Wobbel wobbel !

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
Lyckades få ordentligt wobbel på hojen en kväll. Busade runt lite med några polare, hade just kört om dom i en uppförsbacke och var på väg in i en högerkurva när jag fick wobbel plus att solen kom i ögonen så jag blev bländad. Kändes lagom trevligt att åka blint i 150 in en kurva med wobbel :huvet . Bromsarna funkar iaf som tur är.
Just ja, frågan.. Vad kan orsaka wobbel? Dåliga däck / hög fart / "dålig hoj" / förarfel ? Har rätt klena däck på min gammel rörrams hoj, rätt släta också nu.

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
blub skrev:
Lyckades få ordentligt wobbel på hojen en kväll. Busade runt lite med några polare, hade just kört om dom i en uppförsbacke och var på väg in i en högerkurva när jag fick wobbel plus att solen kom i ögonen så jag blev bländad. Kändes lagom trevligt att åka blint i 150 in en kurva med wobbel :huvet . Bromsarna funkar iaf som tur är.
Just ja, frågan.. Vad kan orsaka wobbel? Dåliga däck / hög fart / "dålig hoj" / förarfel ? Har rätt klena däck på min gammel rörrams hoj, rätt släta också nu.

styrlagerstyrlagerstyrlager...

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
blub skrev:

Dåliga däck
Fel ringtryck
Dåliga bakdämpare (nu menar jag EJ ljuddämpare :hihi )
Mjuk fjädring
Mjuka gaffelben
Mjuk/sprucken ram
Förarfel
Kombinationen av flera av ovanstående

Finns säker flera felkällor till wobbel än dessa !

gixxy

JoKer
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
gixxer 750r-98
dÄck!!!!!!!!!

blub skrev:
DU byt däck du åker väl mycke lansväg så du har väl platta däck .
Men det e ingen fara det e bara vid kanten på det platta som det wobbla.
Det e bara till att fortsätta att vrida handtaget och ut med knät .
Så att man kommer förbi kanten ????På däcket!!!!!!!!!!!!
:tummenupp :tummenupp :)

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
Kawwa skrev:
...Mjuk fjädring...

Hmm, jag hade justerat om fjädringen fram från hårdast möjlig till "lite" mjukare, på skoj. Var väl ingen bra idé alltså :3freak Ändrade tillbaks den, funderar på att ställa in lite hårdare bak också, kanske hjälper.

Nya däck är på väg! :tummenupp
Styrlagren har jag ingen koll på :va Ska kolla upp dom nästa helg! Hur man nu gör det?

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
blub skrev:
Styrlagren har jag ingen koll på :va Ska kolla upp dom nästa helg! Hur man nu gör det?

Avlasta framhjulet (framgaffeln) helt, hjulet skall hänga i luften. Dra på styret fram och tillbaka. Det skall inte kännas "grusigt" eller finnas "hack" i styrrörelsen, vid stora skador så känns detta även med belastning på styrkronan så börja med att känna på styrrörelsen utan att hissa hojen. Kontrollera även glappet i lagret när du har avlastat gaffeln, genom att rycka, slita och dra i framhjulet, du skall inte känna något klonk. OBS! ta en kompis till hjälp så att hojen inte tippar....Vid stora glapp i lagrena så kan det klonka när man bromsar, så rulla lite fart på hojen och bromsa hårt. Känn och lyssna efter klonkljud.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
blub skrev:

Däcken spelar roll, både skick och lufttryck, men inte så mycket som många kanske tror. De viktigaste orsakerna är dålig grundkonstruktion (vek ram/gaffel), dåliga styrlager, dåliga svinglager och dåliga hjullager. Styrlagren har du ju redan fått beskrivet hur du kollar, men passa på och gå över övriga lager också. Ta tag i respektive hjuls överkant och skjut/dra i sidled, du skall inte känna något glapp alls. Ställ hojen på c-stödet, ta ett rejält tag i svingen och gör samma sak, du skall inte känna något glapp/spel alls i sidled.
Hjullager är förhållandevis billigt och lätt att byta själv; svinglager och styrlager är litet bökigare.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy