Wheelie med äldre hoj

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Det går att dra upp en sån där på bakan, det går iallafall med cb400n, dock så är den "neddrevad" o lättare o vassare system och andra munstycken i förgasarna, så kan ju vara det, men vafan kör vid lagom varvtal på ettan o smacka upp med kopplingen, funkade tillomed på min 70cc zündapp jag hade en gång i tiden ;) :tummenupp

edit: angående cb450, om den hade MM kit så är den kanske turbokonverterad vet att det har funnits en sådan :yoparty

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Har för mig att det va en sån min morbror lyckades köra förbi sin morsa och farsa på bakhjulet med :D så gå ska det ju..

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Kidzen kan köra på slangen med sina Ciaos som har vadå, 2,5hk? Så med 1900% mer effekt så borde det ju inte vara omöjligt.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Är väl nästan synd att vara så elak mot en sådan fin klassiker med ekerhjul desutom.
För man får vara bra jäkla elak mot hojen för att den ska resa sig, och annat än ettan är ju inte på tal.
Det som gäller är låg fart på ettan och in med kopplingen och ett helvetiskt varv och sedan dumpa kopplingen och rycka allt vad man kan.
Men som sagt detta är ju rena straffet för en så gammal maskin.
Att det går finns det inga tvivel om, det är bara mindre lätt utan en massa hästar och vrid.
Men tala väl med din hynda så går hon med på nästan vad som helst :D
//Tobbe

saddox

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Honda Fireblade
Den väger ju en hel del mer än en moppe men visst SKA den upp.
Men som sagt: tips är ju bra.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
saddox skrev:
Den väger ju en hel del mer än en moppe men visst SKA den upp.
Men som sagt: tips är ju bra.
Som jag sa, det är ett straff för den biken.
Får du inte upp den är du inte tillräckligt elak.
//Tobbe

saddox

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Honda Fireblade
tobbeviking skrev:
Är väl nästan synd att vara så elak mot en sådan fin klassiker med ekerhjul desutom.
För man får vara bra jäkla elak mot hojen för att den ska resa sig, och annat än ettan är ju inte på tal.
Det som gäller är låg fart på ettan och in med kopplingen och ett helvetiskt varv och sedan dumpa kopplingen och rycka allt vad man kan.
Men som sagt detta är ju rena straffet för en så gammal maskin.
Att det går finns det inga tvivel om, det är bara mindre lätt utan en massa hästar och vrid.
Men tala väl med din hynda så går hon med på nästan vad som helst :D
//Tobbe

Ja, lite synd är det men en gång ska den upp på bakhjulet innan vintern kommer. När jag byter hoj ska denna Honda renoveras. Den har inte ens rullat 1900 mil sedan 1976 så det är väl en lågmilare dessutom. Rätt så skön att köra trots ålder.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Låna ut den till någon som kan och be han ta upp den på slangen,tvinga han sen att berätta hur han gjorde. :7peta

Edit:
Be gentel,please....det gör nästan lite ont i mig när jag tänker på den stackars hyndan :gråta

Men det borde gå på ren gas,kunde man med Dakken så borde det gå med den gyllenbruna racern.

Last edited:

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Varför inte låta bli att krasha den där? Den är nog värd mer hel än trasig och du kan nog få en del för den om den har gått så lite och är i mycket bra skick om några år. Det finns som som tycker om gamla saker.

saddox

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Honda Fireblade
Ingen fara folk!
Den kommer aldrig att säljas, utan ska renoveras.(ja, den är trevlig att köra)
När jag menar upp på bakhjulet så kommer det nog bara att hända en gång och inte mer.
Det blir ju en SF/sporthoj till våren, som antagligen lämpar sig mer att "leka" med.

saddox

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Honda Fireblade
Långa farbron skrev:
Men det borde gå på ren gas,kunde man med Dakken så borde det gå med den gyllenbruna racern.

Gyllenbrun? Jag som alltid beskrivit färgen som bajsbrun metallic. :tungan

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Skär det inte i ditt hjärta? :fatta!

Ekerfälgarna klarar kanske inte det trycket, för att inte ens tala om gaffeln. Fälgen kan också bli krokig. Jag gissar att om du nu slangar så lär landningen bli allt annat än mild.

Men om du nu envisas, kanske du ska tänka på att släppa ut liite luft ur framdäcket så att landningen blir lite mjukare. Se till att gaffeln e ren så att det inte kommer in smuts i gaffeln när du dyker. Då kan du sabba packboxarna efter ett tag.

Men annars, förutom detta ovan, är det bara o köra! :D :yoparty

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
ROCK ON! :yoparty

men ta det försiktigt jag vet en o annan på classichonda klubben som skulle gråta blod om de läste den här tråden hahaha!

saddox

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Honda Fireblade
Fasen.. börjar ta emot att ev åka på bakhjulet med den..
Jobbar nu men var ute och kollade lite på den.. klen konstruktion, om man ska åka på bakhjulet med den.

Kan ju lika gärna vänta tills lämpligare hoj dyker upp i min maskinpark.

En del på CHCS gråter väl redan då jag kör min CB som brukshoj, jag har ju ingen bil. Mmmm jobbigt att handla ibland men det funkar ju.

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1
Korkat!

Låter för mig bara väldigt korkat! Det finns ju ingen större anledning att flacha med den på bakhjulet! Men går gör det ju iaf! Dreva den som man gör med moppar va fan :D Det funkar la skit fint!! Har en honda cb 250cc kanske ska dra upp den på bakhjulet jag med ...Eller inte :p

Lycka te!

Mvh Mar

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Förstör inte hojen genom att försöka wheela med den. Ska du wheela så skaffa en hoj som är lite mera gjord för det.

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
*
jaaa man undrar om tråden är ett skämmt eller möjligtvis det är någon som har slått hela j... huvodet riktigt hårt...

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
saddox skrev:
Okej, bara så ni vet så blir det en SF eller nått annat skoj till våren.
Men...
Hur får man upp denna på bakhjulet?
http://www.classichonda.se/galleri/visa.asp?id=111

Som ni ser är det en Honda CB 500 -76 med skruttiga 50 hkr.
Jag har sett en bild på en CB 450 som åker på bakhjulet, så det måste ju gå.
Tips?

På och av metoden kanske går på denna med?(När du drar iväg på 1:ans växel så det drar ordenligt, dra av gasen så den motorbromsar, på igen med gasen, dumpa till med kopplingen, kanske för effektsvag,men testa i alla fall, kan gå med liten wheeli :yoparty )

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
saddox skrev:
Ingen fara folk!
Den kommer aldrig att säljas, utan ska renoveras.(ja, den är trevlig att köra)
När jag menar upp på bakhjulet så kommer det nog bara att hända en gång och inte mer.
Det blir ju en SF/sporthoj till våren, som antagligen lämpar sig mer att "leka" med.
Snälla åk INTE på slangen med en sådan klenod!
Ska anmäla dig till dom rättrogna i classic honda så dom får rulla dig
i tjära och fjäder om du slangar :mad:

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...