Vissa anstränger sig verkligen för att få hojen stulen!!

The_Other

Köra Bana..
Gick med
22 Sep 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1
Jag påträffade idag R1 -02/-03 som saknade skyltar, var olåst samt att nycklarna satt i.
Till råga på allt var det båda nycklarna till hojen som satt i nyckelknippan.
Hur djävla dum kan man vara?? :va

Vart den stod/står tänker jag inte säga.

Första jag gjorde var att ta kontakt med den lokale väktaren på stället som gick förbi. Han tog kontakt med polisen och dom gjorde en slagning på ramnummret.
Hojen var inte stulen den hade dock körförbud pga att den inte besiktigats.
Polisen skulle komma förbi och ta en koll på hojen så fort dom hade tid. Vet inte iofs vad dom kan göra åt den ifall inte ägaren är där?!?

Nycklarna lämnade jag och väktaren in på hittegodsavdelningen i närheten.

Ville ägaren få den stulen eller vad??
Blev nästan lite arg över att han lämnat hojen på det där sättet.
 

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Karlskoga - åsen
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Luktar så... dom som sysslar med bedrägerier sabbar bara för oss andra ärliga som får hutlösa premier. :huvet
skulle vilja höra förklaringen till varför den stod där med nyckeln i :näsblod
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
vaddå, man får väl inte ut ngt på försäkringen om inte alla originalnycklarna lämnas in eller:va
 

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Pja, vem vet, den kanske var så pass nystulen att den inte hunnit bli anmäld som stulen? Ägaren kanske på semster eller nått? :gnissla
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
rätt/fel

Du åker dit på egenmäktigt förfarande om killen som äger hojen anmäler dig för att du tog nycklarna. Har en gammal arbetskompis som åkte på det. Men eftersom ditt uppsåt var gott så är det nog riskfritt. Tror du åker på rejält förhöjd självrisk om hojen blir stulen med nycklar i, dock så gäller nog försäkring. Så visst, det KAn vara uppsåt med bedrägeri...

Innan ni blir tokiga och hävdar att man får ta nycklar ur fordon, min kompis åkte dit på det. Har ingen egen åsikt om detta.
 

The_Other

Köra Bana..
Gick med
22 Sep 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1
Du åker dit på egenmäktigt förfarande om killen som äger hojen anmäler dig för att du tog nycklarna. Har en gammal arbetskompis som åkte på det. Men eftersom ditt uppsåt var gott så är det nog riskfritt. Tror du åker på rejält förhöjd självrisk om hojen blir stulen med nycklar i, dock så gäller nog försäkring. Så visst, det KAn vara uppsåt med bedrägeri...

Innan ni blir tokiga och hävdar att man får ta nycklar ur fordon, min kompis åkte dit på det. Har ingen egen åsikt om detta.
Det roliga är att polisen sa att det var olagligt att lämna bilen olåst eller nycklarna i tändningen på en hoj.
Han bläddrade fram det i trafikförordningen (tror det hette?!?).
Det skulle uppenbarligen vara något med att man underlättade stöld eller något sådant.
 

Nicotin

Guest
Det roliga är att polisen sa att det var olagligt att lämna bilen olåst eller nycklarna i tändningen på en hoj.
Han bläddrade fram det i trafikförordningen (tror det hette?!?).
Det skulle uppenbarligen vara något med att man underlättade stöld eller något sådant.


jupp det stämmer..
Det är lagbrott att lämna nyklarna i tändningslåset...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
jupp det stämmer..
Det är lagbrott att lämna nyklarna i tändningslåset...

Japp, jag vet folk som har åkt dit på besiktningen när dom har ersatt tändningslåset med en vippa och en startknapp, däremot är en huvudströmbrytare (en stor röd nyckel passar alla) godkänd som tändningslås :va

Grejen var den att man skulle försvåra för snorungar att busköra med grejorna, för hur skulle det kännas om någon fjortis fick för sig att testa en sväng och kör ihjäl sig...

Fjortisar gör sånt.

Jag kan i samma veva berätta att vägvältar (såna dom använder när dom asfalterar) har dåligt grepp på blött gräs kör man ner i en svacka så tar man sig inte upp, och lämnar man dessutom vibron på tills tanken är tom så får dom gräva upp den ur gräsmattan dagen därpå... Har jag hört :rolleyes:
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Okej

Det låter mer rimligt i mina öron att det skulle förhålla sig så.
Hoppas ni har rätt, att det är olagligt frö annars driver slarsmurfar upp våra premier som attan.
 

