Weelie?

Thomb

Hellre amortera än reparera o renovera!
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
SV650S for sail...
Premiär här på forumet för min del och vilket forum sen då, MECKA! :kär Letar flitigt info ang. weelie då jag kanske kör för sällan, dvs tränar för lite för att lära mig, men undrar ändå ifall nån kan "beskriva" hur man lär sig, varvtal, växel, hastighet, rycka, koppla, gasningen, bakbromsen osv. Det ser ju så lätt ut och jag inbillar mig att det är som att lära sig cykla, plötsligt kan man det bara... :tungan Givetvis bör man köra med nån men kanske kan man träna via tipps från likasinnade...

/ R1... :tummenupp

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
"Lär dig hantera hojen först"

Så, med det sagt (säger alltid det)... så kan jag berätta att bakhjula på R1an är bland det lättaste som finns.

Första växeln: Vid 4500 varv ge Av och På med gasen. Fortsätt ge gas, du kommer lyfta framhjulet. Här gäller sunt förnuft med hur högt du vill köra på bakhjulet. Du bestämmer detta med mer eller mindre gas.

Andra växeln: Ligg på 6000 varv. Dra in kopplingen, varva och släpp ut kopplingen med snabb Rythm i det hela. Det ska vara rappt. Annars händer det inte mycket mer än att du skuttar lite frammåt. Efter du slängt ut kopplingen bibehåller du förståss gasen så framhjulet börjar lufta. Det är ett rappt even, så det sker fort. Se därmed till att vara beredd att släppa av på gasen.

Träna.

masse

Love is for Poets
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
RepsolHynda
Läs dig trött...

Tror du är mer än nöjd om du hittar på alla wheelie trådar här i forumen. Finns ju en hel del... :fakta
Lycka till...

Thomb

Hellre amortera än reparera o renovera!
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
SV650S for sail...
Äntligen börjar vädrets makter ge oss vad vi väntat på så ska genast ta tippset i bruk och ge mig ut o öva, finns väl inga direkta genvägar...

Tack / Thomb :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...