WANTED: Tändbox GSXR750 88-91

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Någon som har, eller känner någon som har, en tändbox till en GSXR750 av årsmodell 88-91 som man skulle kunna få låna för att se om det är den som är trasig?

Får inga gnistor ur stiften och det känns lite dumt att köpa en ny för att testa.

Hilfe! :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du kan låna tändbox från i stort sett vilken olje/luft gsxr/gsf 600/750/1100 som helst. Har polarens luft/oljekylda svarta låda samma kontakdon så är det bara att plugga i och testa.

Berätta lite vad som (inte) händer och vad du gjort för att utesluta de andra komponenterna.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Scenario: Det blir ingen gnista :) Jag provade att byta en av tändspolarna mot en av mina gamla, vilket inte gjorde nån skillnad. Jag är lite fundersam dock, det går en orange/vit kabel till varje spole, och en vit till ettans och fyrans spole och en svart/gul till tvåans och treans. På de orangea fanns det spänning när jag vred på tändningen, men inte på de andra, inte när jag tryckte på startknappen heller. När tändningen är påslagen så finns det spänning på tre kablar från boxen, de i den mindre kontakten till vänster, men ingen annanstans. Hade inte tillgång till någon handbok så jag vet inte hur elsystemet sitter ihop. Jag ville inte slänga dit min tändbox om cykeln skulle ge för mycket spänning dit eller liknade, gillar min tändbox nämligen :) Har du någon ide Anders? Cykeln har gått, men igår när Goines skulle till mitt garage så gick den på en-två cyllar och sen inte alls. Jag tänkte bara att eftersom det inte verkar vara fel på spolarna så kan man byta boxen och prova.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag är lite fundersam dock, det går en orange/vit kabel till varje spole, och en vit till ettans och fyrans spole och en svart/gul till tvåans och treans. På de orangea fanns det spänning när jag vred på tändningen, men inte på de andra, inte när jag tryckte på startknappen heller.

Det där stämmer! Har för mig att när boxen "jordar" dom kablarna som du inte hade spänning på så dyker det upp en gnista på tändstiften. Kolla upp kablarna från pickupen som kommer ut bakom generatorn, avbrott på dom eller dålig kontakt i kontakstycket kan vara orsaken. Annars boxen......jag har 2 st 1100 cdi boxar till salu...hehe.

Om du tvättat hojjen nyligen så kanske det kommit in fukt i boxen...inte helt ovanligt att det blivit nån spricka i höljet eller så, bara o torka rent så brukar det bli bra... har "lagat" ett par gixxrar genom att torka ur cdi'n.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vet inte om ni har gjort det, men om ett tändstift är "foulat", dvs surat ihop, kommer inte det andra stiftet heller att göra nån gnista. Har ni bytt alla stift?

Drar man igång hojen lite då å då i garaget och sen stänger av den utan att den blivit genomvarm/het så kommer stiften att sura ihop förr eller senare.

750-boxen har en lite högre rev-gräns än 1100-boxen, annars är de funktionellt lika (om anslutningskontakterna är lika).

Laga de sura stiften genom att bränna av dom med en gassvets eller gasol. Dvs mitten-isolator ska blir lätt "cherry red".
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Hem och elda på stiften samt försöka luska reda på om tändboxen ÄR trasig eller inte.

Kan säga att jag börjar bli ORDENTLIGT trött på hojen nu.. :mad:
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag hade samma problem förra året om du minns det Stefan. Hade tvättat hojen hemma hos föräldrarna och den gick i någon minut för att sedan vara tvärdöd. Varvräknaren spikade också. Med hjälp av en multimeter och ett kopplingsschema hittade jag vad det var - jordningen som går till varvräknaren går även till tändningen samt givaren för huruvida stödet är uppfällt eller ej. Det visade sig vara dålig jordning på vägen! Lite stålborste och 5-56 så gick den klockrent. Kan vara värt att prova.

Per: sväng förbi och låna min manual. Där har du kopplingsschemat till Stefans hoj.

/Freppa
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jo, jag kommer ihåg det.

Jag har faktiskt en gixxerbibel hemma också bara det att jag inte tänkte på det igår när Per var över.

..and the Lord giveth me strenght!

[edit]
Till salu: Suzuki GSXR750 1990. Lätt defekt!
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
En Ohmmeter senare!

Nu har jag mätt lite på hojen och kommit fram till följande, rekommenderat värde inom ():

Tändgenerator reistans: 163 Ohm (130-180) OK!

Kablage: Tändgenerator <-> CDI OK!

Tändspole '1': PRIM 3 Ohm (2,4-3,2) SEK 34 kOhm (30-40) OK!

Tändspole '2': PRIM 4 Ohm (2,4-3,2) SEK 33 kOhm (30-40) Fel motstånd på primärsidan.

Kablage: Spolar <-> CDI OK!

Frågan är nu om det kan vara den ena spolen, med sina 0,8 Ohm i felaktigt motstånd, som är felet eller om felet ligger i CDI'n?

Råd mottages tacksamt, O Gixxergurus!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Re: En Ohmmeter senare!

Goines skrev:
Nu har jag mätt lite på hojen och kommit fram till följande, rekommenderat värde inom ():

Tändgenerator reistans: 163 Ohm (130-180) OK!

Kablage: Tändgenerator <-> CDI OK!

Tändspole '1': PRIM 3 Ohm (2,4-3,2) SEK 34 kOhm (30-40) OK!

Tändspole '2': PRIM 4 Ohm (2,4-3,2) SEK 33 kOhm (30-40) Fel motstånd på primärsidan.

Kablage: Spolar <-> CDI OK!

Frågan är nu om det kan vara den ena spolen, med sina 0,8 Ohm i felaktigt motstånd, som är felet eller om felet ligger i CDI'n?

Råd mottages tacksamt, O Gixxergurus!

0.8 är inom toleranserna, skruva av tändhattarna och klipp av 1 cm kabel på varje, dra på hattarna igen och testa att starta den.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Tändspole 1, var det min? För skojs skull kan du ju slänga dit min andra också isåfall, bara för att ha nått att göra. Ta firmabilen och sväng iväg till Jim på din betalda arbetstid så kan han svetsa stift åt dig. Följ sedan råden, klipp en kort snutt på kablarna, köp 5-56, kniv och stålborste, lås sedan ut dig på balkongen och kom inte in innan cykeln startar!
Hur mycket vill du ha för hojen? :D :p
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Nej Per. Det där är mina spolar. Dina har helt andra värden. :)

Ska testa tipsen. :)

[edit]Eftersom jag nu uteslutit en hel del felkällor.. Skulle det inte kunna vara CDI'n som är trasig?
 
Last edited:

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
cdi

låter inge kul det där, men cdi boxarna verkar inte vara så komplicerade att laga ändå. Kretskortet ramlade ur min box förra året och låg emot kedjan - inge bra. Kollade med mc skrotar som ville ha ett par tusen för en beg box, men som av en händelse kollade jag också med en gammal radiohandlare, som stod och sålde motstånd i en källarlokal, hur mycket han skulle ha för en reparation - 75 spänn senare så rullade ekipaget igen!
Kan vara värt att låta någon kunnig titta på den...
/T
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top