Volvo 740 (jag vet, forumpoliser önskas ej)

Status
Ej öppen för fler svar.

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Detta är ett mc forum jag vet, men jag har ett problem med min Volvo 740 Gl -89..
Nu i morse så hellregnade det, det var blött fuktigt och jävligt. Så startar inte skiten, startmotorn drar bara runt. Detta har hänt en gång innan, då var vädret det samma.. Var tror ni är fel? Den tänder liksom inte i motorn, är det kondens i skiten eller vad fan är det.?
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Argyle skrev:
Detta är ett mc forum jag vet, men jag har ett problem med min Volvo 740 Gl -89..
Nu i morse så hellregnade det, det var blött fuktigt och jävligt. Så startar inte skiten, startmotorn drar bara runt. Detta har hänt en gång innan, då var vädret det samma.. Var tror ni är fel? Den tänder liksom inte i motorn, är det kondens i skiten eller vad fan är det.?

Fukt i fördelaren?
Öppna och torka torrt.
Ltcka till
 

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
Argyle skrev:
Detta är ett mc forum jag vet, men jag har ett problem med min Volvo 740 Gl -89..
Nu i morse så hellregnade det, det var blött fuktigt och jävligt. Så startar inte skiten, startmotorn drar bara runt. Detta har hänt en gång innan, då var vädret det samma.. Var tror ni är fel? Den tänder liksom inte i motorn, är det kondens i skiten eller vad fan är det.?

Drar den runt motorn eller snurrar den bara i luften?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är ganska vanligt att det blir fukt i fördelaren på 740, spräckt lock eller dyl.
 

Zephro

gult é inte fult....
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Blade 929:a
En annan sak som e jävligt vanligt är att bränslepumpsreläet säger upp sig! Ett litet vitt relä bakom askoppen!( har jag för mig iaf....) Lödningarna ger sig men de går att ta isär och löda om, om man e snål! :gnissla
 

Lg

Yes its an STI....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
California, Santa Cruz, USA
Hoj
Honda CBR1000RR, YZ 450F 10, 133 Lucky, CRF450R 09, Subari WRX STI 07
hade samma problem på min 740 16v -89, hade ungefär hur mycket oxid som helt i kontaktstycket till tändboxen!
Sen har du en hel del viktiga jordpunkter som sitter fästa insida höger framskärm i motorrummet,kolla där också!
 

yamahabert

mc turer på yamahan
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Norsborg
Hoj
Honda cb 900 1982
volvo problem

tjena äntligen kan cbx bert hjälpa som gillar volvo bilar 740 1989 insprutning-
om den inte tänder så kolla (på vänsterframskärm insida sitter en säkring flatstiftsmodell kolla så att den är hel den styr elektroniken för bränsletillförseln det var tips 1 och tips 2 nästa gång du skall starta bilen
ha förardörren öppen och lyssna noga samtidigt om det surrar under bilen
när du vrider om nyckeln "obs det låter surrande ett antal sekunder så god hörsel är att rekommendera vid detta test )hör du ingenting kolla säkringarna under askkoppen alt så krånglar bränslerelät sitter i bakom säkringarna jag tror att det är ett vitt eller grönt relä , alternativt är det fukt i rotorn
fördelarlocket det sitter ju precis i bakkant av topplocket mot torpedväggen pm mig gärna om fler frågor finns mvh cbx bert :)
ps har du maximal otur så har tändmodulen pajat sitter även den på vänster insida av framskärmen o ett tips kolla så att det kommer gnista från tändspolen "det kan faktiskt vara tändkablarna särskilt om det är kolfiberkablar"
då uppstår problem vid fuktigt väder det kan vara antingen det eller bränsle
men efter startförsök kolla om det luktar bränsle om motorn ett tips? :confused: :)
som en annan skribent nämde kolla jordanslutningar mm det kan vara en ren vetenskap när dessa insprutare krånglar en massa olika relän som kan spöka när det passar relät är det en B230 F "katalysatorbilar"så finns väl en diagnoskontrollenhet på vänster sida ( förlåt alla mc kollegor om detta blev ett långt inlägg) men vill bara försöka o hjälpa med tips ang startproblem
 
Last edited:

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Bilar= FyFy
Om du vet att det ar fel forum varfor posta overhuvudtaget?

Behover jag namna att traden ar stangd?
 
Last edited:

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Har hittat felet, när jag skulle ta bort sladdarna mellan fördelardosan och tändstiften så hade snabbkopplingarna blivit helt porösa, altså dem var helt förbrukade. Stod Biltema på kablarna, så jag skall köpa nya nu och sen öppna dosan och torka där i. Tror det kommer funka då
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top