Windows 7 UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Får BSOD med detta på frugans laptop, en E-machines E525 som har några år på nacken. Troligtvis något korrupt med disken, men hur fixar man? Kör jag recovery-dvd som följer med datorn så fastnar den någonstans mitt i starten med en förvisso flyttbar pil men inga menyer och ingenting händer, vet inte om den också är bitter över den trasiga disken.

Försöker jag köra safe boot, boot till kommandopromt, senast kända konfiguration, recovery eller något annat man kan välja med F8 så går det också åt kajken. Dom val som visar vilka drivisar dom laddar stannar alltid med att ladda classpnp.sys.

Hur tusan kommer man vidare? Bootar en ubuntu och försöker laga därifrån (klarar dom ens skriva någorlunda ny NTFS) eller finns det någon fri windows räddare med i princip bara chkdsk?

Edit: Skumt, Ubuntu imagen är på 742 Meg och får, enligt Macens skivverktyg därför inte ens plats på 80 min / 700 Meg CD. Kräver man DVD nuförtiden? Edit5: Hittade cd-version

Edit2: Jepp, med annan disk i så verkar recovery dvdn funka lite längre då man kan välja språk och åtgärd, problemet är dock att 1) den enda disk jag har är Macens gamla redan korrupta disk som ändå inte går att använda, så det blir till att köpa ny 2) frugan påtalade att det visst är data på den där disken som visst inte är backupad som den borde och den tydligen är jävligt viktig. Suck.

Edit3: Om jag nu försökte installera på den gamla mac-disken så gnäller den på att partition size är 0GB. Tydligen är den inte smart nog att nuka befintlig partition, trots att jag valde "completely restore system". Dubbelsuck.

Edit4. Har en gammal win Vista laptop med två diskar. Slänger ut datadisken och i med den trasiga och startar, window hänger. Kör felsäker start till kommandopromt, denna gång passerar den classpnp.sys men hänger istället på drivisen efter, crcdisk.sys. Trippelsuck.

Last edited:

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Hoj
Vakum
Om möjligt kör detta program på en annan dator där du kopplar upp trasiga disken via esata eller usb.

Har med framgång använt Mini Tool Power Data Recovery på en disk som var överskriven
och ej allokerad kostar $69, men programmet hittade massor av filer

Prova den fria versionen först, klarar bara 1 GB recover, disken kanske är så illa skada att det inte fungera alls.
OBS det tar väldigt lång tid att köra 1 T disk >10 timmar.

http://www.powerdatarecovery.com/

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tack för hjälpen, lyckades dock komma åt datan på disken genom att köra en "prova på" ubuntu-skiva som inte hade några problem att läsa disken så därifrån kunde jag kopiera över det till min stora bärbara hårddisk, så den delen av problemet är fixat.

Återstår problemet att installera om windows. Både Windows, windows repair, windows safe mode och dvd med windows recovery hänger sig med den disken, tom om man har den som andradisk i ett system. Prövade att skriva en fil från Ubuntu bara för att tvinga fram en omskrivning av register men det verkade inte ge någon effekt

Försökte att installera windows på nytt på den andra disken jag råkade ha liggande men av någon anledning påstår den konstant att det bara är 0GB ledigt på disken, även om jag plockar in den på annan dator och plockar bort alla partitioner. Vet inte om det är Microsoft eller eMachines eländiga program som strular. Disken kommer förvisso från min Mac och har dessutom enligt tidigare sina egna issues men att installera på den har aldrig varit något problem.

Uppenbara lösningen är att trycka på Ubuntu på den men vet inte om frugan är så sugen på att köra något annat än Windows som hon faktiskt kan och som kör hennes program, t.ex. Sibelius som mig veteligen inte funkar på Linux och som jag inte tror att jag ger mig på att få igenom Wine. :fyllisar

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Slutlösning blev sålunda:

1) boota med ubuntu-dvd och kopiera all viktig data

2) från ubuntu ta bort den krånglande partitionen (nr 3) och sedan köra windows recovery DVD igen.

Och nu verkar allt fungera igen. Bara att kopiera all jävla data och installera 3jepartsprogram. Total tidsåtgång ett antal onödiga timmar för att Microsoft inte kan göra vettiga recoveryprogram. :fyllisar

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Kör igång hdsentinel också så ser du om det är något fel på disken.
Vid första trasiga sectorn slänger jag disken.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En disk som börjar krångla, är bäst att slänga - det brukar inte ta lång stund innan haveriet är ett konstaterat faktum igen.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Kör igång hdsentinel också så ser du om det är något fel på disken.
Vid första trasiga sectorn slänger jag disken.

En disk som börjar krångla, är bäst att slänga - det brukar inte ta lång stund innan haveriet är ett konstaterat faktum igen.

Körde hdsentinel och visst fanns trasiga sektorer, trodde att problemen mest berodde på frugans kärlek att hålla inne on/off knapp så fort datorn var minsta slö att få ner. Körde utökad checkdisk vid nästa start (ink fysisk test) och det tog över en timme och resulterade i ännu fler trasiga sektorer.:huvet På ren pin ki tar jag ytterligare en total test, hittar den ytterligare trasiga sektorer så är ju skivan garanterat på upphällning, men i längden ska den ut i vilket fall.

Får väl bli en ny hårddisk till eländet... och sen gå igenom allt igen. Helt otroligt hur mycket tid det tar även när man vet hur man ska lösa problemet, windows update ska exempelvis dra ner några hundra uppdageringar i rät ordning.

Lite surt att eMachines recovery-skivorna inte verkade gilla helt tomma diskar, vill väl ha sina egna partitioner så jag får väl dra någon image på dom och trycka in innan jag installerar på nya disken.

Tack för all hjälp i tråden.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...