så mörka. Funderar på att skaffa ett blått spegel visir tills i år.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...