LeeRoy

Fh Fh Fh
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki gsxr 750 -96

Jag kan i samma veva berätta att vägvältar (såna dom använder när dom asfalterar) har dåligt grepp på blött gräs kör man ner i en svacka så tar man sig inte upp, och lämnar man dessutom vibron på tills tanken är tom så får dom gräva upp den ur gräsmattan dagen därpå... Har jag hört :rolleyes:


:D talar du av egen erfarenhet eller? :D
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe

Jag kan i samma veva berätta att vägvältar (såna dom använder när dom asfalterar) har dåligt grepp på blött gräs kör man ner i en svacka så tar man sig inte upp, och lämnar man dessutom vibron på tills tanken är tom så får dom gräva upp den ur gräsmattan dagen därpå... Har jag hört :rolleyes:

Haha fler som har startat såna alltså! Själv körde jag aldrig någon sådan men väl en handjagad lite större variant. Soppan tog nog slut hoppas jag för jag förstod aldrig hur man skulle stänga av den. Men marken där den stod blev rejält tillplattad. Förlåt kära entreprenör för mitt tilltag för 25 år sen :gnissla
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14

Jag kan i samma veva berätta att vägvältar (såna dom använder när dom asfalterar) har dåligt grepp på blött gräs kör man ner i en svacka så tar man sig inte upp, och lämnar man dessutom vibron på tills tanken är tom så får dom gräva upp den ur gräsmattan dagen därpå... Har jag hört :rolleyes:

Nu är det nästan så att jag tror att du kommer från mina hemtrakter :D
Tror iof inte att du gör det men har oxå "hört" att man inte ska köra vägvältar på blött gräs (dessutom är det djävligt svårt att plantera någonting i en rabatt som blivit rejält tillplattad :rolleyes: ).
 

Kroon

Jourhavande älskare
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Kvänum
Hoj
Kinespuff Vespa 125cc
Men på Husaberg -06 finns ju inget tändningslås? Hur funkar det då?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
jupp det stämmer..
Det är lagbrott att lämna nyklarna i tändningslåset...

Och om hojen i fråga inte har något tändningslås? Som i mitt fall. Men är alltid däremot låst med styr och skivlås.

EDIT: Dubbelpost
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I dom fall det inte finns tändningslås har jag för mig att dom kräver två andra oberoende lås för att det ska gå att E-rega (ex vis gamla offroaders med magnet-tändning och dödarknapp).
Det är däremot inte svårt att sätta dit ett tändningslås som fungerar så att det jordar dödarkabeln när det är "AV", men det är ingen större vits heller eftersom det bara är att klippa kablarna så går den att starta ändå.

Man är hur som helst skyldig att hindra "obehörigt brukande"

Angående välten, det är mer än 20 år sen, men med tanke på hur djupt dom fick gräva för att hämta välten, och allt arbete med att återställa gräsmattan så vill jag ha lite mer än den juridiska förfallotiden bakom mig innan jag kommenterar ytterligare...
 

The_Other

Köra Bana..
Gick med
22 Sep 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1
Hojen var borta dagen efter. Antar att rätt person hämtade den.
Den verkar inte vara med på larmtjänst sida i varje fall.

En rolig notis är att hojen ägdes av en tant/dam som var född 1948.
Hon kanske har blivit glömsk med åldern.
:rolleyes:
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Skenförsäkrat och härligt... Stupid!

En sak som någon var inne på med försäkring och förhöjd självrisk om den är olåst etc..

Jag lärde mig nyligen lite om vad som händer och hur det går till om ens hoj blir stulen. Min försäkring (då bilsportmc:s offroad, nu 24+) gäller öht inte om den inte är låst med två separata godkända lås. Skulle man således lämna den med nycklarna i så¨får man helt enkelt börja skrapa lotter och hoppas på att få sig en ny hoj så snart som möjligt!

En uppmaning apropå det.. Läs igenom era försäkringsvillkor. Jag höll lyckligtvis mina ändå, men pga min rädsla för det förbjudna. Att försäkringen bla. kräver låst garage etc visste jag inte.. Med tanke på hur många hojar som alltid står (i mitt kvarter ett tiotal hojar) på gatorna vecka ut och vecka in så kan det vara idé att se till att man har en försäkring som godtar det!
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Det skiljer som sagt på fb bolag vad som gäller, men bilsport & mc's Classica (och även övriga tror jag) kräver att hojen står inlåst, å dom har en störtskön defination på det :D

"På hemorten ska fordonet nattetid förvaras i låst utrymme t ex garage, förråd eller källare (utrymmet ska ha fyra väggar, tak och låst dörr)."
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top