Volvo 850 R

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Hej Jag funderar löst på en bil, Volvo 850 R.
Ingen specifik bil mer den modellen och gärna en kombi.
Är det någon som har erfarenhet av just den bilen? Några nackdelar man bör veta?

Kan ni rekommenderar något märkes forum? Hittar Jag rullar men får känslan av att det är rätt dött där, gissar att alla här mest är intresserad av hoj

Skickat från min Pixel 2 XL via Tapatalk

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Jag kan måhända inte heller komma med ett särskilt konstruktivt svar, men några grejer:

1. Turbo Performance Club samt garaget.se har forum även de.

2. Borde redan finnas generella köpråd vid googlande?

3. Jäkligt frän bil. Fast finns de ens att få tag på längre i rimligt skick och till rimligt pris?

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Har haft en för många år sedan. Hade strul med att ettans växel hoppade ur, sedan kan de läcka mellan motor och låda och det är dyrt att fixa pga tidskrävande verkstadsjobb. Annars så tycker jag det är trevliga bilar, försök hitta en som inte är sönderskruvad av tidigare ägare.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har ett par volvon, men har inga goda råd angående den modellen för den är eller har aldrig varit intresserad av framhjulsdrivna bilar...

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Tack för svaren!
Skall kolla in forumen, har hittat båda men dom såg lite inaktiva ut men får kolla mer.

Allt kommer sig av att jag bor i Stockholms innerstad sedan +20 år och funderar på att dra till skogs...hus alltså på helt annan plats och prisklass, då behöver jag en bil, nytt är inte aktuellt och en "bruksbil" måste det vara.
Och gärna en budgetsleeper då jag inte vill lägga 200k för en bil, såg denna film som fick mig att fundera

Och en just BMW som jag skulle vilja ha vet inte fan om jag kostar på mig...

Nåja bara lösa funderingar, har ni mer tips så mottages dom gärna :tummenupp

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Köp en billig jap economy shitbox och lägg pengarna du sparar i reparationer på huset istället.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Billigare, snabbare och bättre bil än BMW och Volvo är tex Insignia OPC. Finns som kombi och är en nästan okänd sleeper. Juste familjebil.

Men klokast är som lugn skriver att köpa en Avensis och spara pengarna.

Buy quality, cry once

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Hmm Opel ringer inte bra i mina öron (jag har inga faktiska belägg iofs) hmm dom jag ser på blocket drar ju iväg rätt snabbt i pris.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Givet visst pris - absolut.

BMW har ju gjort skräpbilar de senaste trettio åren ungefär.

- Givet visst pris så är även BMW bättre bil än Insignia OPC ;)

"BMW har ju gjort skräpbilar de senaste trettio åren ungefär."
- Tja, jag har i princip aldrig behövt reparera min som fyller 10 år ungefär.
Den drar runt 0,45 med 200+ dieselhästar.
Skräpbil? Nä, tror det finns värre Oplar..givet pris : )

Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Om du ska bo på landet så köp en Ford Transit eller VW Transporter, du kommer behöva utrymme och dessutom får du in ett par hojar.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
KÖP! Alla kan mecka Volvo. Reservdelar i överflöd. Customisering i överflöd. Det låter frestande med 3" ända bak - men det blir jäla tröttsamt längre tid en fullgas upp till bilens inbyggda hastighetsbegränsning.

En dragkrok gör att man slipper en ful & tråkig Transporter. Jag har dragkrok på min Firebird.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Mötte nyss i rejäl snörök en Porsche Panamera med rejält kåpsläp.

Buy quality, cry once

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Billigare, snabbare och bättre bil än BMW och Volvo är tex Insignia OPC. Finns som kombi och är en nästan okänd sleeper. Juste familjebil.

Men klokast är som lugn skriver att köpa en Avensis och spara pengarna.

Buy quality, cry once

Brorsan har en sån Opel opc med samma V6a med turbo som Saab har. O han råka ut för det inte ovanliga felet som händer med dom motorerna att kamkedjan kugga. Kosta typ som en fräsch 850r att fixa med motorbytet

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Har kollar lite på Opel som Brooklyn skrev om och det verkar ju vara mycket bil för pengarna, dock behöver man ju ner i årsmodell för att inte dra iväg för mycket ekonomiskt, min önskan var väl runt 100k.
Via Wiki sidan på modellen försöker jag hitta sök kriterier för blocket men det verkar lite hipp som happ vad man får fram OPC-style verkar månag skriva på 2 lit modellen tex.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Har googlat den lite nu (Insignia OPC alltså) och det verkar som om den generellt är ganska felfri och har nöjda ägare. Bränsleförbrukningen kan dra iväg och den manuella varianten kan ha sliten koppling (stark motor, fyrhjulsdrift och gasglada ägare gissar jag) men i stort verkar den vara hyfsat skottsäker även över lång tid, +30.000 mil. Drar soppa om man gasar som alla turbobilar.

Den har faktiskt gott rykte hos mina bilpolare - även om ingen av dem själv kör Opel då de är mer statusinriktade hehe. Men alla tycker att den är snygg och den går så in i helvete... särskilt om man chippar den vilket skall vara både billigt och givande. Uppåt 400 hk är inte omöjligt alls och då har man att köra med i alla fall.

OPC är också ett utrustningspaket på nyare modeller.

Saab 9-3 2,8 Aero är liknande koncept fast på en äldre bottenplatta och betydligt mer omodern bil.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning