Wheelie Tips!

R1_killen

Ny medlem
Gick med
31 May 2006
Ort
göteborg så klart
Hoj
ja har en cykel...? räcker inte det..?
tycker det behövdes skapa en tråd där folk kan gå in o skriva lite tips o trix med att köra på bakhjulet! finns många nybörjare därute så dela med er av era erfarenheter som hjälpte er att bli bra på wheelies! Jag fick tips när ja börja köra bakhjul och det hjälpte mig o det kommer säkert hjälpa andra me som verkligen vill köra wheelies! Alla som gör det vet att det e en grym känsla.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
R1_killen skrev:
2341268 tycker det behövdes skapa en tråd där folk kan gå in o skriva lite tips o trix med att köra på bakhjulet! finns många nybörjare därute så dela med er av era erfarenheter som hjälpte er att bli bra på wheelies! Jag fick tips när ja börja köra bakhjul och det hjälpte mig o det kommer säkert hjälpa andra me som verkligen vill köra wheelies! Alla som gör det vet att det e en grym känsla.

Det finns inga speciella tips mer än att, börja på powerwheelie, gasa upp den. Det andra är kopplingen. Resten får man lära sig själv. Går inte att beskriva sånt när olika människor reagerar så olika i balans osv.

Jag har börjat få upp min på balanspunkten nu, i början trode jag aldrig jag skulle klara det. Började me powerwheelie, sedan koppling, å sedan upp till balans =)
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Det är ju en känsla det handlar om.
Vissa kan vissa inte.
Finns inga direkta svar att så här och så här gör man.
 

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
Tips: Gasa upp hojen på bakslangen, öva sen växlingar.
Ryser varje gång jag ser någon som kopplar upp sin hoj = säkert sätt att döda kopplingen.

Ädit: När du börjar få kläm på det och du tycker du ligger högt upp, be en kompis fota dig så kommer du se att du har en hel del mer att ge (oftast)
 
Last edited:

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Ort
halmstad
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
Smurfer skrev:
2341287 Tips: Gasa upp hojen på bakslangen, öva sen växlingar.
Ryser varje gång jag ser någon som kopplar upp sin hoj = säkert sätt att döda kopplingen.

Ädit: När du börjar få kläm på det och du tycker du ligger högt upp, be en kompis fota dig så kommer du se att du har en hel del mer att ge (oftast)

dödar ju inte alls kopplingen genom att använda den. det har ju proffsen redan gått igenom. visst sliter det men knappt märkbart mer än vanligt!
 

[KoRn]

www.mc-kompaniet.se
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Skövde, tyvärr...
Hoj
Ingen & alla...
Smurfer skrev:
2341287 Tips: Gasa upp hojen på bakslangen, öva sen växlingar.
Ryser varje gång jag ser någon som kopplar upp sin hoj = säkert sätt att döda kopplingen.

Ädit: När du börjar få kläm på det och du tycker du ligger högt upp, be en kompis fota dig så kommer du se att du har en hel del mer att ge (oftast)


Hur gasar du upp din hoj när du ligger i c:a 100km/h ?
 

Becker

Medlem
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Kulltorp
Hoj
Yamaha R1 -99 Suzuki rm250 Yamaha R1 -03
Jag kan wheela 1,2,3 har inte fått kläm på 4:an än slår ner vid 180-190km/h ca. Jag vet att det går att gå lite högre om man använder bakbromsen, men jag håller på att lära mig stående wheelie alltså ståendes på fotpinnarna har jätteproblem med att "känna" hur högt jag ligger. Känns inte så spännande att lägga sig som en sköldpadda så jag duttar på kopplingen på 2:an vid 60-70km/h ca. och går på 2:an tills det inte finns något kvar. Men finns det någon som kan förklara ett lättare sätt att lära sig balansläget stående? har ju inte börjat filma än då ser man ju hur högt man ligger.....
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
ställ dig upp , släng dig ner med häcken långt bak på sadlen samtidigt som du ger gas.
ja just det ja , och se till o inte slå över / landa snett.
asfalten är lika hård som den ser ut
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Becker skrev:
2341347 Jag kan wheela 1,2,3 har inte fått kläm på 4:an än slår ner vid 180-190km/h ca. Jag vet att det går att gå lite högre om man använder bakbromsen, men jag håller på att lära mig stående wheelie alltså ståendes på fotpinnarna har jätteproblem med att "känna" hur högt jag ligger. Känns inte så spännande att lägga sig som en sköldpadda så jag duttar på kopplingen på 2:an vid 60-70km/h ca. och går på 2:an tills det inte finns något kvar. Men finns det någon som kan förklara ett lättare sätt att lära sig balansläget stående? har ju inte börjat filma än då ser man ju hur högt man ligger.....

ytligare en som lyckad få upp den på 2an:huvet

Jag tycker att den inte går alls, kan det vara så att jag har höga 2an och ni andra låga 2an som har gjort till r6an?

Igår fick jag till mina första perfekta växlingar på bakhjulet:) Satte ner den i 145km/h

Nu kopplar jag upp den på 1an i alla fall:)
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Smurfer skrev:
2341287
Ryser varje gång jag ser någon som kopplar upp sin hoj = säkert sätt att döda kopplingen.


:rofl

Snarare att man får rysningar av de som kör pow pow power wheelies och inte har någon som helst aning om vad dom ska göra när det börjar gå över.
 

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
Demp@ skrev:
2341300 dödar ju inte alls kopplingen genom att använda den. det har ju proffsen redan gått igenom. visst sliter det men knappt märkbart mer än vanligt!

Proffsen? Tror du en nybörjare kopplar upp sin hoj lika lätt som ett "proffs"? :tomten


[KoRn] skrev:
2341319 Hur gasar du upp din hoj när du ligger i c:a 100km/h ?
Av & påslag av gasen. När framdämparen fjädrar ut ge gas. Funkar inte det kan man även stå upp & rycka upp den. Går även att använda bakbromsen+gas för att komprimera ihop bakfjädern, släpp bakbromsen samtidigt som du rycker lite i styret+ full gas. Men det finns säkert något proffs som kan förklara det mer ingående...
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Saxxat ifrån Soe.se och har hjälpt mig en hel del.
Det finns inte en person på denna jord, som första gången han slangar, drar upp cykeln på bakhjulet på 3'an och sedan fortsätter att fullgasväxla den på slangen vidare upp till högsta växeln och håller den där till motorn inte orkar längre, man måste lära sig att krypa innan man kan gå, och att lära sig slanga 'riktigt bra' tar en hel del tid och kräver massvis av träning. Jag har kört i ca. 15 år, och har under den tiden märkt att många, för att inte säga de flesta, har en, i det tysta, lite speciell inställning till slangning... Då ju slangning är en balanskonst, ja en konstakt i balans och kontroll över cykeln, så finns det i det dolda, en hel del 'status' i att just kunna dra en bra slangning inför kompisarna. Detta är ju någonting man inte gärna skyltar med, att det är på detta sättet, man vill ju inte verka fåfäng och pinsam och erkänna att man så gärna vill lära sig slanga ordentligt så man kan dra en 200 meter slang tillsammans med sina kompisar närhelst man kör på en ordentligt lång raksträcka. Ändå kvarstår det faktum att massvis av personer just klarar detta, att lägga en 200 meter slang... Hur har alla dessa då lärt sig detta utan att träna extremt mycket? Svaret är enkelt, och vetenskapligt på alla sätt: de tränar när ingen ser dem. Själv har jag stött på kompisar ett flertal ggr som ensamma varit ute och tränat på att slanga långt upp i skogen någonstans Smile Man vill ju inte erkänna att man är så fåfäng att man spenderat hundra timmar på att träna slanga, därför gör man detta när ingen ser, och när kompisarna sedan ser, så drar man en ordentlig slang och låtsar som ingenting, när de sedan frågar hur man lärt sig slanga, så drar man till med en kommentar som: "Ähh, bara i med 3'an och fullgas så går den upp..." Smile

Det finns säkerligen en massa olika metoder och tekniker för att lära sig slanga, själv kan jag ge mitt absolut bästa råd: träna inledningsvis slangning i en ordentligt lång och ganska brant uppförsbacke. När man kör i en uppförsbacke så ändras tyngpunkten och man får en hel del gratis på olika sätt, vilket gör att det blir mycket enklare både att ta upp cykeln på slangen och att sedan hålla den där... Man accelererar inte iväg så attans snabbt som en raket i uppförsbacken utan man håller istället enkelt ned hastigheten. Dra ut och leta efter en backe någonstans, kräver inga speciella egenskaper annat än att den skall vara lång och bred så man inte kör in i någonting, ett fält / en hage eller liknande om du bor ute på landet, blir bra, om du lyckas hitta en ordentligt lutande. Jag behöver nog inte tillägga att det är -upp för backen- du skall köra när du tränar, inte -ned- ! Smile

När du skall ta upp cykeln, så finns det säkerligen också massa metoder, men först och främst kan man ju säga att man antingen använder kopplingen för att få upp motorvarv, eller gasar upp cykeln utan koppling. Att gasa upp utan koppling innebär viss teknikskillnad och påverkas även mycket av motorns styrka. Man kan dock säga att denna 'uppgasning' alltid ger den effekten att cykeln sticker iväg frammåt en hel del, oavsett om man har en mellanstor motor eller grymmaste stora saken, så blir det -alltid- en acceleration frammåt under den tid motorn arbetar sig upp i varvtalet till dess den orkar 'dra upp' framhjulet, detta gör att denna 'uppgasningsmetoden' är dålig att börja med för de allra flesta, automatiskt så reagerar man inför accelerationen och blir rädd för att tippa över bakåt, och det gör att metoden blir olämplig som inlärningsmetod då balansen störs av denna accelerationschocken.

Den metod du bör använda är alltså den med kopplingen inblandad, vissa säger att detta ger onödigt slitage på kopplingen, men det är oväsentligt då man ju endast belastar under en mycket kort tid, och dessutom endast vid upptagandet, lameller är inte så dyra så jag vet inte varför dessa envisas klaga på lamellslitage... Denna metoden innebär alltså att motorn får komma upp i varv till effektkurvans lite högre områden innan man släpper ut kopplingen och då får ett ordentligare påskjut.

För att börja testa, kör i uppförsbacken (som du letat upp någonstans), ligg på antingen ettans växel eller tvåan (experimentera med båda) och puttra riktigt långsamt, näst intill så sakta du kan köra... Sitt långt bak på sadeln, rumpan så långt bak du kan få den, gasa upp motorn så cykeln stegrar. Detta är nog det enda området som inte kan beskrivas i detalj då det ju handlar om 'känsla', du måste experimentera just här till dess du får in känslan av hur motorvarv och koppling skall samverka. Glöm för guds skull inte att ha foten redo på bromsen om du kommer för högt upp. Inledningsvis är man nog automatiskt rädd för att komma upp 'för högt' med framhjulet och riskerar då att 'hålla tillbaka' för mycket... Man måste lära sig hitta den 'balanspunkt' där ingen energi går åt för att dra upp hjulet längre, och man då istället endast gasar för att röra sig frammåt.

Genom att träna på detta i uppförsbacken lär du dig tillslut (efter ett antal avbrutna bak skärmar) att automatiskt samverka gas/broms för att ligga exakt på balanspunkten, att just träna denna teknik i mycket mycket låg fart krävs för att sätta samverkan gas/broms i ryggen så detta sedan sker automatiskt vid körning i högre hastighet.

När du sedan vill börja experimentera med högre hastigheter så behöver du ju växla upp också. Att använda koppling här, är onödigt, först och främst så 'driver' ju inte motorn speciellt hårt på hjulet när man ligger på 'balanspunkten', det blir därför ingen belastning på lådan, utan man kan crossväxla utan problem. Sedan blir det också ett frustrationsmoment att använda koppling medan man lär sig växla på bakhjulet, den tid det tar att koppla ur/i är tillräcklig för att man skall tappa eventuellt nödvändig dragkraft som krävs för att parera och hålla upp cykeln i rätt position... Snabbt gassläpp och crossväxling är enklaste metoden...

När du sedan längre fram börjar slanga på plan mark och/eller ta upp cykeln på högre växlar eller i högre hastigheter, så kommer kontrollen av hur detta sker, att komma automatiskt, då ju detta, vid detta laget, satt sig i ryggmärgen, allting handlar om att träna upp kontrollen i mycket låga hastigheter och få reaktionerna mellan gas/broms för att stanna på balanspunkten att sätta sig så djupt i ryggmärgen att de kommer helt automatiskt vid högre hastigheter.

Att 'gasa upp cykeln' på 3:an medan man kör i 20-30Km/h, som vissa säger, 'går inte' att göra, om man försöker lära sig slanga på det sättet utsätter man sig för extrema risker att falla och skada både svanskota och cykeln ordentligt. Samtidigt lär man sig på detta sätt inte att kontrollera de grundläggande momenten i slangningen. Dessa måste tränas upp till automatiska reaktioner under körning vid mycket låg hastighet, först då lägger man grunden till att just bli en riktig slangarkonung en dag i framtiden!


MVH Markus Ragnar

[KoRn] skrev:
2341331 Då har jag lite kvar att lära då... ;)
På motarden så hoppar jag till på fotpinnarna eller sadeln beroende på hur sittställning samtidigt som jag trycker till på styret så jag får ner fjädringen fram. Sedan när fjädringen är påväg upp igen så gasar jag och låtsas som att jag ska få hojen att glida in under mig, alltså INTE att jag ska rycka upp hojen. Kombinera detta med att trycka till lätt på cykeln så du trycker ihop bakdämparen så lyfter den väldigt lätt utan koppling dessutom. Har inte riktigt fått kläm på tekniken men lyfter husan i 110 nu utan problem på 5an. :tummenupp
 
Last edited:

DaLLeR

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
GSX-R 750 -00
jag var ute igår och försökte köra på bakhjulet.. lyckas bara köra 1:an ut.. försöker ja mig på att växla när jag dragit upp den så drar den i backen direkt , antingen hamnar jag med kulorna i tanken eller så håller ja på att få ett stycke fjäderben i fejset :näsblod ..
har inga problem alls med att dra upp den med gasen på 1:an.. inga problem att dra ur den på 1an då jag fått upp den heller.. men sen fan så skiter sig allt med växlingen... :huvet :mad: :död
 

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
marcus_136 skrev:
2341392 :rofl

Snarare att man får rysningar av de som kör pow pow power wheelies och inte har någon som helst aning om vad dom ska göra när det börjar gå över.

Mjo..:D
Speciellt lätt hänt när man övar växlingar. Ska ni öva feeeta uuiiles så räkna med att arselet kommer få tugga en del asfalt.
 

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
DaLLeR skrev:
2341429 jag var ute igår och försökte köra på bakhjulet.. lyckas bara köra 1:an ut.. försöker ja mig på att växla när jag dragit upp den så drar den i backen direkt , antingen hamnar jag med kulorna i tanken eller så håller ja på att få ett stycke fjäderben i fejset :näsblod ..
har inga problem alls med att dra upp den med gasen på 1:an.. inga problem att dra ur den på 1an då jag fått upp den heller.. men sen fan så skiter sig allt med växlingen... :huvet :mad: :död

Alltså jag e ju inget proffs men du kanske ska öva lite mer på 1:ans växel till du hittat balanspunkten ordentligt och sedan därifrån öva på växlingar. I början krampar man ihop längst fram vid styret, slappan av i kroppen och sitt med raka armar så slipper du dra upp den så högt. När hojen inte ökar mer i varv då har du bra balansläge. Vid växlingar så räkna även med att hojen kan komma för högt upp när du möter med gasen. Kan va bra att kunna parera med bakbromsen eller luta dig mer framåt så du har större spelrum. Mina 5 cent...
 

eriksson.

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2005
Ort
värnamo
Hoj
Fz1-N -08
DaLLeR skrev:
2341429 jag var ute igår och försökte köra på bakhjulet.. lyckas bara köra 1:an ut.. försöker ja mig på att växla när jag dragit upp den så drar den i backen direkt , antingen hamnar jag med kulorna i tanken eller så håller ja på att få ett stycke fjäderben i fejset :näsblod ..
har inga problem alls med att dra upp den med gasen på 1:an.. inga problem att dra ur den på 1an då jag fått upp den heller.. men sen fan så skiter sig allt med växlingen... :huvet :mad: :död


det är ett tecken på att du måste ligga högre för att växla.. känner själv igen det!

edit: ungefär som smurfen skrev!
 

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Ort
Haninge / Handen
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
Kanon tråd, hehe, minns ju själv när man wheela med moppen och satte ner fötterna för man inte fick till balanspunkten på så vis kunde man wheela långt på en grus väg! :D

Mer mer tips!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top