Vm 2009

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Kalendern för 2009 års VM-serie är presenterad.

19 April ITALY Viterbo
24 May SPAIN tba
30 May (Saturday) GREAT BRITAIN Mallory Park
14 June ANDORRA Pas de la Casa
12 July AUSTRIA Greinbach
06 September ALPI DEL MARE Busca
27 September TBA Tba
03 October (Saturday) EUROPE Franciacorta
11 October GREECE Tba

Utöver detta blir återigen Pleven, Bulgarien värd för Supermoto of nations. Märkligt och trist att ha samma bana. Men men, hoppas dom väljer ett datum som gör att alla nationer skickar sitt topp lag.
 

Supermoto-rider

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki 450
Enligt Youthstreams ansvarige i Pleven 2008 , kommer lag-VM att gå i Pleven helgen efter Grekland , då räknar de med att få med de snabbaste förarna från VM .

En av anledningarna till att det blir Pleven ett år till är att Youthstream och FIM tror att framtidens banor kommer att likna den i Pleven , där det finns hopp och rytmsektioner i asfalt och betong , samt att banorna skall byggas för att kunna användas till mer än till supermoto , för stora BMX-cyklar bl.a.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Enligt Youthstreams ansvarige i Pleven 2008 , kommer lag-VM att gå i Pleven helgen efter Grekland , då räknar de med att få med de snabbaste förarna från VM .

En av anledningarna till att det blir Pleven ett år till är att Youthstream och FIM tror att framtidens banor kommer att likna den i Pleven , där det finns hopp och rytmsektioner i asfalt och betong , samt att banorna skall byggas för att kunna användas till mer än till supermoto , för stora BMX-cyklar bl.a.

Jag kan förstå hela tänket, och att lägga lag-VM efter avslutad ordinarie VM-serie borde vara självskrivet.

Men är det verkligen ett troligt scenario att VM-cirusen inom de närmsta åren skulle gå på banor likt pleven? Jag har svårt att tro det. Pleven byggdes för snart två år sedan och fortfarande finns mig veterligen bara en annan bana (i tyskland) med asfalterad sk. sky section (f.ö. en bana jag har svårt att tro skulle bli aktuell för VM)

Jag har dessutom svårt att tro att denna uppfattning ang. banor delas med resten av supermoto-europa. Trotts att jag är talanglös på gruspartier anser jag det definitivt det hör till supermoton även i framtiden. Dock välkomnar jag helt och hållet även helasfalterade banor samt banor med delar av offroad-del i annat än naturmaterial.

Ok, det här va ganska OT. Tillbaks till VM.

Vem blir näste svensk att försvara den blå gula fanan? :confused:
 

Supermoto-rider

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki 450
Jag framför bara vad Youthstreams representant berättade för mig . Hur pass förankrat det är i FIM har jag ingen aning om .

Själv är jag som dig , jag tappar för mycket tid på gruspartier . Gärna grusparti , men kortare för att det ej skall bli för utslagsgivande , och vi ej skall bli varvade för tidigt vilket även blir ett orosmoment de snabba grabbarna .
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag framför bara vad Youthstreams representant berättade för mig . Hur pass förankrat det är i FIM har jag ingen aning om .

Själv är jag som dig , jag tappar för mycket tid på gruspartier . Gärna grusparti , men kortare för att det ej skall bli för utslagsgivande , och vi ej skall bli varvade för tidigt vilket även blir ett orosmoment de snabba grabbarna .

Det förstår jag! :) Men det är nog den uppfattningen FIM har, iaf det enda man hört. Redan förra året predikades flitigt om att detta var framtidens banor etc.

Förhållandet 70/30 tycker jag är bra. Men det beror ju oxå på hur gruset ser ut. Ska ju inte bli så att 40-50% av varvtiderna utgörs av grus.

Ang. varvningar beror det ju till stor del på att vi generellt sett har så korta banor i Sverige oxå.
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Klart det måste vara nått grusparti kvar på banorna annars kommer ju hojarna snart ha 150mm RR fjädring och knäpuckarna lär slipas i varje kurva...
Finns redan en klass för den typen av rejsing.
Sen kan man ju inte bygga banorna efter hur snabbt folk blir varvade, den biten skulle ju lösa sig själv om vi bara var fler med utkvalningar och dylikt men nu är det ju som det är.
Jag tycker det skulle vara roligt med lite mer varierat offroadparti istället för de stenhårt packade som man ser ofta, gärna nån kurva med mjuk sand för att krydda till det lite.
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Klart det måste vara nått grusparti kvar på banorna annars kommer ju hojarna snart ha 150mm RR fjädring och knäpuckarna lär slipas i varje kurva...
Finns redan en klass för den typen av rejsing.
Sen kan man ju inte bygga banorna efter hur snabbt folk blir varvade, den biten skulle ju lösa sig själv om vi bara var fler med utkvalningar och dylikt men nu är det ju som det är.
Jag tycker det skulle vara roligt med lite mer varierat offroadparti istället för de stenhårt packade som man ser ofta, gärna nån kurva med mjuk sand för att krydda till det lite.

Håller av någon konstig anledning med dig. De 30 % som ska vara grus borde vara " Crossbana" och inte nån sladdad grusväg som det är på alla svenska banor... Antingen sand eller AMA offroadparti. Dom har förstått hur man ska ha gruset, gärna en sväng med 5 djupa spår så man kröker bromskivan fram om man kör fel... Måste ju sålla agnarna från vetet som vi bönder säger på närkeslätten. Sen in med nån 107% regel eller nått om vi inte e tillräckligt som kvalar. Är ju ingen frisörsport vi håller på med...Eller???
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Håller av någon konstig anledning med dig. De 30 % som ska vara grus borde vara " Crossbana" och inte nån sladdad grusväg som det är på alla svenska banor... Antingen sand eller AMA offroadparti. Dom har förstått hur man ska ha gruset, gärna en sväng med 5 djupa spår så man kröker bromskivan fram om man kör fel... Måste ju sålla agnarna från vetet som vi bönder säger på närkeslätten. Sen in med nån 107% regel eller nått om vi inte e tillräckligt som kvalar. Är ju ingen frisörsport vi håller på med...Eller???

Jo frisörer är vi allihopa allihopa. Det är därför vi inte kör cross istället. Men vi har inte fallit så lågt att vi sätter oss på en RR hoj eller har vi det :)

Finns två sätt att se det på anser jag:
1. Vi kan bygga banor som är ascoola liknade AMA, publiken skulle älska det. Men det skulle inte vara många som fortsatte köra då supermoto attraherar de som kanske inte har så mycket crossvana utan kommer fårn en väghojsbakigrund. --> Vilket gör att sporten dör ut.

2. Vi bygger lite snällare banor och det kanske kan finnas alternativ. Är du duktig kán du ta det svåra valet. Men jag tror att lite hopp i alsfalt skulle vara lättare att ta för de som inte kört så mycket. Det är brist på fäste och spår man är rädd för inte hoppet i sig.


Ja jag vet inte riktigt men det finns så många andra som vet här på forument.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Att snegla lite på AMA tycker jag inte alls är fel. Men att bygga gruspartier där även skitduktiga MX förare får hojen i nacken vid minsta lilla misstag, det känns inte riktigt rimligt.
Men just den kombinationen av offroadparti gillar jag. En del i naturmaterial och en i asfalt/betong/what ever.

Sen kan jag hålla med om att "en slätad" grusväg" inte är speciellt skoj. Där välkomnar jag oxå mer tekniska partier med framför allt fler spårval osv. Men hopp o gruspartier går bygga väldigt utslagsgivande för den som behärskar dom utan att tumma på säkerheten för dom som inte gör det!
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Att snegla lite på AMA tycker jag inte alls är fel. Men att bygga gruspartier där även skitduktiga MX förare får hojen i nacken vid minsta lilla misstag, det känns inte riktigt rimligt.
Men just den kombinationen av offroadparti gillar jag. En del i naturmaterial och en i asfalt/betong/what ever.

Sen kan jag hålla med om att "en slätad" grusväg" inte är speciellt skoj. Där välkomnar jag oxå mer tekniska partier med framför allt fler spårval osv. Men hopp o gruspartier går bygga väldigt utslagsgivande för den som behärskar dom utan att tumma på säkerheten för dom som inte gör det!

