VW Passat Diesel -01 - 35000 mil, ok eller färdig för skroten

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Letar billig pendlarbil och vill gärna köpa en diesel.
De flesta med diesel har gått en hel del.
Hur ska man tänka? Vad motsvarar 35000 dieselmil
i bensinmil om man tänker på slitage o ev kommande
reparationer?
Kan Passaten enl rubrik vara något?

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Motormässigt inte så mycket.
Allt annat däremot, det blir lite lotteri.
Alla aggregat kring motorn, bussningar stag och leder i bakvagn/framvagn osv far ju på alla bilar, öven bensinare.. :)

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Elprylar så som värmefläkt, fönsterhissar mm börjar ge upp och brukar kosta massor att fixa tyvärr.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag hade inte varit rädd för en sån bil. Har haft en Golf 4 TDI som gick 30 000 mil innan jag sålde den för behovet av en större. Inte överdrivet mycket reparationer på den.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Beror också mkt på hur den är använd. 35000 stadsmil är ett slakthus, samma mil med främst motorväg ingen större fara osv.

Motorn i sig är nog inte det som pajar, utan allt annat först. Frågan blir ju då hur det andra är använt. Min far pendlar långt sen några år, och har en passat som gått en bra bit över 30k om jag minns rätt, utan direkta problem. Nu är den på verkstad rätt ofta ändå, men det är för att den rullar mkt och det blir tätt mellan servicarna :). Men ett fint exempel på att de går och går om de bara sköts om.

Se till allmänskick och försök testa leder, bussningar och allt sånt så långt det går.

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Kan inte mer än instämma i kören
Körde för ett par år sen en passat 98a med 1,9tdi motorn till och från bandagar, när vi slutade körde bil+släp och köpte buss istället hade den precis passerat 63.000 mil. Tror den rullar fortfarande :tummenupp

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag sålde nyligen en -98 1,9 TDI som rullat runt 45.000 mil. Det var bytt länkage fram, stötdämpare och ett par broms-ok, något fjäderben och så luftmassemätaren (synnerligen enkelt jobb!). Turbon hängde fortfarande med trots ett vinande ljud som brukar vara tecken på slitage (inte så konstigt med de milen). Enskilda skicket avgör och bestämmer också om priset ska vara 10 eller 25 tusen - för dig som köpare, säljaren vill säkert ha mer. Har den AC, så kolla förstås att den kyler (måste ju provas i varmgarage så här års :) ).

Jag skulle inte tveka på en långmilare om den använts på landsväg mest och där ägarna upprätthålligt skicket.