windows98 uppgraderingen!

t-quick

oldie but goldie, HSK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 625sxc, zx636r -03*såld, gsx750r -05 *RIP*
Har en bärbar dator med win95 utan floppy men med cd och
behöver windows 98 uppgraderingen?
någon som har?
har letar överallt..

fina saker till den som har =)

p.s d funkar inte att uppgradera men vanliga win98 utan d måste vara uppgraderingen d.s

Swedda

Ge mig ett brejk, broder lax
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
2006 Zx6R
först en fråga, varför köra med 98 .... antar att det är en rätt gammal burk eftersom du kört 95 på den, om du promt vill köra med 98 så kan du få en fullversions skiva av mig helt gratis...

vad är det som inte funkar med att köra vanliga 98 skivan ??

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Swedda skrev:
först en fråga, varför köra med 98 .... antar att det är en rätt gammal burk eftersom du kört 95 på den, om du promt vill köra med 98 så kan du få en fullversions skiva av mig helt gratis...

vad är det som inte funkar med att köra vanliga 98 skivan ??

Han kan inte använda startdiskett om han inte har floppy, jag vet inte hur man gör ifall man inte har en startdiskett för dom äldre Win produkterna

t-quick

oldie but goldie, HSK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
kanske borde testa med windows ME ? någon som har?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
t-quick skrev:
kanske borde testa med windows ME ? någon som har?

Tyvärr måste jag säga att det är då det sämsta som har kommit från microsoft *vad jag har hört*

t-quick

oldie but goldie, HSK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
jo jag vet men det är bättre än 95:an o 98:an..
xp lite typ.. bygger på 98:a "motorn"

Swedda

Ge mig ett brejk, broder lax
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
2006 Zx6R
R1 Uffe skrev:
Han kan inte använda startdiskett om han inte har floppy, jag vet inte hur man gör ifall man inte har en startdiskett för dom äldre Win produkterna

Du behöver inte ha en floppy för att starta en Win98 installation.... Gör såhär:

1. Boota upp burken så du kommer in i din Bios.
2. ställ boot ordningen så att bara cd romen är vald.
3. sätt i skivan i den primära läsaren (om du har 2)
4. du får nu samma start alternativ som om du skulle starta med en floppy.
5. starta datorn med cdrom stöd
6. den kommer att ställa sig på a: skriv d: eller e: börja med d: och skriv DIR om det står RAM-DRIVE så är det fel.
7. ställ dig på rätt enhetsbeteckning d eller e kan vara f osv åxå beroende på hur många partitioner du har.
8. skriv "cd windows" utan "
9. testa med format c:
10. du kan eventuellt vara tvungen att ställa dig i command mappen... funkar det inte från windows mappen så skriv bara cd command. funkar inte det heller så ställ dig på c: och gör samma sak där fast till command mappen.

fast jag tycker hellre att du dunkar i 2000 eller Xp i den.... så länge du har tillräkligt med ram-minne så kommer det att funka hyffsat.... om de inte är en 486 eller nåt då vill säga :tummenupp

Oj glömde visst den viktiga delen... setup eller install heter installations komandot efter att du har formaterat burken.

Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Win ME har inget att göra med XP på något sätt, operativet är dessutom sämre än windows 98. Det är inte så konstigt att det inte fick så stor utbredning (jmfr w9x)

Har man ingen cd spelare på datorn så går det bra att köra över skivan via parallellporten med t.ex norton commander och sedan köra installationen från hårddisken.

Edit: mha en annan dator som har cd läsare såklart.

t-quick skrev:
jo jag vet men det är bättre än 95:an o 98:an..
xp lite typ.. bygger på 98:a "motorn"

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Swedda skrev:
Du behöver inte ha en floppy för att starta en Win98 installation.... Gör såhär:

1. Boota upp burken så du kommer in i din Bios.
2. ställ boot ordningen så att bara cd romen är vald.
3. sätt i skivan i den primära läsaren (om du har 2)
4. du får nu samma start alternativ som om du skulle starta med en floppy.
5. starta datorn med cdrom stöd
6. den kommer att ställa sig på a: skriv d: eller e: börja med d: och skriv DIR om det står RAM-DRIVE så är det fel.
7. ställ dig på rätt enhetsbeteckning d eller e kan vara f osv åxå beroende på hur många partitioner du har.
8. skriv "cd windows" utan "
9. testa med format c:
10. du kan eventuellt vara tvungen att ställa dig i command mappen... funkar det inte från windows mappen så skriv bara cd command. funkar inte det heller så ställ dig på c: och gör samma sak där fast till command mappen.

fast jag tycker hellre att du dunkar i 2000 eller Xp i den.... så länge du har tillräkligt med ram-minne så kommer det att funka hyffsat.... om de inte är en 486 eller nåt då vill säga :tummenupp

Oj glömde visst den viktiga delen... setup eller install heter installations komandot efter att du har formaterat burken.

Funkar troligen inte. De äldre burkarna hade inte stöd för bootning från CD-ROM. Med tanke på att den kom med 95:an verkar den inte jätteny.

Om det är en märkesburk, typ HP eller Compaq, så låg operativsystemet på hårddisken vid leverans, en s.k. pre-install. Dessutom kan det vara knepigt att hitta drivrutiner till alla skumma enheter som det faktiskt sitter i bärbara datorer. Win98 har säkerligen inte alla dem på CD:n.

t-quick

oldie but goldie, HSK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
en dell är det.. hittade inte hur man skulle gå in i biosen försökte med "del" och allt sånt.. men d gick inte.. =/

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Gör så här :hej :hej

1 Starta datorn i DOS läge

2 Gå in i Windowsmappen

3 byt namn på win.com (skriv tex: "rename win.com win.old")
Nu kommer det gå att installera win98 med en vanlig win98-skiva

4 Sätt i din win98 CD

5 Installera!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...