Vurpa med kroppskydd??

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Z750 -04
Någon som har vurpat med bara ett kroppskydd o typ en collagetröja som skydd för överkroppen?
Begriper ju att det inte är lika bra som ett skinnställ men nu när det är så varmt så är det ju så förbaskat varmt med skinnställ eller textiljacka.

Frågan är om skydden sitter kvar eller om nätet som som håller ihop kroppskyddet slits sönder med en gång när man vurpar?
Verkar iallafall va ganska luftigt o gott med en sådan väst.

En sådan här tex.
Scorpion_445.jpg

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kroppsskyddet är gjort för att ta upp stötar. Inte glida på asfalt. Alltså kommer nog nättröjan att förvandlas till sallad på nolltid.

Dominator-Rocks

Guest
:rolleyes: Jag har lurat på samma sak.. alltså att köpa ett såntdäringa kroppsskydd, själklart så fattar jag att min goretexjacka skyddar bättre.......... :va

Hojen har fått stå nu de senaste dagarna....... inte faan drar jag på mig goretexbrallor/jacka i dryga 30+.

:näsblod :näsblod

Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Jag vet.... bara loooosers som drar omkring i goretex.

smart att låta hojen stå när det är det bästa hojvädret nånsin...

Jag körde med ett Telefonica skinnställ som va perforerat - dvs hål över allt i stället. Det va så jävla bekvämt, svettades aldrig.

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Drog en vurpa i Alpinestar Techseries "Skyddsjacka", ingenting utanpå.. Hade även goretaxbrallor. Gick väl i 50-60 ungefär, och jag gled till stillastående, mestadels på min högra sida. Dom hårda skydden klarade glidningen riktigt bra, enda märket jag fick var ett minemalt skrapsår mitt emellan två av skydden, där tyget i skyddsjackan nöttes hål på. Tyckte skyddsjackan tålde vurpa betydligt bättre än vad goretaxbrallorna gjorde.

Har dock tänkt efter lite sen dess och även om jag klarade mig bra den gången är ju detta såklart inte lika bra som ett skinställ, så nu kör jag antingen i skinn när jag drar ut för att ÅKA hoj, eller helt utan skydd (jeans/t-shirt) om jag bara ska till affärn el. stan.. Tror man lurar sig att man är mer skyddad än man verkligen är om man kör me goretaxbrallor å skyddsjacka i "sporthojshastigheter"..

Robban

Dominator-Rocks

Guest

Jag körde med ett Telefonica skinnställ som va perforerat - dvs hål över allt i stället. Det va så jävla bekvämt, svettades aldrig.

Grejen är ju att jag inte vill åka utan skyddskläder.

Och med dem på så skulle det bli mer pina en njutning.

Edit: Har 2 små kids med som hellre ser till att dem får bada en att farsan kör knarr :tungan

Fast jag lurar på en tur senare ikväll, får se om jag orkar då.

Drog en vurpa i Alpinestar Techseries "Skyddsjacka", ingenting utanpå.. Hade även goretaxbrallor. Gick väl i 50-60 ungefär, och jag gled till stillastående, mestadels på min högra sida. Dom hårda skydden klarade glidningen riktigt bra, enda märket jag fick var ett minemalt skrapsår mitt emellan två av skydden, där tyget i skyddsjackan nöttes hål på. Tyckte skyddsjackan tålde vurpa betydligt bättre än vad goretaxbrallorna gjorde.

Har dock tänkt efter lite sen dess och även om jag klarade mig bra den gången är ju detta såklart inte lika bra som ett skinställ, så nu kör jag antingen i skinn när jag drar ut för att ÅKA hoj, eller helt utan skydd (jeans/t-shirt) om jag bara ska till affärn el. stan.. Tror man lurar sig att man är mer skyddad än man verkligen är om man kör me goretaxbrallor å skyddsjacka i "sporthojshastigheter"..

Robban

Du kanske har rätt:va , fast jag åker junte i några sporthojshastigheter heller.

Last edited:

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4

Kommer du ihåg vad det hette eller vart man kan hitta ett sånt? Eller perforerade
ställ överhuvudtaget? Skulle vara guld ju! :yoparty

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag har en sån här perforerad historia från Dainese. Går inte att se på bilden hur sval den är, en massa mesh i front, rygg och på ärmarna. Jag beställde en extra dragkedja till mitt Berik-ställ (som jag fick gratis, tack för det MC Varuhuset) så nu kan jag dra ihop byxor från skinnstället med den här jackan. Otroligt skönt att köra i på varma sommardagar. Fast lite förkylningsrisk om det är kallare än man räknat med. Nu har jag ingen hoj alls så nu lider jag inte av värmen - jefla tjyvpack!

Dainese Zentex:

060118614.jpg

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Svaret är meshjackor, se bild. I princip helt sydda av meshtyg och riktigt svala. CE-skydd av skumgummivarian medföljde och man skall kunna peta i vettiga Halvarssonskydd istället. Såldes lite varstans i Kalifornien. Det förundrar mig varje år att ingen insett att det kunde löna sig att importera.

Ja, jag köpte en. Man är väl inte dum i huvudet? :tummenupp

Ja, jag var stressad, testade den inte tillräckligt i affären och fick med mig en som är för stor. Dyr garderobsprydnad blev det, och jag grämer mig varje gång jag svettas ut allt jag druckit sista veckan på väg till jobbet. Man är visst dum i huvudet... :huvet

Bifogat

• Jacka02_shrunk.jpg
    Jacka02_shrunk.jpg
    81.9 KB · Visningar: 65
Last edited:

IronMike

Guest
hahaha vilka gaylord-plagg ni bifogat, vem vill se ut som ett fucko på vägarna med ifrågasatta egenskaper..

bara svettas å se glad ut, eventuelllt knäppa upp lite, eller göra som jag gör, har en manöver som jag gör stundtals som gör att skinnstället fångar vind å kyler ner hela överkroppen.

bara man håller 160+ så ere lugnt :yoparty

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
Vurpa på grus en gång i 80 me kroppsskydd o det funka fin fint fast asfalt är ju lite "fastare" o flyttar inte på sig så det "slipar" la lite mer.
ända jag fick var ett par rivsår under underarms skydden då det smet inn lite grus under dom.

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Var och köpte Dainese motsvarighet i helgen, har dock inte vurpat med det ännu men om alternativet är att sitta i t-shirt (utan ryggskena!) som man ser vissa göra när det är varmt så måste det ändå vara 1000 ggr bättre att åka i backen med kroppsskydd :fakta

/C

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...