vurpade 20 minuter innan uppkörning

LittleFriend

(._.(._.)._.)
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Sverige
Hoj
HD XL883R
Hade uppkörning idag och var framme i god tid innan start. Det betydde att jag och en annan kille från körskolan kunde träna lite på låg- och högfartsbanorna innan det var dags. Jag körde en Kawa ZR7 och grabben en Yamaha DT 125:a. Ytterligare en tredje kille skulle köra upp för tung.
Allt var frid och fröjd, tränade banorna ett par gånger och det gick fint.
Rätt var det var, på högfartsbanan 1, kom jag aningen för snabbt och snävt in när jag skulle passera sista konan före 180-graders svängen och vurpade rejält (tror jag låst frambromsen lr något). Jag flög ett par meter och hojjen snurrade ett varv efter och landade på mitt högra ben. Beslaget till höger fotpinne och fotbroms var helt knäckt, blinkers, tank etc totalförstört. skinnstället fick rejäla skrapmärken, likaså knogskydden på handskar. Även hjälmen fick sig lite skrap.
En svart rullgardin drogs ner för mig eftersom jag visste att det var kört, inget kort idag... Visserligen var jag självklart glad över att ha klarat mig utan att behöva uppsöka akuten, men ändå...

Som en skänk från åvan erbjöd sig körläraren till den andre killen som skulle köra upp för tung MC mig att låna deras hoj att försöka med. Det ville jag gärna även om jag räknade med att kugga pga omständigheterna (chocken, rädslan, ny hoj etc). Som tur var fick vi den trevligaste förrättaren man kan tänka sig. Han lät mig på träna ett litet tag på den nya MC'n och efter en skakig inledning på dagen fick jag så slutligen min lapp (De andra klarade sig också)!

I morgon blir det besök på vårdcentralen för mitt högra knä och fot är rejält svullna.
Hur gör man med skinnkläderna? Vågar man köra på i samma ställ (gick inte hål utan skrapat och nött) eller ska man kontakta försäkringsbolaget för att byta ut mot nytt?
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Stort grattis till ditt nya körkort!
"Stabilt" gjort o greja banan med en ny hoj på kort varsel! :D
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Grattis, strongt efter vad som hände :tummenupp
Ställ osv går på hemförsäkringen om inte annat:)
 

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxern såld :(
Stort Grattis!
Grymt jobbat..:tummenupp
Ta det nu fördiktigt där ute, det är så lätt hänt att man vurpar. hoppas det går bra hos l'karen oxå:)
 

astrosmurf_79

Blå Racersmurf
Gick med
19 May 2006
Ort
Hova
Hoj
Blå kawa ZR 7S
Lyckades med samma sak inför min uppkörning men då efter att jag svängde runt efter att ha kört lågfartsbanan, kom ut i gruset vid asfaltskanten, våran uppkörningsbana är en gammal väg så knappt att bredden på lågfartsbanan är godkänd går från dikeskant till dikeskant så ca 40 cm på varje sida är ingen bra asfalt där kom ju jag givetvis ut men peppar peppar allt gick bra sen. Skinnstället borde vara ok annars ring försäkrinsbolaget men de kommer vilja se bilder på skadorna på stället iaf. Hur stora blev skadorna på hjälmen då slog den i direkt mot marken eller var det andra delar som skyddade hjälmen mot direkt kontakt mot marken för den kan vara bra att byta ut isf. Inte kul om det händer ngt mer o hjälmen spricker som ett ägg ju.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Grymt :klappar
Och stort grattis.

Kunde du sluta tänka på det som hände under själva uppkörningen?
 

Raleez

sommar, I like!
Gick med
12 Jun 2006
Ort
Vejbystrand, ~Ängelholm
Hoj
Nsr125 -01
Grattis till kortet! Kan förstå känslan när tanken "det här kommer gå åt h*vete!" kommer upp i skallen.
För mitt eget bästa borde jag inte läsa sådana här historier, ska nämligen ha uppkörning imorgon! Klockan 1300 går startskottet. Laddar det sista just nu, och förbereder mig rent mentalt.
May God be with me!

tja
//Raleez
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Grattis till kortet! Kan förstå känslan när tanken "det här kommer gå åt h*vete!" kommer upp i skallen.
För mitt eget bästa borde jag inte läsa sådana här historier, ska nämligen ha uppkörning imorgon! Klockan 1300 går startskottet. Laddar det sista just nu, och förbereder mig rent mentalt.
May God be with me!

tja
//Raleez

Stort grattis! Läser också med skräckblandad förtjusning då jag ska upp på måndag. Börjar bli svettigt nervös nu! :)
 

Cicci W

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Ort
Fruängen, Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -10
Verkligen snyggt jobbat att klara det på en ny hoj :yoparty !

Du ska definitivt byta ut hjälmen. Det kan vara skador inne i skalet som du inte ser med blotta ögat.

Kör försiktigt och tänk på att du nu har fått licens för att övningsköra självständigt :tummenupp !

Lycka till, Cicci
 

Pegan

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Skövde
Hoj
R1-04
Körde upp i skövde? Var tydligen en som klotade där idag på högfartsbanan...


Grattis till kortet!! :tummenupp
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10


I morgon blir det besök på vårdcentralen för mitt högra knä och fot är rejält svullna.
Hur gör man med skinnkläderna? Vågar man köra på i samma ställ (gick inte hål utan skrapat och nött) eller ska man kontakta försäkringsbolaget för att byta ut mot nytt?

Grattis till kortet. Mycket imponerande.
Var det din hoj eller körskolans?
Vet inte vad som gäller på en körskoleförsäkring. Men om det var din hoj så bör du få ut ny hjälm på den försäkringen.
Skinnställ mm kan du ta på hemförsäkringen.
Brukar vara så här det funkar.
Hjälm går på vagnskadan.
Övrig utrustning går på trafikförsäkringen. Detta medför att så länge du inte har personskador och vill ta ut ett nytt skinställ på din mc försäkring så drabbar det dina skadefria år.
Troligtvis kan du köra vidare med ditt ställ. Det du ska göra är att kolla genom sömmar mm och kolla upp så de är hela.

Än en gång grattis.
 

LittleFriend

(._.(._.)._.)
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Sverige
Hoj
HD XL883R
Tack så mycket alla (Det var i Kristiandstad för övrigt)!

Kunde du sluta tänka på det som hände under själva uppkörningen?
Jag trodde att jag skulle vara rädd speciellt vid bromsproven. Hade det blivit högfartsbana 1 hade jag nog varit ganska rädd, som tur var fick vi bana 2 på lottningen. Jag var mest fokuserad på att klara mig vidare så långt som möjligt inför nästa uppkörning för att få erfarenhet (eftersom jag kände mig osäker på att klara det).

Ska ringa försäkringsbolaget om en stund och besöka vårdcentralen kl 10.00. Högerhanden har svullnat upp en del nu under natten :/
 
Last edited:

Beme

Orka!!
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha Fazer 600 2001
Tack så mycket alla (Det var i Kristiandstad för övrigt)!


Jag trodde att jag skulle vara rädd speciellt vid bromsning. Av någon anledning så blev jag inte det (förutom på 90-bromsningen) utan jag var mest fokuserad på att klara mig vidare så långt som möjligt inför nästa uppkörning för att få erfarenhet (eftersom jag kände mig osäker på att klara det).

Ska ringa försäkringsbolaget om en stund och besöka vårdcentralen kl 10.00. Högerhanden har svullnat upp en del nu under natten :/

Grattis till kortet!! Kör försiktigt....å lycka till hos läkaren.:yoparty
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top