Wankel Mc?

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Vore inte denna motor något att satsa på för motorcykeltillverkare? En wankel motor genererar dubbelt så mycket effekt jäfört med en kolvmotor av samma invändiga mått och väger nästa hälften, Tänk på vilka utvecklings möjligheter en sådan motor har om konceptet skulle få nytt liv.

Det jag tänker mest på är att göra en etanolkonvertering av en Wankelmotor som idag betraktas som ur tiden tack vare sina höga avgasvärden.

Jag tror det skulle finnas stora utvecklings möjligheter för ett sådant koncept i Motorcykel världen trots höga avgasvärden och högre bränslekonsumption. Alla som kört wankelbilar vet oxo hur mjukt dom går oxo som även det talar för motorcykeln

Är jag helt ute o cyklar

finns en wankel gjord ju..Suzuki RE5

tillverkades 6.000st, 36st kom till sverige blev tydligen ingen hit men vem vet de kanske går bättre i modern tid.

Zenit skrev:

tillverkades 6.000st, 36st kom till sverige blev tydligen ingen hit men vem vet de kanske går bättre i modern tid.

Tidiga wanklarna hade riktigt stora problem med kammar läkage mazda gjorde dom pålitliga, Sen är det ju så mycket mer än motorn som gör en hojj till en vinnare

Zenit skrev:

Tillägg:
Fanns även en till mc med wankelmotor,nämligen Norton F1!:)

Wankel motorer hör nog till historien, men däremot motorer med roterande kolvar istället för upp & nergående kolvar som idag, tror jag är framtiden...

Kunde dock ej hitta någon bra länk på denna motortypen:(

yahman skrev:
Wankel motorer hör nog till historien, men däremot motorer med roterande kolvar istället för upp & nergående kolvar som idag, tror jag är framtiden...

roterande kolvar de låter spännande..

har en del info om detta och en massa galna idéer.
men hinner inte skriva nu,,, mer ikväll.

psykomotard skrev:
borde inte gyrokrafterna i en wankelmotor förstöra lite?

Hur menar du då? Det största problemet med Wankeln (i början i alla fall) var att få den tät mellan kolv resp. förbränningsrum. Jag tror att Mazda sedermera löste detta, men stötte på andra problem som jag inte kommer ihåg riktigt nu. Emissionproblematiken är en annan sak med denna motortypen om jag inte minns helt fel... :va

yahman skrev:

Säg inte det...

Se bara på Stirlingmotorn, som har varit stendöd i ungefär 100 år.
Nu är den ju högaktuell igen i dom nya svenska ubåtarna, där just motorn gett dom ett rejält försprång.

Så vem vet, om 20 år kanske vi alla kör med wankelmotorer.
(Utom jag då, som fortfarande lär hålla liv både HD'n och Sukan. :D)

War-psycho skrev:
Säg inte det...

Nu är den ju högaktuell igen i dom nya svenska ubåtarna, där just motorn gett dom ett rejält försprång.

men stirlingmotorn används väl för att köra jättesakta å därmed tyst...

War-psycho skrev:
Säg inte det...

Stendöd har den inte varit. Stirling motorn är en väldigt speciell & annorlunda motorkonstruktion. De svenska ubåtarna har haft den i ca 20 år nu. Jag känner chefsdesignern som var med o konstruerade denna motorn på Kockums när det begav sig, de byggde även en bil med en Stirling motor som slog ett par hastighetsrekord, den finns (eller fanns) att beskåda på Tekniska museet i Malmö...

Personligen tror jag ej på Wankeln p.g.a att den har hög roterande massa (=kolven), friktionsförluster, tätningsproblematiken, emissionsproblematiken.

hittebarn skrev:
men stirlingmotorn används väl för att köra jättesakta å därmed tyst...
Och din poäng är ???

Jag menade inte att vi skulle ha stirlingmotorer i hojarna, utan bara att man inte ska räkna ut en motorkonstruktion, eftersom den kan "återuplivas" med ny tekník i framtiden.

