Wildcard´s vara eller icke vara poll, svara här!!

Tycker du att SVEMO skall införa chansen till Wildcard


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Hur hade det varit om man tog de fyra sitta tiderna i superbike och de fyra främsta rookie och jämförde tiderna. Alltså är man snabb i rookie så får man köra race i superbike. Och är man inte till räkligt snabb i superbike så får man åka rookie.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Upp!

Rösta nu. Alternativet är att tvångsuppklassningen kommer tillbaka, är det bättre?

/ Jens

Jag vill bara dra en jämförelse med annan idrott. Jag själv tävlade i kampsport under 18 år. När jag började tävla 1984 fanns det ingen indelning om du så hade gult bälte eller 4 dan, det var flera otäcka KO på varje tävling. Då insåg givetvis förbundet att det var tvungna att ändra reglerna. Det blev helt enkelt indelat gult - blått, rött - uppåt tävlade i olika klasser,inga undantag.

Det blev genast betydligt roligare tävlingar, många fler nybörjare var inte längre livrädda för att börja tävla.

Därför kan jag inte se problem med tvångs uppklassning - är du för bra är du inte längre nybörjare, vilket rookie står för. Ligger du konstant på topp 5 är du helt enkelt för bra. Att man sen får tufft i en högre division är ingen ursäkt. Varför skall det daltas med WC inom Svensk RR för att få testa och "känna på". Klart att det alltid är roligt att vara kung i klassen, att senare kanske bli dräng är inte lika roligt. Men det är bara och träna mer, mer, mer, mer. Ja, jag vet att träningstillfälle är ingen lyxvara i Sverige.

Så nä, min åsikt är att förbundet bestämmer vem som skall klassa upp sig.
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Så nä, min åsikt är att förbundet bestämmer vem som skall klassa upp sig.

Detta förstår jag, men det tog dom bort för ett par år sedan för att minska arbetsbördan, alltså finns ingen sådan uppklassning.

Jag ser inget problem med att bli uppklassad av svemo, men jag ser samtidigt inget problem med att man kan "pröva sina vingar" och köra ett wildcard under säsongen och ev. klassa upp självmant efter det.

/ Jens

Hur hade det varit om man tog de fyra sitta tiderna i superbike och de fyra främsta rookie och jämförde tiderna. Alltså är man snabb i rookie så får man köra race i superbike. Och är man inte till räkligt snabb i superbike så får man åka rookie.

Det är möjligtvis en lösning, men jag ber om att denna tråden får handla om det förslaget jag lagt fram till Svemo. Vill du dra en omgång genom byråkratin med det förslaget, så blir ingen gladare än mig, men ta det i en annan tråd.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det handlar alltså om förare som är kvalificerade att klassas upp och som vill prova på ett race som uppklassad?

Men dom borde isf fortfarande vara ännu mera kvalificerade efter det för att få gå tillbaka till rookie (engelskt ord för nybörjare). Varför ska dom ha som möjlighet att välja det då? Det låter mera som man är osäker på en förändring. Läge för en idrottspsykolog eller?

Håller iof med om att någonting borde man göra. Var det 4st som var med på listan på förare i Sverige som hade klassat upp sig till 2010? Det ihop med dom som klassat ner sig blev det inte mycket påfyllning på förare.

Men tillåter man förare att prova på hade det kanske bara resulterat i att dom 4 som nu klassade upp i år sig istället hade valt att stanna kvar som rookies och provat ett race bara.
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Det är möjligtvis en lösning, men jag ber om att denna tråden får handla om det förslaget jag lagt fram till Svemo. Vill du dra en omgång genom byråkratin med det förslaget, så blir ingen gladare än mig, men ta det i en annan tråd.[/QUOTE]


Givitvis måste man kunna prova på men sen måste man ha en tvångs upp klassning. Men sen kanske det finns för dåligt spann på tävlingar när man är elit. Det blir lite samma folk i all tävlingar och som har en viss fart. Kan vara svårt att slå sig in där i början om man är fär snabb för rookie men inte riktigt nära i hänger med de elit förarna.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Givitvis måste man kunna prova på men sen måste man ha en tvångs upp klassning. Men sen kanske det finns för dåligt spann på tävlingar när man är elit. Det blir lite samma folk i all tävlingar och som har en viss fart. Kan vara svårt att slå sig in där i början om man är fär snabb för rookie men inte riktigt nära i hänger med de elit förarna.

Återigen, är man för snabb för Rookie så hänger man GARANTERAT med elitförarna! Det är bara titta på varvtiderna!!!!
Toppen i Rookie är snabbare än botten av elitförarna! Så är det bara!

Bara tvångsuppklassa så är problemet löst!!!!
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ett par jag har snackat med har sagt att trots att de tidsmässigt har varit snabba nog för att köra i elitklasserna inte alls hängt med väl där. Varför? För att det är mycket mer respektlöst, mycket mera krig än det var i Rookie.

Jasså? Min uppfattning är att det är precis tvärt om!
I rookie var det massor av vildhjärnor som trodde att man skulle vinna racet i första böj, man chansade i omkörningarna, och det var väldigt många incidenter.
När jag klassade upp mig blev det cleanare omkörningar och mindre incidenter, och det kändes tryggare på nåt sätt....

Det handlar alltså om förare som är kvalificerade att klassas upp och som vill prova på ett race som uppklassad?

Men dom borde isf fortfarande vara ännu mera kvalificerade efter det för att få gå tillbaka till rookie (engelskt ord för nybörjare). Varför ska dom ha som möjlighet att välja det då? Det låter mera som man är osäker på en förändring. Läge för en idrottspsykolog eller?

Håller iof med om att någonting borde man göra. Var det 4st som var med på listan på förare i Sverige som hade klassat upp sig till 2010? Det ihop med dom som klassat ner sig blev det inte mycket påfyllning på förare.

Men tillåter man förare att prova på hade det kanske bara resulterat i att dom 4 som nu klassade upp i år sig istället hade valt att stanna kvar som rookies och provat ett race bara.

Exakt! :tummenupp
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det handlar alltså om förare som är kvalificerade att klassas upp och som vill prova på ett race som uppklassad?

Precis. Snarare de som tvekar i sin tanke om uppklassning, min tro är att ett "test" sporrar.

Men dom borde isf fortfarande vara ännu mera kvalificerade efter det för att få gå tillbaka till rookie (engelskt ord för nybörjare). Varför ska dom ha som möjlighet att välja det då? Det låter mera som man är osäker på en förändring. Läge för en idrottspsykolog eller?

Får du SVEMO att anställa en idrottspsykolog som tar sig an alla förare som ämnas med förslaget, så go ahead!

Håller iof med om att någonting borde man göra. Var det 4st som var med på listan på förare i Sverige som hade klassat upp sig till 2010? Det ihop med dom som klassat ner sig blev det inte mycket påfyllning på förare.

Precis. Det behövs fler klasser, men det tror jag att Svemo måste inse själva.

Men tillåter man förare att prova på hade det kanske bara resulterat i att dom 4 som nu klassade upp i år sig istället hade valt att stanna kvar som rookies och provat ett race bara.

Jo, om så blir resultatet får man ju utvärdera och ta bort det hela efter en säsong eller 2. Har man inte testat så vet man ju inte.
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Återigen, är man för snabb för Rookie så hänger man GARANTERAT med elitförarna! Det är bara titta på varvtiderna!!!!
Toppen i Rookie är snabbare än botten av elitförarna! Så är det bara!

Bara tvångsuppklassa så är problemet löst!!!!

Ja jag håller med dig. Det jag tänkte på är när jag körde superbike var när det finns en bana som det inte riktigt funkar för en. Jag hade problem med Karlskoga har aldrig riktigt kört bra där. Då kanske det blir så att man står över den tävlingen. Har nu valt att köra i BOTT som känns som ett mellanting mellan Superbike och Rookie. Jag vet att Karlskoga i den klasen inte kommer vara ett problem. Jag står hällre på griden längre bak i superbike än vara i toppen rookie och det kanske blir något inhopp i Superbike i år.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08

I den bästa av världar är det så som ni beskriver, men verkligheten är annorlunda.

Som Imaster skriver är det många som stannar för att man inte känner sig redo, jag är en av dom. Får jag testa och ser att det funkar finfint är uppklassningen omgående ett faktum. Jag tror att många med mig tänker så. Jag hade inte blivit tvångsuppklassad, så jag berörs inte av den regeln, som exempel.

Uppklassningskravet får gärna komma tillbaka och det diskuteras, men det ena utesluter ju inte det andra. Jag ser gärna en kombination av de båda.

/ Jens
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Jasså? Min uppfattning är att det är precis tvärt om!
I rookie var det massor av vildhjärnor som trodde att man skulle vinna racet i första böj, man chansade i omkörningarna, och det var väldigt många incidenter.
När jag klassade upp mig blev det cleanare omkörningar och mindre incidenter, och det kändes tryggare på nåt sätt....



Exakt! :tummenupp



Håller med dig Macke. Detta märks rätt tydligt när man blandar förare i race som BOTT inte för att det är ett problem men där är en skillnad på hur man kör.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag hade gärna kört ett wc på min hemmabana lms förra året, där hade jag tempo att hänga med hyfsat men på dom andra banorna så hade jag blivit sist och utkvalad om jag klassat upp mig innan 2009.
Jag tror att det är just i ett sånt läge som wildcards kan va en bra grej!

Tvångsuppklassning tycker jag skulle va en självklarhet om man kört större delan av en säsong med bra resultat.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jasså? Min uppfattning är att det är precis tvärt om!
I rookie var det massor av vildhjärnor som trodde att man skulle vinna racet i första böj, man chansade i omkörningarna, och det var väldigt många incidenter.
När jag klassade upp mig blev det cleanare omkörningar och mindre incidenter, och det kändes tryggare på nåt sätt....

Jag har pratat med tre stycken som klassat upp sig de senaste två (eller kanske tre?) åren som sagt samma sak. Det kan inte stå för mig för jag vet inte, däremot vet jag att många rookies är enormt rädda för att klassa upp sig av den anledningen.

Låt de som vill köra få ett WC, vad skadar det egentligen? Ett wildcard om året i ett race som inte är fullt, I fail to see the problem. De som inte vill klassa upp sig kommer inte klassa upp sig ändå men de som är osäkra får åtminstone en chans att bestämma sig. Tvångsuppklassning ser inte jag nåt fel i heller men man kan ha wildcards ändå.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Vad är ni rädda för egentligen med en uppklassning? Visst kan wildcard vara bra men varför ska man hålla på och dalta? Vissa banor har man lättare för och håller ett högt tempo medans på andra banor är tempot lägre MEN om ni klassar upp er kan jag garantera att tempot även på de banor ni inte gillar blir högre. Släpp sargen nu! :tummenupp
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vad är ni rädda för egentligen med en uppklassning? Visst kan wildcard vara bra men varför ska man hålla på och dalta? Vissa banor har man lättare för och håller ett högt tempo medans på andra banor är tempot lägre MEN om ni klassar upp er kan jag garantera att tempot även på de banor ni inte gillar blir högre. Släpp sargen nu! :tummenupp

Snälla, håll er till ämnet angående om ni är positiva eller negativa till wildcard.

Ta bristerna i uppklassningssystemet i nånn annan tråd.

/ Jens
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag hade gärna kört ett wc på min hemmabana lms förra året, där hade jag tempo att hänga med hyfsat men på dom andra banorna så hade jag blivit sist och utkvalad om jag klassat upp mig innan 2009.
Jag tror att det är just i ett sånt läge som wildcards kan va en bra grej!

Tvångsuppklassning tycker jag skulle va en självklarhet om man kört större delan av en säsong med bra resultat.

Det är EXAKT det här jag menar, som jag anser kan bli ett problem med Wildcard regeln.

Om syftet med regeln är att fler ska klassa upp sig, så kan resultatet blir som Otto beskriver här. Är man en snabb Rookie och ligger på övre halvan, och kanske i toppen på en eller två banor, så kan man strunta i att klassa upp sig och sen bara köra ett wildcard som elitförare på sin hemmabana.

Ligger man på gränsen och ska klassa upp sig, så kan den här lite "fegare" vägen helt plötsligt dyka upp som ett bekvämt alternativ till uppklassning, och man slipper klassa upp sig. Resultatet blir då att en som kanske funderat på uppklassning skiter i det, och tar nåt willdcard istället.

Det finns dröser av förare som är snabba på sin hemmabana och sen inte hänger med alls på andra banor, bara för att man ligger och nöter varje kvällsträning man kan på sin hemmabana och aldrig åker nån annanstans (Menar inte dig nu Otto!).
I såna fall så kan en skaplig rookie faktiskt hänga med elitförarna på sin hemmabana där han kör några tusen varv per säsong. En sån förare skulle ju kunna fundera på ett wildcard på sin hemmabana, men skulle troligen inte klassa upp sig till följande säsong i alla fall, eftersom han inte alls hänger med på andra banor utan trivs bäst hemma....

Jag tror mera på att tvångsuppklassa typ topp-5 i rookieklasserna (som oftast är snabbare än bottenträsket i elitklasserna).
Efter en eller två säsonger skulle det sen vara så många uppklassade att det i alla fall inte fick plats med några wildcards på tävlingarna eftersom klasserna är fulla... Det skulle sen automatiskt rensa ut alldeles för långsamma förare (som mig själv bl.a) och göra elitförarklasserna jämnare och snabbare.

Jag är tämligen säker på att Wildcardregeln inte skulle öka antalet förare som klassar upp sig varje år något märkbart.
Men sen kan ju regeln t.ex vara bra för arrangören för att fylla upp elitförarklasser som inte är fulla med rookieförare, och därmed fylla upp alla klasser och få in mera pengar i anmälningsavgifter....
 
Last edited:

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Snälla, håll er till ämnet angående om ni är positiva eller negativa till wildcard.

Ta bristerna i uppklassningssystemet i nånn annan tråd.

/ Jens
Oj förlåt, jag trodde jag höll mig till ämnet. :confused:
Om jag skriver så här då: strunta i wildcards, klassa upp er istället!
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag hade gärna kört ett wc på min hemmabana lms förra året, där hade jag tempo att hänga med hyfsat men på dom andra banorna så hade jag blivit sist och utkvalad om jag klassat upp mig innan 2009.
Jag tror att det är just i ett sånt läge som wildcards kan va en bra grej!

Tvångsuppklassning tycker jag skulle va en självklarhet om man kört större delan av en säsong med bra resultat.

Otto! OM du hade fått ett wildcard till SM på Sviestad förra året och placerat dig skapligt. Hade du då klassat upp dig till elitförare i år?
Var ärlig nu! :tummenupp
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Otto! OM du hade fått ett wildcard till SM på Sviestad förra året och placerat dig skapligt. Hade du då klassat upp dig till elitförare i år?
Var ärlig nu! :tummenupp

Självklart..

Jag är ganska nöjd med min säsong 2009 i r1000 och har klassat upp mig till i år. Hade jag fått åka sm på sviestad förra året hade jag gjort det.

Tror inte att det hade förändrat mina uppklassningsplaner för i början av 2009 var ja ganska långsam på dom flesta banor, men fick hyfsad fart mot slutet av året.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top