Webbsidefråga från noob:en

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hur gör jag för att i Word skapa fält där man fyller i text, och får den texten presenterad i ett annat fält?
Ungefär som den här bilden visar:

5608

Jag hade tänkt omvandla det Word-dokumentet till en webbsida sedan, o vill ju ha med funktionen/macrot då förstås.
Skulle kunna använda gratissidor på nätet för att bygga en sajt, men tycker de är så styrda o man kan inte flytta bilder o fältstorlekar hur som helst.
Finns det något annat program som är bättre lämpat för hemsidebygge som bygger på "dra-o-släpp"-metoden?
Visio..går det göra webbsidor där?
Kommer säkert följdfrågor på eventuella svar, men hav tålamod med en novis på (även det) området.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har du någon host? De det är väl bara att klicka runt där? Nu vet jag inte riktigt vad du planerat att göra men jag tror att wordpress kanske är vad du borde använda men från word får du nog köra copy paste.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Nu har jag inte det framför mig här, men jag skulle tro det går att drag-dropa in diverse web-element i Visual Studio

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Har du någon host? De det är väl bara att klicka runt där? Nu vet jag inte riktigt vad du planerat att göra men jag tror att wordpress kanske är vad du borde använda men från word får du nog köra copy paste.
- Wordpress är inte helt smidigt, o jag har ingen aning om hur man skapar ett formulär där.
Svårt nog att flytta runt och deleta bilder i deras gränssnitt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
- Wordpress är inte helt smidigt, o jag har ingen aning om hur man skapar ett formulär där.
Svårt nog att flytta runt och deleta bilder i deras gränssnitt.

Okej, jag missförstod nog. Jag trodde du själv ville skriva i Word för att sedan lägga ut på hemsidan.
Men du menar alltså att gästerna som besöker hemsidan är de som ska fylla i ett formulär?
I så fall har jag inget bra förslag.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Okej, jag missförstod nog. Jag trodde du själv ville skriva i Word för att sedan lägga ut på hemsidan.
Men du menar alltså att gästerna som besöker hemsidan är de som ska fylla i ett formulär?
I så fall har jag inget bra förslag.
- Ja stämmer, att jag nämnde Word är bara för att det går ju skapa formulär o liknande även i det programmet. Men jag är okey med att skapa sidan direkt i ett färdigt program för webbsidor.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du tänkt spara informationen med, eller ska det bara vara tillfälliga fält som försvinner vid en refresh?
Word är ett exceptionellt dåligt verktyg för att skapa webbsidor i.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Har du tänkt spara informationen med, eller ska det bara vara tillfälliga fält som försvinner vid en refresh?
Word är ett exceptionellt dåligt verktyg för att skapa webbsidor i.
- Infon ska sparas (fast inte i det fältet man skriver i).
Man fyller i ett fält som i sin tur genererar ett permanent fält på nästa sida. Typ som att man fyller i sina personuppgifter i ett formulär, och så "landar" infon på nästa sida. Som när du reggar dig på ett forum ungefär.

Eller, tänk Blocket där man klickar på en knapp o skapar en annons som sedan presenteras på en annan sida.

Ja jag provade lite i Word eftersom det är ett kraftfullt ordbehandlingsprogram med många funktioner. Inte optimalt på något sätt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
- Infon ska sparas (fast inte i det fältet man skriver i).
Man fyller i ett fält som i sin tur genererar ett permanent fält på nästa sida. Typ som att man fyller i sina personuppgifter i ett formulär, och så "landar" infon på nästa sida. Som när du reggar dig på ett forum ungefär.

Eller, tänk Blocket där man klickar på en knapp o skapar en annons som sedan presenteras på en annan sida.

Ja jag provade lite i Word eftersom det är ett kraftfullt ordbehandlingsprogram med många funktioner. Inte optimalt på något sätt.
Men ska det sparas mellan sessioner, eller göras tillgängligt på något sätt soms tatistik eller annat? Eller en browser-refresh? Om det ska det behöver du en databas.

Sedan är webutveckling allmänt hemskt och ett mörker. Ju mer du lär dig om det, desto värre blir det.

Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Men ska det sparas mellan sessioner, eller göras tillgängligt på något sätt soms tatistik eller annat? Eller en browser-refresh? Om det ska det behöver du en databas.

Sedan är webutveckling allmänt hemskt och ett mörker. Ju mer du lär dig om det, desto värre blir det.
- Sidan ska fungera ungefär som Blocket gör idag, alltså man klickar sig först till ett formulär där man skriver in data som sedan presenteras på en annan sida som en klickbar länk.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
- Sidan ska fungera ungefär som Blocket gör idag, alltså man klickar sig först till ett formulär där man skriver in data som sedan presenteras på en annan sida som en klickbar länk.
Okay, då kan du ju persistera som url-parametrar, så får du en massiv url som man läser in i labels på sidan sedan...
Men det är ganska lätt att skriva formulär i HTML, och en sida som bara visar data är också lätt. Om du känner för det kan du alltid lära dig HTML, och sedan jazza upp det med någon wysiwyg-editor.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Okay, då kan du ju persistera som url-parametrar, så får du en massiv url som man läser in i labels på sidan sedan...
Men det är ganska lätt att skriva formulär i HTML, och en sida som bara visar data är också lätt. Om du känner för det kan du alltid lära dig HTML, och sedan jazza upp det med någon wysiwyg-editor.
- Jag har inte tiden/lusten för det, så jag söker något program eller sajt som använder sig av enkel drag-and-drop-funktion.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum