Visning av påloggade i trådar

Dr.Bike

Guest
Nu ser man ju vilka som är i vilka forum.
men det hade ju varit skoj att kunna se vilka som är i just den tråden man själv är och kollar/skriver i.

Dr.Bike

Guest
Konsekvens?

Varför är då infon nödvändig öht?
Om den nu ufinns på toppdomänen, mellandomänerna, varför inte oxå i lägsta nivån: Tråden.
Lär ju inte vara en resursfråga på din nya superserver ;)

Kom igen nu...*s* det är ju bara ett kryss i en ruta för dig... :lol

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Dr.Bike skrev:
Konsekvens?

Varför är då infon nödvändig öht?
Om den nu ufinns på toppdomänen, mellandomänerna, varför inte oxå i lägsta nivån: Tråden.
Lär ju inte vara en resursfråga på din nya superserver ;)

Kom igen nu...*s* det är ju bara ett kryss i en ruta för dig... :lol
Du kan se vem som är ONLINE i tråden iaf, alltid nått :tummenupp

Dr.Bike

Guest
morecore skrev:
Du kan se vem som är ONLINE i tråden iaf, alltid nått :tummenupp

Jo, precis! Så infon "finns" s.a.s redan där...
Nästan. De som inte skrivit i tråden "syns" ju inte.

sandstream

Guest
Den funktionen finns på en del andra forum jag besöker och jag tittar ofta på vilka som är inne i den aktuella tråden.
Vilka som är inne på ett enskilt forum däremot tycker jag personligen är helt ointressant.

@drbike: Swedie har inte tid med några nya funktioner, han sitter och smeker sin nya pärla :D

Dr.Bike

Guest
sandstream skrev:
Den funktionen finns på en del andra forum jag besöker och jag tittar ofta på vilka som är inne i den aktuella tråden.
Vilka som är inne på ett enskilt forum däremot tycker jag personligen är helt ointressant.

@drbike: Swedie har inte tid med några nya funktioner, han sitter och smeker sin nya pärla :D

Ahaa... så Alicia är utkonkurrerad nu då av nån hoj asså... :rolleyes:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dr.Bike skrev:
Ahaa... så Alicia är utkonkurrerad nu då av nån hoj asså... :rolleyes:

Inget ont mit Alicia, men hojar ÄR väl bättre än kvinnor? :D Jag har svårt att tänka mig att hojen får lingonveckor, är otrogen eller säger nej till en åktur? :D
Iofs, sura kan dom ju bli bägge två, men det är lättare att åtgärda hojen... :hihi

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Hoztic skrev:
Inget ont mit Alicia, men hojar ÄR väl bättre än kvinnor? :D Jag har svårt att tänka mig att hojen får lingonveckor, är otrogen eller säger nej till en åktur? :D
Iofs, sura kan dom ju bli bägge två, men det är lättare att åtgärda hojen... :hihi

Blanda inte in mig i det hela, jag har en egen att leka med :fatta! :hihi

Dr.Bike

Guest
UrbanTiger skrev:
Grejen är att om den funktionen ska vara aktiv så kommer vaje klick i en tråd att generera en sökning om vilka användare som klickat på samma tråd. Kräver alltså ett extra sökmoment för servern för varje för varje gång man klickar i forumet. Tabellen/databasen för detta kanske inte är jättestor men kanske 20 % mer last på systemet gissningsvis.

Tror faktiskt inte det, för denna sökning du talar om görs ändå, och allt hämtas iaf som fragment i en databas (antar att Swedie har My SQL?).
Så visst ökar söktiden, men marginellt då detta inte är data som skall genereras utan ligger där tillgänglig hela tiden.

Alicia skrev:
Blanda inte in mig i det hela, jag har en egen att leka med :fatta! :hihi

En egen vaddå? :-O :hihi

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Jag frångår inte min vana utan håller med Dr.Bike även i den här frågan. Kom igen nu svensken!

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Dr.Bike skrev:
Tror faktiskt inte det, för denna sökning du talar om görs ändå, och allt hämtas iaf som fragment i en databas (antar att Swedie har My SQL?).
Så visst ökar söktiden, men marginellt då detta inte är data som skall genereras utan ligger där tillgänglig hela tiden.
Gissningsvis ligger infon om vad varje användare gör i en egen tabell skilt från trådarnas innehåll. Då måste en separat fråga ställas för att kunna presentera den infon och det kostar.

Din liknelse är ungefär som att det inte kostar något att gasa eftersom man ändå har bensin i tanken. :D

Dr.Bike

Guest
Njaeij, DET sa jag inte, det kostar en extra millisekund att hämta userdatat, ja, men det är inga processer som ska dras igång för att generera den.

OT: Alla vet att om man gasar mer så kommer man fram fortare, och kan stänga av motorn tidigare = bensinbesparing! ;)

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Dr.Bike skrev:
OT: Alla vet att om man gasar mer så kommer man fram fortare, och kan stänga av motorn tidigare = bensinbesparing! ;)
Ungefär som Stockholmaren när han fick en fråga om vad han tycker om det höga bensinpriset: det gör inte mig något för jag tankar alltid för en hundring. :hihi

Dr.Bike

Guest
Neutral skrev:
Ungefär som Stockholmaren när han fick en fråga om vad han tycker om det höga bensinpriset: det gör inte mig något för jag tankar alltid för en hundring. :hihi

Du den stockholmaren känner jag!
Det var vår sekreterare!
Men...hon är från Göteborg! :lol

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
kanonidé

satt just och önskade mig den.

TRON

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Lightbike
Trycker man på den lilla ikonen: "ser ut som 2st gubbar" brevid alla påloggade namnen så ser man , i bokstavsordning i vilken tråd de är i, eller om de tittar i nån profil osv.

råkade trycka på den av misstag - har inte sett den finessen förut...

Dr.Bike

Guest
TRON skrev:
Trycker man på den lilla ikonen: "ser ut som 2st gubbar" brevid alla påloggade namnen så ser man , i bokstavsordning i vilken tråd de är i, eller om de tittar i nån profil osv.

råkade trycka på den av misstag - har inte sett den finessen förut...

Mmmm men den finns bara på toppnivån, inte i respektive forum.
MEN! :) Det betyder ju att infon redan FINNS fix och färdig!

Hoho Swedie!

R2 skrev:
kanonidé

satt just och önskade mig den.

Tackar. Ja det är tydligen fler än jag som vill se detta.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...