Volvo 850 AC

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hallå. Styrs luftspjället till kupéfläkten av en separat motor eller med spjällägesgivaren(verkar iof konstigt)? Jag hittar nämnligen ingen motor, även om det är svårt att se.
2) NÄR exakt ska spjället stänga resp öppna? När man stänger av fläkten borde det stänga iaf, right?

ACn funkar inte, felkod på spjällägesgivaren - > bytt utan resultat .... Spjället är konstant öppet

Verkstadshandbok till 850 borde följa med om standard :rolleyes:

Last edited:

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Ljunghusen skrev:
2273406 ACn funkar inte, felkod på spjällägesgivaren - > bytt utan resultat .... Spjället är konstant öppet

Verkstadshandbok till 850 borde följa med om standard :rolleyes:
Hur vet du att inte AC:n fungerar? Slår kompressorn till? Den ska slå till och från med jämna mellanrum på Volvo, lätt att höra. Vilket spjäll är det frågan om?
AC:n borde fungera även om nåt spjäll inte går, det gjorde åtminstone min.
Annars är generalfelet på 850 att förångaren läcker så systemet är trycklöst, och då fungerar ingenting. Trycklöst system verkar inte generera felkod, det bara upphör att fungera.

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
På min hände följande: ACn gick och surrade som den skulle, enda grejen som inte funkade var att det inte blev kallt, vilket berodde på en att systemet läckte. Kontaktade min lokala klimatservice/värmepumpstekniker, varpå han fyllde på systmet igen. Så nu funkar det igen. 300 kr kostade kalaset.

/I

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
ACn slår inte till!

Med spjället menar jag friskluftspjället framför kupéfläkten..Spjället är troligen felkällan trots allt. Det ska inte stå konstant öppet...? VAD styr spjället? Finns det en motor bakom?

Jag har svårt att tro att spjällägesgivaren med 5 sladdar bara skickar signal till boxen hur pass mkt spjället är öppet

Dessutom blinkar dioderna på ac panelen lite då och då, so lets focus on the electrics

Ska bila söderut om mindre än 3v så det börjar dra ihop sig

Last edited:

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Hoj
Monster S4R
[
Har inte skruvat på just volvo men........

Du kollade möjligvis inte felminnet ?

Om magnetkopplingen på kompressorn inte slår till så får den ingen spänning, är kortsluten eller ingen gas i systemet.

Om displayen blinkar så är det ett tecken på att ett fel är registrerat. Typ som checkengine lampan.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
DarkDesmoRider skrev:
2274198 [
Har inte skruvat på just volvo men........

Du kollade möjligvis inte felminnet ?

Om magnetkopplingen på kompressorn inte slår till så får den ingen spänning, är kortsluten eller ingen gas i systemet.

Om displayen blinkar så är det ett tecken på att ett fel är registrerat. Typ som checkengine lampan.

Jo som sagt det gjorde jag, och den visade felkod på spjällägesgivaren, som jag bytt utan resultat :-/

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Ljunghusen skrev:
2274134 ACn slår inte till!

Med spjället menar jag friskluftspjället framför kupéfläkten..Spjället är troligen felkällan trots allt. Det ska inte stå konstant öppet...? VAD styr spjället? Finns det en motor bakom?

Jag har svårt att tro att spjällägesgivaren med 5 sladdar bara skickar signal till boxen hur pass mkt spjället är öppet

Dessutom blinkar dioderna på ac panelen lite då och då, so lets focus on the electrics
Kollade i Haynes och motor och spjällgivare är hopbyggt till en enhet.
Dioderna på panelen blinkar ett tag efter du startat bilen om det finns felkoder. Om du bytt spjällmotor måste du nolla den. Det görs genom diagnostikuttaget. Gör du inte det så fungerar inte spjämotorn du bytt. Det finns för övrigt 5 spjällmotorer på 850 plus en bunt tempgivare.
Jag kollade även vad som sätter felkoder, och det är bara utrustningen inne i kupen som gör det. Alltså spjällmotorer och tempgivare och fläktar.
Vad jag kan se så är inte det här nåt som ska hindra att kompressorn går. Det enda som gör det är att trycket är för lågt, som jag sa förut.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Peterlan skrev:
2274234 Kollade i Haynes och motor och spjällgivare är hopbyggt till en enhet.
Dioderna på panelen blinkar ett tag efter du startat bilen om det finns felkoder. Om du bytt spjällmotor måste du nolla den. Det görs genom diagnostikuttaget. Gör du inte det så fungerar inte spjämotorn du bytt. Det finns för övrigt 5 spjällmotorer på 850 plus en bunt tempgivare.
Jag kollade även vad som sätter felkoder, och det är bara utrustningen inne i kupen som gör det. Alltså spjällmotorer och tempgivare och fläktar.
Vad jag kan se så är inte det här nåt som ska hindra att kompressorn går. Det enda som gör det är att trycket är för lågt, som jag sa förut.

TACK! Motorn som jag bytte till hade samma nr, så det ska vara ok. Då får jag helt enkelt svänga förbi volvo och be dom nolla motorn! Sen får vi se om ac´n snurrar...

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Ljunghusen skrev:
2274241 TACK! Motorn som jag bytte till hade samma nr, så det ska vara ok. Då får jag helt enkelt svänga förbi volvo och be dom nolla motorn! Sen får vi se om ac´n snurrar...

Vad är det för årsmodell? Har du diagnosuttaget i motorrummet som det är på -95 och äldre, (kan vara så på vissa -96:eek:r också) så kan du nolla den själv. Det var rätt mycket text i Haynes om just det, men det går ju att scanna om det är så att du har rätt årsmodell.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Peterlan skrev:
2274433 Vad är det för årsmodell? Har du diagnosuttaget i motorrummet som det är på -95 och äldre, (kan vara så på vissa -96:eek:r också) så kan du nolla den själv. Det var rätt mycket text i Haynes om just det, men det går ju att scanna om det är så att du har rätt årsmodell.

Nej tyvär jag har en 96a med odb-uttag, så volvo får göra det åt mig

Dom borde aldrig bytt från den gamla blinkmodellen, perfekt för oss garagemeckare!!

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Ljunghusen skrev:
2274544 Nej tyvär jag har en 96a med odb-uttag, så volvo får göra det åt mig

Dom borde aldrig bytt från den gamla blinkmodellen, perfekt för oss garagemeckare!!

Håller med, det var perfekt att kunna göra det själv. (jag hade en -95:a T5) Kul bil..
Vad gäller Odb så finns det beskrivet på nätet hur man bygger interface till en laptop. En kompis har byggt ett och det fungerar bra.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Peterlan skrev:
2274560 Håller med, det var perfekt att kunna göra det själv. (jag hade en -95:a T5) Kul bil..
Vad gäller Odb så finns det beskrivet på nätet hur man bygger interface till en laptop. En kompis har byggt ett och det fungerar bra.

DET är nåt jag är väldigt sugen på då jag och en kompis meckar väldigt mkt 850.. Du råkar inte ha nån adress?

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Ljunghusen skrev:
2274587 DET är nåt jag är väldigt sugen på då jag och en kompis meckar väldigt mkt 850.. Du råkar inte ha nån adress?

Nej tyvärr. Han som byggde interfacet träffar jag sällan och jag har hans tefefonnummer på jobbet. Men om jag får tag på honom så ska jag fråga.
Googlade lite, det här kanske funkar: http://www.planetfall.com/~jeff/obdii/
Eller den här: www.alltomelektronik.se/Files/OBD-II_2.pdf
Det är visserligen för OBD-II men det står i första länken att det troligen fungerar för OBD-I också. Vet inte vilken din Volvo har, men det har väl du förmodligen koll på?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Peterlan skrev:
2274629 Nej tyvärr. Han som byggde interfacet träffar jag sällan och jag har hans tefefonnummer på jobbet. Men om jag får tag på honom så ska jag fråga.
Googlade lite, det här kanske funkar: http://www.planetfall.com/~jeff/obdii/
Eller den här: www.alltomelektronik.se/Files/OBD-II_2.pdf
Det är visserligen för OBD-II men det står i första länken att det troligen fungerar för OBD-I också. Vet inte vilken din Volvo har, men det har väl du förmodligen koll på?

Tack du får gärna fråga om du stöter på honom

Ska kolla in länkarna, jävligt schysst

96an har odb II :tummenupp

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
På min 855:a så försvinner AC effekten efter en stund när det är varmt ute typ över 22grader varmt. AC-gasen som är slut eller?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
M.G.F skrev:
2274855 På min 855:a så försvinner AC effekten efter en stund när det är varmt ute typ över 22grader varmt. AC-gasen som är slut eller?

Jag har exakt samma problem på min 855:a.. Den ger bra med kalluft i 10 minuter typ och sen ger den upp. Stänger man då av AC:n så kan man få lite kalluft igen efter en sissådär 10-15 minuters väntan (men bara typ fem minuter den gången)...

:huvet

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
2276826 Jag har exakt samma problem på min 855:a.. Den ger bra med kalluft i 10 minuter typ och sen ger den upp. Stänger man då av AC:n så kan man få lite kalluft igen efter en sissådär 10-15 minuters väntan (men bara typ fem minuter den gången)...

:huvet

Men jag la märke till något. Om man står stilla i skuggan fungerar den klockrent längre än 10 minuter. Så fort man kör en bit sen så lägger den av. Du har inte listat ut vad det är för något?

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
M.G.F skrev:
2277608 Men jag la märke till något. Om man står stilla i skuggan fungerar den klockrent längre än 10 minuter. Så fort man kör en bit sen så lägger den av. Du har inte listat ut vad det är för något?

Det kan ju vara precis vad som helst. 850:n har solsensor till AC:n, nåt tok med den? Sen går det hastighetssignal till AC:n också (för att styra luftfördelningen) kan vara knas där med. Prova att byta hela styrenheten som sitter bakom manöverpanelen för ventilationen.
Sånt här är ju nackdelen med avancerade anläggningar som på 850, jäkligt bekvämt när det fungerar, men krångligt och ofta svindyrt att laga när det krånglar.
Det jävliga är ju också att bilen blir väldigt svårsåld om inte AC:n fungerar, det är ju en sån sak som ingen (nästan) vill vara utan.

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Peterlan skrev:
2277636 Det kan ju vara precis vad som helst. 850:n har solsensor till AC:n, nåt tok med den? Sen går det hastighetssignal till AC:n också (för att styra luftfördelningen) kan vara knas där med. Prova att byta hela styrenheten som sitter bakom manöverpanelen för ventilationen.
Sånt här är ju nackdelen med avancerade anläggningar som på 850, jäkligt bekvämt när det fungerar, men krångligt och ofta svindyrt att laga när det krånglar.
Det jävliga är ju också att bilen blir väldigt svårsåld om inte AC:n fungerar, det är ju en sån sak som ingen (nästan) vill vara utan.

Eller så är gasen nästan slut med tanke på att den fylldes senast 1999 så kan det vara fullt möjligt.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
M.G.F skrev:
2277663 Eller så är gasen nästan slut med tanke på att den fylldes senast 1999 så kan det vara fullt möjligt.

Japp! Det är väl egentligen det mest troliga... Man hör på komressorn om det är dåligt tryck. Går den i och ur ofta (några sekunders mellanrum) så är det dags..

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!