Att statens trafiksäkerhetskampanjer ändrar fokus, slutar tjata om hastighet och enbart hastighet, och istället börjar lära folk att läsa av trafiksituationer och se andra trafikanter. Det är enda sättet att börja närma sig nollvisionen, för olyckor, inte bara dödade.Kanske lite hjälpsamt. Fast när bilister inte ens ser en på dagen så undrar man vad som egentligen krävs.
Knappast statens fel att folk inte ser motorcyklister... Att göra det vi kan för att synas är ett hållbart råd.
Hastigheten har stor betydelse för hur snabbt en situation uppstår och för chansen att överhuvud taget läsa av den.
Knappast statens fel att folk inte ser motorcyklister... Att göra det vi kan för att synas är ett hållbart råd.
Hastigheten har stor betydelse för hur snabbt en situation uppstår och för chansen att överhuvud taget läsa av den.
Det handlar inte om att vi inte syns, det handlar om att dom andra inte ser oss, och det är en förbannat stor skillnad på det!Det kanske är så också, men om motorcyklister uppenbarligen inte syns tillräckligt så går det ju alltid att förbättra den saken. Utan att fördenskull spraya kläderna med färg. Vi ses för övrigt bättre i mörker än dagtid skulle jag tro, med tanke på belysning etc.
Kan vi inte prata om topic?
Var får man tag i sprayen!? Jag skulle lätt testa den! Verkar riktigt schysst om den funkar såsom det visas!
Hittade den bara på ebay: http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...+lifepaint.TRS0&_nkw=volvo+lifepaint&_sacat=0
Inte så billigt direkt !
Med tanke på att:
"From March 27, in a pilot scheme in London and Kent, cyclists can get LifePaint, a reflective safety spray, for free. If the scheme proves popular, Volvo says it will expand it across the U.K. and then internationally"
Så tycker jag att det är lite svinigt att lägga upp den på ebay för nästan 800 pix
Att statens trafiksäkerhetskampanjer ändrar fokus, slutar tjata om hastighet och enbart hastighet, och istället börjar lära folk att läsa av trafiksituationer och se andra trafikanter. Det är enda sättet att börja närma sig nollvisionen, för olyckor, inte bara dödade.
Amen!
VTI har i ett flertal rapporter konstaterat att det som orsakar flest olyckor och tillbud i trafiken är konfliktsituationer. Dvs situationer där fordon skall färdas på samma väg/plats men håller olika hastighet eller har olika riktning. Dvs folk kör olika fort på samma väg, korsningar, möten, omkörningar mm.
Dessutom är det som jag förstått det rätt välkänt att trafikanter i allmänhet är djävligt dåliga på att vara uppmärksamma på omgivningen och därför inte ser något.
Lit förbannat så kör trafiksäkerhetskampanjerna nästan uteslutande på att det är hastigheten som kommer att lösa problemet.
detta medan folk byter fil eller svänger utan att ha kollat backspeglar eller blinkat, håller för korta avstånd och SMS:ar medan dom kör.
Jag tror tyvärr att dom numera låga hastighetsgränserna med dagens säkra och tysta fordon samt alla mitträcken mm gör att folk känner sig så säkra att dom helt enkelt inte orkar bemöda sig med att vara uppmärksamma. Helt enkelt för att dom känner att dom i alla fall är säkra.
En utvecklingschef på en större bilfabrikant för en massa år sedan fick frågan om inte bilarna hade blivit enormt säkra gav svaret. "Det enda sättet att helt få bort dödsfall i trafiken tror jag är att sätta en spetsig kon mitt i ratten på alla bilar då det skulle påminna alla förare om riskerna med bilkörning och hålla dom alerta"
Här sticker jag ut hakan och påstår att hastigheten garanterat löser problemet med olyckor.
Jo. Det är klart. Om man förbjuder alla att färdas fortare än gångfart så kommer antalet dödliga olyckor ju att bli väldigt litet. Men det är inte riktigt ett vettigt alternativ om man inte vill ha en väldigt långsam samhällsapparat med transporter som tar flera veckor att komma bara några mil.
Och det är klart att en sänkning av hastigheten leder till att risken att skadas eller dödas blir mindre men huvudproblemet ligger ju i att folk är så dåliga på att vara uppmärksamma att dom faktiskt krockar i många situationer där det känns helt absurt att man skulle göra det.
Vi skulle garanterat spara fler liv på om alla bara brydde sig om att faktiskt köra medans dom körde än vi kan göra på att sänka hastighetsgränserna 10 km/h till.
vi har ju dessutom nått ett läge där ca 90% av trafikanterna kör fortare än gränsen mer eller mindre regelbundet då dom anser att gränsen är för låg. Detta enligt en undersökning som ett av våra större försäkringsbolag gjort.
Tycker den där sprayen kan ta och leta sig ut i butik snart. Skulle nog göra sig förträffligt precis över nuffrorna o bosktäverna på regplåten
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |