Wheelie guide sökes???

-esser-

Min lapp smakar gott!!!
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Skaftö (Uddevalla)
Hoj
Aprilia RS 125 -99, Opel Manta
Jag skulle behöva veta hur ni gör era wheelies på era 125:eek:r??? särskilt om ni har typ RG, RS, TZR, Cagiva med mera.... :squid
 

Olle

....................
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje/Åkersberga
Hoj
Nissan Cherry Turbo -85
-esser- skrev:
Jag skulle behöva veta hur ni gör era wheelies på era 125:eek:r??? särskilt om ni har typ RG, RS, TZR, Cagiva med mera.... :squid

jag har ingen sporthoj och jag är inte särskilt duktig på att köra på bakhjulet heller, men hitta varvtalet där effektpuckeln ligger, gasa till där å ryck som satan, det borde gå tom på sporthoj, annars kan du ställa dig på skjuss-pinnarna....
 

-esser-

Min lapp smakar gott!!!
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Skaftö (Uddevalla)
Hoj
Aprilia RS 125 -99, Opel Manta
ja men man vill ju kunna sitta vanligt och dra upp den... använder ni koppling för att få upp den???
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Går fint både med och utan koppling, iaf när man har lärt sig lite mer :) Men börja köra på 1:an eller 2:a med koppling! Men räkna inte med att det går nå vidare bra i början...Jag kunde bara köra lite på 1:an i början :p Men nu är 1:an--->5:an inga problem :) Bara 6:an kvar...Och om du ska växla, växla MED koppling! Lika bra att lära sig det med en gång! Testa inte ens utan! Jag har alltid kört med, och tycker nu det är SVÅRARE att köra utan :) Och det är ju bara bra :tummenupp
 

-esser-

Min lapp smakar gott!!!
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Skaftö (Uddevalla)
Hoj
Aprilia RS 125 -99, Opel Manta
Nisse Järnet skrev:
Går fint både med och utan koppling, iaf när man har lärt sig lite mer :) Men börja köra på 1:an eller 2:a med koppling! Men räkna inte med att det går nå vidare bra i början...Jag kunde bara köra lite på 1:an i början :p Men nu är 1:an--->5:an inga problem :) Bara 6:an kvar...Och om du ska växla, växla MED koppling! Lika bra att lära sig det med en gång! Testa inte ens utan! Jag har alltid kört med, och tycker nu det är SVÅRARE att köra utan :) Och det är ju bara bra :tummenupp

jaja. men jag kan köra på ettan.... det är efter det som e problemet!!!! :skrämd
 

Nirre

Ät den gula snön för det KAN vara öl!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
STHLM norrort
Hoj
Ducatis
Hittade det här på nätet lr nått... :tummenupp






Har du tröttnat på din fasta tillvaro med att alltid ha två hjul på marken?
-Då kanske det är dax att pröva något nytt! Bakhjulskörning eller
sk wheelies innebär att du låter framhjulet på bågen fara till väders
och sedan balanserar du mc:n på bakhjulet. Nackdelen med bakhjulskörning
är att det är lite små svårt att svänga.....

Det finns tre sätt att få mc:n att gå upp på bakhjulet nämligen:
1. Kör på ettan någonstans mellan 5000-6000 varv. Klipp fort in och ut med kopplingen samtidigt
som du varvar motorn. Framhjulet går till väders samtidigt som du sakta accelererar och arbetar
dig genom växlarna.

2. Sätt nummer två är något lättare, men kräver då lite mer av mc:n i effektväg. Kör på ettan
och slå snabbt av gasen för att sekunden senare låta högerhanden ge fullt gaspådrag. Up and away!

3. För att få upp motorcykeln på bakjulet på det tredje sättet krävs en mc med effekt som börjar
att närma sig 1hk/kg mc. Här får du upp motorcykeln på bakhjulet genom att bara vrida på lite
extra gas.


Nu till grunderna.
*Sätt dig en bit bak på hojen. På så sätt får du tyngdpunkten längre ner när du
senare rullar på ett hjul, och det blir både lättare att få upp den på bakhjulet och att behålla
kontrollen.
*Avstå från att köra på ett hjul i nedförslut då risken för överslag ökar......
*För att kunna behålla framhjulet i luften så krävs att du hittar en jämnvikt mellan motoreffekten
och balansen. Försök att få en så hög stegringsvinkel som möjligt (den är oftast mindre än man tror)
eftersom det tillåter en lägre acceleration.
*När du fått framhjulet att lyfta ifrån asfalten så måste du börja växla upp, och accelerera.
Genom att hela tiden accelerera så är det lättare att hålla balansen.

Hur får du ner mc:n igen då? Slå av gasen och luta dig lite framåt så sjunker framdäcket ner igen.
Rökpuffen som blir när framdäcket landar är inget att bli rädd för.

Ok! - Bakhjulskörning är kul, men nackdelarna då? Bakhjulskörning sliter både på motorn och framför allt däcken.
Kör du längre sträckor på bakhjulet så håll ett öga på oljelampan då oljetråget inte precis är konstruerat för
bakhjulskörning.





Lycka till!
Och du.... bakhjulskörning på allmän väg är förbjudet enligt svensk lag..........
:squid
 

Homsen

Gillar ha kul på 2 hjul
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
cbr 600rr, kawa 500, husa 650
Tänk också på att rsén är väldigt framtung så du kanske behöver ett litet t.ex "gupp" som hjälp för att få upp den i rätt vinkel. :tummenupp
 

-esser-

Min lapp smakar gott!!!
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Skaftö (Uddevalla)
Hoj
Aprilia RS 125 -99, Opel Manta
jaja... jag får väl försöka mig fram! men men!! e d någon med RS som är bra på och wheela??? :tummenupp

Och du nisse var finns dina filmer??
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
-esser- skrev:
jaja... jag får väl försöka mig fram! men men!! e d någon med RS som är bra på och wheela??? :tummenupp

Och du nisse var finns dina filmer??

Tror du kan ge upp. Vänta med att wheela tills du har en större hoj. Tror inte jag sett en enda en som wheelat med en sport 125:a.
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
EBS skrev:
Tror du kan ge upp. Vänta med att wheela tills du har en större hoj. Tror inte jag sett en enda en som wheelat med en sport 125:a.

bara jag som e så dum så jag försökt lära mig..
men kommer upp bra.. men sen e det sags att växla och då slår man ner ganska tungt..

Packboxdödaren!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Om du ska rycka upp den ska du inte bara rycka, då möter din kropstyngd hojens när den är på väg upp. Du ska i stället tänka dig att du skjuter in bakhjulet under dig. Unjefär som när du reser dig upp, dra i styret och tryck ner och fram fotpinnarna. Det räcker do med att göra en lite markering på detta vis och givetvis med tillryck på gase.
Och du som har en lite 2 tacktare har väl klnappast nå´n motorbroms så var berädd med fotbromsen när du kommer upp. :tummenupp
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jonne_boy skrev:
bara jag som e så dum så jag försökt lära mig..
men kommer upp bra.. men sen e det sags att växla och då slår man ner ganska tungt..

Packboxdödaren!

Jo jag har fått upp min också.. Bodoe kan intyga.. det gick i typ 1 km/h... dvs. jag dumpade kopplingen vid 8k rpm och framhjulet lyfte en bit..
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
EBS skrev:
HAHAHAHA! ja juste.. CayLe har gjort det ja...HAHAHA!.det va ett skämt från CayLe's sida

Jag fick upp den högre utan koppling än vad du får uppe den med koppling! nsr'en är inga problems alls med att få upp, det gäller bara att våga hålla kvar :p
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
CayLe skrev:
Jag fick upp den högre utan koppling än vad du får uppe den med koppling! nsr'en är inga problems alls med att få upp, det gäller bara att våga hålla kvar :p
hehe... det tror jag inte... prata med bonden så får du se... jag gjorde nästan 12 o'clock med min.. :D
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
EBS skrev:
hehe... det tror jag inte... prata med bonden så får du se... jag gjorde nästan 12 o'clock med min.. :D

Fråga SA, han såg iaf när jag gjorde utan koppling vid rosenhill, och med koppling så har jag vart påväg att slå över ett antal gånger!


EDIT: det där lät ju som en fjårtiskommentar? aja, det är iaf sant..
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top