VW verkstad!

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Ohoj!

Då pappgubbens bil häromveckan totalt ballade ur (Vw Golf GT ´07) och tappade kompressortrycket så har vi nu varit på den lokala och numera inte så älskade Vw verkstaden i byn.

Orsaken till att kompressorn flippade var den magnet som styr kompressoringreppet la ner = ingen inkoppling av kompressorn=seg bil.

Nu har den iaf varit på lagning, verkstaden vill ha 8lax för det vilket jag anser är helt åt underjorden där det är varmt! Visst kan ni tänka; "men grejer på bilar går sönder! inget ovanligt, hosta upp och var nöjd!" Absolut gör dom det, det som är så skrattretande är att bilen är tre år, köptes ny av pappa och körd av gubbe som då var 63 och nu är 65 samt bara gått 4200 mil...

Det som senast hände var förra sommaren (vid 2800mil) då bränslepumpen la av till en kostnad av 4,5k.

hur gör jag för att slippa att farsgubben blir ruinerad? om det ska fortsätta i den här takten så ska väl soppapumpen lägga ner igen om....1600 mil, lagom till nästa oljebyte med andra ord...:huvet

Så till min fråga, vad har ni råkat ut för, och hur bäst hotar jag på mekanikern så att han iaf ger farsan ngn cred för att han har varit verkstaden trogen i 3 år.. samt köpte bilen hos dom

// Tr3ge

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dom har en prislista på delar, och ett timpris, alternativt fasta priser på olika jobb, inte så mycket att göra något åt, i efterhand. Köp en OBD2-läsare, kostar nån hundring, och byt delarna själv. Ett exempel: Jag böt en givare på min bil som VAG ville ha 1200-nånting för + jobb, jag gav 640 på Mekonomen och böt den själv på en halvtimme utanför lägenheten. VAG hade garanterat debiterat per påbörjad timme, och inkl fikapaus hade det säkert blivit 2h, dvs 2-2700 kr totalt :huvet Antagligen hade dom upptäckt att vinkelflänsarna, kontinentalsocklarna eller reaktionsdiffusatorn va trasig och behövde bytas också :huvet

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Få honom att sälja skiten fort som fan för det kommer mer problem med en sån skitbil helt enkelt. De borde upplysa om det när man köper en VAG.
Du kan glömma stålarna dessvärre men byt verkstad till någon oberoende märkesverkstad då dessa oftast gör jobbet både bättre och billigare.

Jag hatar VAG :mad:

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Få honom att sälja skiten fort som fan för det kommer mer problem med en sån skitbil helt enkelt. De borde upplysa om det när man köper en VAG.
Du kan glömma stålarna dessvärre men byt verkstad till någon oberoende märkesverkstad då dessa oftast gör jobbet både bättre och billigare.

Jag hatar VAG :mad:
Håller med. (inkl VAG-åsikten ;) )

Åk till någon oberoende, meken kan inte göra någonting åt priset, utan det är kundmottagningen ni får tjata på.
Just VAG är tacksamma för oberoende, då dom har god kompatibilitet med våra universal-datorer (iaf Bosch KTS) så i princip allt som kan göras på en märkesverkstad med datorn kan även göras hos en oberoende på dom.

Men hade jag vart din farsa hade jag bytt in den mot en bättre bil, typ KIA, eller om han vill ha lite fart, en Subaru...

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Vag är tyvärr inte direkt kända för att va bekymmers fria.. :huvet

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Verkar vara kvalitetsvagnar di dära VW...

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Dom med mycket finesser veta fan om det inte är så illa faktiskt...:död

jag kan säga att du kan ge mig vilken valfri fransk bil gratis, skulle kasta nyckeln å elda upp bilen direkt utan att passera gå!

går dock i bytastankar och vi har varit å kollat på den nya skoda superb, oslagbara utrymmen där bak, sitter riktigt bra fram åsså, faktum är att vi var jävligt nöjda med octavian -06 vi hadde så jag skulle inte ha några problem med att byta till en VAG-producerad bil igen, problemet är att vi i dagsläget kör en santa fé 07 och som alla vet producerar asiaterna bilar med i särklass bästa driftssäkerheten och jag är supernöjd med bilen, frågan är om man vågar byta bort asiaten mot en europé, men återigen, vi var väldigt nöjda med skodan, inte ett enda fel på den bilen, kan det ha varit ren tur?

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
jag kan säga att du kan ge mig vilken valfri fransk bil gratis, skulle kasta nyckeln å elda upp bilen direkt utan att passera gå!

går dock i bytastankar och vi har varit å kollat på den nya skoda superb, oslagbara utrymmen där bak, sitter riktigt bra fram åsså, faktum är att vi var jävligt nöjda med octavian -06 vi hadde så jag skulle inte ha några problem med att byta till en VAG-producerad bil igen, problemet är att vi i dagsläget kör en santa fé 07 och som alla vet producerar asiaterna bilar med i särklass bästa driftssäkerheten och jag är supernöjd med bilen, frågan är om man vågar byta bort asiaten mot en europé, men återigen, vi var väldigt nöjda med skodan, inte ett enda fel på den bilen, kan det ha varit ren tur?
Troligen vart det mycket tur. Räkna inte med att få bättre kvalitet annat än i känslan om ni köper europeiskt..
Dock vågar jag påstå att Skoda är den bästa av VAG-produkterna. Om inte annat den mest prisvärda då det är samma grejer i den som i den dubbelt så dyra Audin...

Varöfr inte bytta bort mot nått annat asiatiskt? :)

Framska transportbilar är inte så pjåkiga, enda felet är att drivlinan oftast inte hler mer än typ 10-15k mil och dom verkar druckit vin på konstruktionsavdelningen ibland...

