VV föreslår ny mc-utbildning

Charlyze

Inkvoterad
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Bromma
Hoj
Triumph Speed 4 och ombyggd Bonneville från 1969
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=619537

Vägverket vill förbättra den svenska motorcykelutbildningen. Tanken är att en förbättrad utbildning ska leda till färre mc-olyckor.

Bland annat föreslår Vägverket att alla elever och handledare som övningskör med lätt eller tung motorcykel privat måste genomgå en obligatorisk introduktionsutbildning. Därtill verket också införa en obligatorisk riskutbildning.

- Den förändring av förarutbildningen för motorcyklister som vi nu föreslår känns mycket angelägen. Motsvarande krav finns sedan tidigare i bilförarutbildningen och vi ser ett minst lika stort behov av detta i utbildningen av motorcykelförare, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö i ett pressmeddelande.

nytt förslag från VV kanske kan vara av intresse!?
Handledarutbildning även för mc-handledare, mm. Bra eller dåligt?

Min kommentar kan ni troligen höra på radio i P3-nyheterna kl 17:00 idag 19/2.
 
Last edited:

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Handledarutbildning för bil är enbart positivt. Kan inte se att det skulle vara sämre med MC.
 

sealjo

Ny medlem
Gick med
21 May 2006
Ort
Uppsala
Hoj
750cc
Man ska skilja på påtvingade moment och utbildningar och kunskap. En viss slags personer ropar alltid efter mer kontroll över folket.

Vill man att en person MÅSTE ha kunskapen så ska man väl lägga in ett moment gällande det när man tar körkortet? Nej, det här handlar inte om att föraren ska kunna något, det här handlar om att kontrollera hur man lär sig något! Snart föreslår väl livsmedelsverket att vi bara får handla mat via ett kupongsystem (så att det kan kontrolleras att vi inte äter för onyttigt) eller att man måste gå en introduktionskurs i alkohol respektive näringslära innan man får handla på systemet respektive bageriet. Huruvida man kan något spelar sedan ingen roll, bara man går utbildningen! VV verkar anse att utbildning är jämlikt, prov kan man ju misslyckas på så de kategoriserar ju människor vilket är oerhört ondskefullt och därför ska vi inte ha dem!

Jag tycker att förslaget är dyrt och onödigt. Enda syftet känns som att minska den privata övningskörningen och öka priset på körkortet.
De flesta MC-olyckorna jag hört talas om som resulterat i personskador beror på någon av följande 3 orsaker:
1) Kör ej defensivt! Kör för fort, leker etc. Dvs det handlar inte om kunskapsbrist utan antingen omdömesbrist eller ett medvetet val att inte köra defensivt. Personen i olyckan körde INTE så under uppkörningen...
2) Bilister som fick MC-kortet "på köpet" och nu när de är 55 och ungarna utflygna så ska de testa att puttra omkring på en MC.
3) Bilister! Hur många olyckor sker inte trots att MC-föraren kör enligt regelboken för att en bilist gör något fullständigt oväntat?!?
Dessa tre står inte för alla olyckor men bra många. Vad är priset vs resultatet och konsekvenserna för ett sådant förslag?

Det är klart att en utbildning skulle kunna ge ökad riskmedvetandet. Detta kan dock klaras av genom att utöka teroriprovet om man tror att den är för dålig idag. Om det gavs extra utbildning till bilister om risken att döda en MC-förare så tror jag att det skulle minska antalet MC-olyckor mer än att ge motsv. utbildning till MC.
Det bästa om man var allvarlig med att minska samtliga olyckor vore en kombination med ett förenklat teroriprov samt uppkörning var 15e år eller så. Det kommer dock inte att hända då det ju skulle innebära att man tar ifrån farfar både hans A&B-behörighet pga att han knappt kan se eller höra längre.
Inte lika mycket pengar till skolorna där dock så då kan ju inte de gå ut i media och uttala sig positivt om hur viktigt det är för allas säkerhet!

Själv anser jag att det vore bäst om alla alltid går klädda inrullade i cellofanplast och hjälm! Vi borde inte gå ut, utomhus sker det farliga olyckor. De flesta olyckorna sker dock i hemmet så där ska vi sitta i vår plast i mitten av ett madresserat rum. Kan vi sedan bara få ett par tusen nya statliga verk som bestämmer precis allt, från hur många gurkskivor jag får ta, vilka dataspel jag får spela till hur jag får min MC-utbildning, då kanske vi skulle klara oss utan olyckor. Iaf om vi sitter lydigt i mitten av vårt mjuka rum, iklädd vår cellofanplast, konstant TV-övervakade (för vår egen skull såklart) och de lagstiftade bort åldersrelaterade krämpor...

Överdrivet? Ja givetvis men det finns en kärna av sanning. Vissa människor har ett behov av att få bestämma och kontrollera andra. Inte helt ovanligt att de söker sig tilll poster som chefer och/eller politiker (vilket förövrigt personer med psykopatiska drag också gör så håll koll på er chef :tungan ). Ingemar Skogö är en fd socialdemokratisk statssekreterare som av sina partikamrater fick en budget på ca 23 miljarder årligen att bestämma över och han är en evig idéspruta för förbud, tvångsutbildningar och övervakning! Sök själva om ni är skeptiska eller undrar över hans tidigare karriär eller lagda förslag och uttalanden som generaldirektör. Det ligger i hans personlighet att vilja införa nya sätt att kontrollera andra och därför kommer han fortsätta lägga sådana förslag.

Vore han en person som INTE sprutade ut förslag om förbud och kontroll så vore jag kanske mer positivt inställd, men nu är han den han är.
VV och Ingemar är också uttalat negativa till MC som fenomen. Många politiker av alla färger ogillar MCn och ser gärna regler som minskar dess användande. Försäkringsförslag har nämnts tidigare av röd regering, nu trummar en blå för sådana som syftar till att minska användandet. :huvet Detta förslag kommer säkert att på sikt minska antalet olyckor, främst genom att ökad byråkrati och kostnader runt A-behörigheten minskar antalet behöriga och därmed antalet cyklar på gatorna.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top