vitt klegg i oljan

paprika

fattig men glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 ´04 & KTM EXC 250´05
Läste förut på gamla forumet om vitt klegg i oljan, kan inte hitta den tråden nu då jag får fråga. Min pappas zx6r 96"a som står i kallgarage har fått lite vitt klegg i oljan som syns genom olje fösntret. Den har startats med 2-3 veckors mellanrum nu i vinter.
Vad kan det vara? Kondens? Vad ska man göra åt det? Vågar man ta en premiärtur i morrn?? Har tyvärr inga bilder.

tack på förhand
 

Decson

SM handlar inte om sex!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
nånstans utanför Hedemora
Hoj
på jakt
läste i den tråden jag med.. var inte det kondens som försvann om man varmkörde? har för mej att det var så... kanske påminde dej om nåt från den tråden.
 

paprika

fattig men glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 ´04 & KTM EXC 250´05
hmm.. jo det va typ det. Men man vill veta om det kan vara något annat värre? Hur tar man reda på det?
 

paprika

fattig men glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 ´04 & KTM EXC 250´05
Är det illa och köra några timmar före byte? Har aldrig bytt på en zx6r är det jobbigt?
 

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
paprika skrev:
Är det illa och köra några timmar före byte? Har aldrig bytt på en zx6r är det jobbigt?

Det är väl inte jobbigare på den än på nån annan...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är inte farligt. Efter första riktigt långa åkturen så har vattnet ångat bort via avluftningen. Kör minst en 15 - 20 mil.
 

DavidS

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
-03 KTM 625
Lyfter en gammal tråd....

Har en zx6r -00 som stått i kallgarage under vintern och har fått lite vitt "klegg" i oljan samt att den bluddrar och går inte riktigt jämnt.

Kan bluddret ha med kondensen att göra tror ni?


//David
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Nej.... Inte med kondensen i oljan i alla fall. Däremot är det kanske på sin plats att se över förgasarna ? Börja med att tömma flottörhusen på gammal soppa o den fukt som säkert finns där , så ska du se att det blir bättre.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
kondens

Varifrån skulle kondensen komma i sådana mängder så att det syns i oljan ?
Jag skulle byta olja, köra med hojen och se om det kommer vatten i oljan igen.

Om du är rädd om motorn så byt olja, det är billigare än motorras. olja med vatten i är ingen bra olja :rolleyes:

Du måste ha färsk bensin om motorn skall gå bra
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Antagligen är det så att du varmkört den för korta stunder så kondensen ligger kvar i oljan. Det är inte optimalt att ha den stående så. Det är nog bättre i så fall att inte starta den alls under vintern. Troligen är dock ingen skada skedd. Det är ingen fara att köra med det. Kör du en längre tur så kommer vattnet att förångas och oljan blir förhoppningsvis sitt gamla jag igen. Annars är det bara att byta olja. Kör gärna lite lugnare till oljan "torkat" oljefilmen blir inte riktigt lika stark när det är en massa vatten i olja. Att köra ska inte vara några problem men fullgaspådrag till varvstopp skulle jag nog vänta med tills den gått några mil och blivit ordentligt varm.
 

DavidS

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
-03 KTM 625
Okej..låter ju inte som ngn fara.
Bytade olja innan förvaring samt tömde tank/förgasare på soppa.

Men har haft igång den ett par gånger de senaste månaderna, antagligen för korta stunder då...
 

91kg

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Varberg
Hoj
Triumph Trophy 1200
Kolla så inte vevhusventilationen är tät då kan det bli så.

Mvh!
 

DavidS

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
-03 KTM 625
Ang. "bluddret"....

Har felsökt lite idag och kommit fram till att den bara går på 3 cylindrar!

Har testat gnistan och den var det inget fel på.

Hur gå vidare?

//David
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Har haft en hoj som efter vintern har gått väldigt taskigt i en till flera kilometer när de stått över vintern bara för att förgasaren inte ville vakna till liv
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Dränera samtliga förgasare som det skrevs innan. (Liten skruv på skålen i botten på varje förgasare)

Testa sedan på nytt.
 

DavidS

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
-03 KTM 625
Dränerade bara den förgasare vars cylinder inte gick...får väl testa att dränera alla kanske?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top