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Vag

Volkswagen är en Skoda som kostar som en Audi...

Åk till mekonomen. VAG är den firma i Sverige som enskilt försökt blåsa min familj på mest pengar. Rekordet tog de när min fru lämnade in bilen på service (Audi), det är ju välkänt att länkarmarna är dåliga så när hon skall hämta bilen förklarar de att den är livsfarlig och att de vägrar lämna ut den om de inte får byta alla länkarmar. Hon fick helt enkelt inte ut bilen. När jag kom och förklarade att jag jobbat med bilutveckling i tio år samt kunde påvisa att de inte var glappa (samt hög röst med hot om polisanmälan) var det helt plötsligt ett missförstånd... Kommer ALDRIG handla från VAG igen.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Troligen vart det mycket tur. Räkna inte med att få bättre kvalitet annat än i känslan om ni köper europeiskt..
Dock vågar jag påstå att Skoda är den bästa av VAG-produkterna. Om inte annat den mest prisvärda då det är samma grejer i den som i den dubbelt så dyra Audin...

Varöfr inte bytta bort mot nått annat asiatiskt? :)

Framska transportbilar är inte så pjåkiga, enda felet är att drivlinan oftast inte hler mer än typ 10-15k mil och dom verkar druckit vin på konstruktionsavdelningen ibland...

ibland?? typ konstant:gnissla

prisvärt å prisvärt, jag vill ha en bil som HÅLLER, vi kör ca 2000 varav 600 mil går åt under utlandssemester varje år och gud förbjude att bilfanskapet går sönder med tre småbarn där bak, det får inte hända. vi har dock några bilar vi sneglar på så en skoda är absolut inte ett måste, har kollat på nya hyundai ix35 men den är lite för klen utrymmesmässigt tyvärr.

mina päron köpte en ny opel astra bertone coupé 03:a, motorn gav upp efter ca 1500 mil (ska tillägga att det var en jävla massa andra problem med den bilen innan motorn gav upp), många tårar och mkt bråk med importören innan dom slutligen beslutade sig för att stoppa i en fabriksny motor i fanskapet, morsan ville inte behålla bilen så dom fick ett jävligt bra inbytespris (vilket iofs var schysst av handlaren) och plockade ut en opel vectra 04:a istället, men den bilen höll knappt ihop:gnissla

efter ca 10000 mil med vectran tröttnade päronen på att spendera typ 20000:- om året på att reparera fanskapet så det fanns ingen annan utväg än att byta in skiten och valet föll på en hyundai i30 2.0 sport -08, farsan har aldrig varit så nöjd med en bil trots att han var skeptisk mot att köra en hyundai. kanske ska kolla efter en asiat trots allt?

Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Verkar som nyare bilar blir sämre o sämre hadde en golf 92 i 7 år som jag körde ca 15000 mil med inga större problem.Men på jobbet har 2 st bytt bil för att deras 01or var totalt slut Volvo o Skoda

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Finns ju en lösning, och det är att köpa en bil som både är bra, rymlig och rolig att köra... Subaru heter dom visst...

Att nya bilar ska krångla är oacceptabelt oavsett vart den kommer ifrån.

Jag har kört 8000 mil på 2,5 år med min 740, och bytt en tempgivare och en spindelled...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Verkar som nyare bilar blir sämre o sämre hadde en golf 92 i 7 år som jag körde ca 15000 mil med inga större problem.Men på jobbet har 2 st bytt bil för att deras 01or var totalt slut Volvo o Skoda
1984 köpte farsan en VW Jetta Diesel -82'a, den gick 37000 mil och allt som gick sönder var vattenpumpen och kopplingsvajern :Bugar Naturligtvis byttes kamrem, koppling, glödstift mm, men det är ju normal service. De va bättre förr :fakta

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
Tyvärr så är den motorn rena dyngan. Var glad så länge inte kamkedjan har kuggat över för det kommer den att göra.
8 lök är fult rimligt för att byta den kopplingen den sitter inte något vidare bra till.

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Tyvärr så är den motorn rena dyngan. Var glad så länge inte kamkedjan har kuggat över för det kommer den att göra.
8 lök är fult rimligt för att byta den kopplingen den sitter inte något vidare bra till.
Tysk ingenjörskonst och kvalité...
Är det inte den som alla vill förknippas med?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag byter min Golf mot en fransk bil av motsvarande årsmodell och mil!
Eller en Alfa.
Eller något annat med taskigt kvalitetsrykte.

Det kan helt enkelt inte bli sämre.

En fransk dieselbil verkar kunna gå hur långt som helst dessutom, allt annat går sönder men motorn tickar vidare, sonen hade en Pega Turbodiesel Intercoolertjofräs som gick som ett skållat troll (efter en topplocksrenovering vid 27 tusen mil)

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag byter min Golf mot en fransk bil av motsvarande årsmodell och mil!
Eller en Alfa.
Eller något annat med taskigt kvalitetsrykte.

Det kan helt enkelt inte bli sämre.

En fransk dieselbil verkar kunna gå hur långt som helst dessutom, allt annat går sönder men motorn tickar vidare, sonen hade en Pega Turbodiesel Intercoolertjofräs som gick som ett skållat troll (efter en topplocksrenovering vid 27 tusen mil)

Vill du tjöpa min 164? Knappt inkörd. Småbulor och ytterst lite rost ingår. :gnissla

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
köp för allt i världen ingen peugeot 207! sämsta skiten dom tillverkat, tätt följt av 407.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept