Windows XP stjäl bandbredd

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Stämmer detta, någon som vet?

Windows XP roffar åt sig 20 procent av den bandbredd du använder när du surfar på Internet. PC för Alla visar hur du minskar stölden.

En artikel på tipstjänsten TweakXP avslöjade att Windows XP har reserverat 20 procent av den bandbredd som används av operativsystemet för nätverkstrafik och Internet. Anledningen till detta är att operativsystemet använder en tjänst som heter QoS (quality of service) som reserverar bandbredden för att vissa tjänster ska få prioritet.

Även om du stänger av tjänsten QoS i Windows XP så kommer den fortfarande att roffa åt sig 20 procent. Det enda sättet att minska detta är använda ett program som heter gpedit.msc.

Skulle vara bra att veta om jag ska vidta åtgärer eller ej.
Tacksam för svar /// Ullis

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
startmenyn/kör/"gpedit.msc" => computerconfig/Admin.../Network/QoS/limit reservable... aktivera och sätt värdet till 0

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Tack! Jag har redan en beskrivning på hur jag ska göra, men vill inte göra något förrän jag fått klart för mej att det här stämmer. Å det gör det alltså?

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
Vill man tvunget ta bort det så gör man som jag beskrev men den 20%-iga bandbreddsreserveringen används bara av QoS när just ett sådant program behöver bandbredd och betyder alltså inte att du alltid har 20% slöare uppkoppling än du borde ha.

Vissa påstår att det blir snabbare men själv märker jag inget, har inte orkat testa djupare, tror min står på 0 och har gjort så i ett par år.

Mao, man kan låta det vara utan att bli snuvad på hastighet.

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
När detta var på tapeten var x antal år sedan så var man ju snabb att åtgärda det. Men som RWD sade, det är ju meningen att den ska reservera bandbredd till ett visst antal program... när dom är igång. Sen hur väl denna funktion funkar i praktiken i windows ska jag låta vara osagt.

Iaf så finns det ju i dagens moderna routrar, qos eller valfrittnamn-som-varje-tillverkare-använder; trafikprioritering (som oftast är påslaget som default) och där är det guld värt när man har VoIP och spelar online samtidigt som man tankar fett med torrents. Känns ju iaf bättre att använda routerns trafikprio än windows egna känns de som. Men har man inget behov av det öht så ta bort.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...