Allt ska byggas toksäkert...men som du säger så går det kombinera... Svårt och så ofarligt det går. Normän kan ju till och med slå omkull på rak asfalt så saker kan hända överallt. Tror inte hopp i sig är så farliga ur skadestatestik.
Alternativ är bra. Slät grusväg som tar betydligt längre tid än schysst Ama sektion... Sen e det bara å välja.
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Håller av någon konstig anledning med dig. De 30 % som ska vara grus borde vara " Crossbana" och inte nån sladdad grusväg som det är på alla svenska banor... Antingen sand eller AMA offroadparti. Dom har förstått hur man ska ha gruset, gärna en sväng med 5 djupa spår så man kröker bromskivan fram om man kör fel... Måste ju sålla agnarna från vetet som vi bönder säger på närkeslätten. Sen in med nån 107% regel eller nått om vi inte e tillräckligt som kvalar. Är ju ingen frisörsport vi håller på med...Eller???

Hej.
Då vi var lite före vår tid så att säga, gällande senaste gången det begav sig på Bananpiren i Göteborg, så mycket diskussion ang banan/banor har det aldrig varit förut, med varierade synpunkter. Där hade vi försökt att göra Motarden spektakulär samt utslagsgivande. På liten yta i CITY!!!
Kontentan av detta var att ansv banbesiktnman fick oförtjänt mycket kritik, även av vårat eget förbund, samt att jag som ansv banbyggare blev sågad jäms med fotknölarna.
Som jag ser det: Alla vill ha trapphopp/ woppisar men ingen vill köra i dem.
//Thomas
( Numera Jetski förare i Orust Jetski klubb) Där man inte kan klaga på vågor!!!
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Hej.
Då vi var lite före vår tid så att säga, gällande senaste gången det begav sig på Bananpiren i Göteborg, så mycket diskussion ang banan/banor har det aldrig varit förut, med varierade synpunkter. Där hade vi försökt att göra Motarden spektakulär samt utslagsgivande. På liten yta i CITY!!!
Kontentan av detta var att ansv banbesiktnman fick oförtjänt mycket kritik, även av vårat eget förbund, samt att jag som ansv banbyggare blev sågad jäms med fotknölarna.
Som jag ser det: Alla vill ha trapphopp/ woppisar men ingen vill köra i dem.
//Thomas
( Numera Jetski förare i Orust Jetski klubb) Där man inte kan klaga på vågor!!!

Jag stog och jublade över er bana.... Bästa banan som vi kört på!!!!!!!!!!
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Jag håller med, kalas trevlig bana !! :yoparty

Woopisarna va det bästa omkörnings stället för mig... :tummenupp
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
För er som missat det är det nu mer officiellt att Hermunen för för Husqvarna i VM 2009. Ska bli djävligt intressant att se vad han kan ställa till med :tummenupp
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
För er som missat det är det nu mer officiellt att Hermunen för för Husqvarna i VM 2009. Ska bli djävligt intressant att se vad han kan ställa till med :tummenupp
Shit va Coolt! Ja det ska bli riktigt kul att se!
Vi får väl åka ner, ta med en gurka och en flaska vodka så kan vi hänga i hans tält :D
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Iddon signat med Team Motoracing (KTM).
Framgår inte i vilken klass han avser att köra. Men jag gissar att han/dom stannar i S2

Lazzarini gör som han brukar, dvs. byter team. Denna gången är det HM Honda som ger honom en chans.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Hur följer man VM serien bäst här hemifrån? Det är lite småtrist att bara se en summering av hela säsongen på en halvtimme i TVrutan...
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Iddon signat med Team Motoracing (KTM).
Framgår inte i vilken klass han avser att köra. Men jag gissar att han/dom stannar i S2

Lazzarini gör som han brukar, dvs. byter team. Denna gången är det HM Honda som ger honom en chans.

Det blir S2 :mattias :)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ser ut som Gaspardone kör Husa även 2009 :tummenupp
(Fler bilder i tråden om Husa 2009)
 

Bifogat

  • gaspa%204.jpg
    gaspa%204.jpg
    117.1 KB · Visningar: 82
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top