Som till exempel dom gjorde med stirlingmotorn.
Så vem vet vad dom gör med wankelmotorn i framtiden?

yahman skrev:
Stendöd har den inte varit. Stirling motorn är en väldigt speciell & annorlunda motorkonstruktion. De svenska ubåtarna har haft den i ca 20 år nu. Jag känner chefsdesignern som var med o konstruerade denna motorn på Kockums när det begav sig, de byggde även en bil med en Stirling motor som slog ett par hastighetsrekord, den finns (eller fanns) att beskåda på Tekniska museet i Malmö...

Personligen tror jag ej på Wankeln p.g.a att den har hög roterande massa (=kolven), friktionsförluster, tätningsproblematiken, emissionsproblematiken.
Jo, nog var den ganska "ute" under större delen av 1900-talet, även om man fortfarande experimenterade lite med den.
(Precis som med wankeln, ingen jätteproduktion precis.)

Och om man nu stirlingmotorn kan bli "modern" igen, så är det inte omöjligt att även wankeln kan utvecklas i framtiden.
Fast det är nog inget dom fokuserar på just nu, då man är mer intresserad av bränsleekonomi, och alternativa bränslen i dagsläget.

Personligen tror jag dock mer på stirlingmotorer framtidens bilar, än wankeln.
Ångdriften/gengasdriften kanske kommer tillbaka, eller varianter av den.

Last edited:
War-psycho skrev:
Och din poäng är ???

Jag menade inte att vi skulle ha stirlingmotorer i hojarna, utan bara att man inte ska räkna ut en motorkonstruktion, eftersom den kan "återuplivas" med ny tekník i framtiden.

Som till exempel dom gjorde med stirlingmotorn.
Så vem vet vad dom gör med wankelmotorn i framtiden?

Jo, nog var den ganska "ute" under större delen av 1900-talet, även om man fortfarande experimenterade lite med den.
(Precis som med wankeln, ingen jätteproduktion precis.)

Och om man nu stirlingmotorn kan bli "modern" igen, så är det inte omöjligt att även wankeln kan utvecklas i framtiden.
Fast det är nog inget dom fokuserar på just nu, då man är mer intresserad av bränsleekonomi, och alternativa bränslen i dagsläget.

Personligen tror jag dock mer på stirlingmotorer framtidens bilar, än wankeln.
Ångdriften/gengasdriften kanske kommer tillbaka, eller varianter av den.
Lugnt kamrat poängen var bara att dom går ju så pass sakta att d kanske inte e någon vidare mening i å sätta dom på en hoj, wankel hade varit häftigt på en hoj, jag menar kolla bilarna med wankel 1.3liters motor på 210hk.

hittebarn skrev:
Lugnt kamrat poängen var bara att dom går ju så pass sakta att d kanske inte e någon vidare mening i å sätta dom på en hoj,
Jojo, men det hade ju ingen sagt heller.
hittebarn skrev:
wankel hade varit häftigt på en hoj, jag menar kolla bilarna med wankel 1.3liters motor på 210hk.
Jo, men jag undrar om inte dom motorerna vägde lite väl mycket också, jämfört med en konventionell 1,3liters motor.

Däremot vill jag se en liten & nätt turbinmotor, från t.ex. en Long Ranger helikopter (som snuten har) i en hoj.
Ett lagom litet kraftpaket på runt 400 häst. :tummenupp
Fast då måste man komma över hindret med en praktisk kraftöverföring först.

Men annars så tror jag att motorerna i dagens hojar är ganska optimala.
Jag menar, effekten vi har nu räcker ju mer än väl till, och då väger hojarna fruktansvärt lite ändå.
Tror vi kommer stanna runt "drömgränsen" på 200 Hk, känns inte motiverat att utveckla mer, då man ändå inte har användning för mer effekt, (i praktiskt bruk alltså :) ).
Motorcyklarna behöver inga nya motortyper precis, däremot bilar & lastbilar behöver utvecklas.
Av både effekt & bränsleskäl.

Zenit skrev:

Enligt rykten så dumpades massor av dom i havet pga. att dom inte gick att sälja!

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back