wobbling i 150 km/ h [HJÄLP]

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Låt oss säga jag dragit upp min cykel i 150 kanske 200 km/h vad gör jag i en sån situation där jag skulle få en wobbling , jag har ju inte så mycket mer att ge på gasen så det kan jag kanske räkna bort men ska man bromsa försöka hålla emot [ vilket jag har hört man inte ska] vad skulle ni göra i detta läge, vill gärna höra av er [mer erfarna förare] :)

Jag har letat efter styrdämpare till min rs 125 - 00 men har inte hittat någon :rolleyes: någon som har någon idée på vart jag kan köpa en sån eller är det bara onödigt???

Tack på förhand!
 

Solid snake

Guest
Du e ju helt slut. :kocko

Edit: om den wobblar i dom hastigheterna så skulle jag allvarligt tänka på att leta lagerglapp i gaffeln/framhjulet/svingen/bakhjulet.

Några 200km/h tror jag inte heller på.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Om du lyckas få upp din 125:a i 200 kan du lungt släppa på styret och vänta ett ögonblick...





















































Du kommer snart att vakna ur drömmen :tungan
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
jävlar va mogna, jag undara bara hur man hanterar en wobbling situation ni kanske inte tålde att man skrev hastighet, jag ber så mycket om ursäkt :kocko
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
RS "Alex" skrev:
jävlar va mogna, jag undara bara hur man hanterar en wobbling situation ni kanske inte tålde att man skrev hastighet, jag ber så mycket om ursäkt :kocko
Om du inte vill bli bemött som ett moppefucko kanske du ska fundera över vad du ställer för frågor. En tråd om att montera kompressor på en 125:a, en om hur man hanterar en vobbling i 200, snacka om att vara mogen...
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Turbo på en TZR125 är möjligt, 56 hk gav den jag har sett....



Nr:18 skrev:
Om du inte vill bli bemött som ett moppefucko kanske du ska fundera över vad du ställer för frågor. En tråd om att montera kompressor på en 125:a, en om hur man hanterar en vobbling i 200, snacka om att vara mogen...
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Jag fixar dig en syrdämpare men fästet får du själv/mek verkstad göra.


RS "Alex" skrev:
jävlar va mogna, jag undara bara hur man hanterar en wobbling situation ni kanske inte tålde att man skrev hastighet, jag ber så mycket om ursäkt :kocko
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Nr:18 skrev:
Om du inte vill bli bemött som ett moppefucko kanske du ska fundera över vad du ställer för frågor. En tråd om att montera kompressor på en 125:a, en om hur man hanterar en vobbling i 200, snacka om att vara mogen...


Vad är ditt problem!? Om du inte har ett moget svar på hans fråga, kan du lika gärna vara tyst. :fatta!
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Killen kanske undrar hur man hanterar en vobbling i den hastigheten oavsett hoj. Då kan väl mer erfarna killar här på forumet hjälpa till.

Jag låg och pressade min f.d. r6:a på motorvägen i ca 200 blås (nattsvart ute med mörkt visir) och körde på en grävling eller katt eller nått annat halvstort djur. Ingen rolig upplevelse! Men vad jag gjorde var att släppa gasen och försöka hålla i styret så klarade jag mig utan problem, förutom ett hjärtslag på lite mer än r6:ans varvtal (ca 9-10 000 varv)

Men om mc:n självvobblar vid högre hastighet säger jag som Solid Snake :"leta lagerglapp i gaffeln/framhjulet/svingen/bakhjulet."
 

Gixxer-6:an

Medlem
Gick med
6 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
Yamaha FZ1-N, 2008
Jag hade problem med vobbling innan med min 600, och började fundera på om det var jag som var kass på att köra hoj.
Men lösningen var styrdämpare, den bästa investeringen jag gjort på hojen i rullande skick.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Är det 125jr eller 125R cykeln ska gå i?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Tycker RS Alex ställer några jävligt bra frågor. Synd att han blir så påhoppad bara.

Jag är as-kass på ämnet men två känsliga saker är däck och gaffel. Se till att ha bra däck och rätt justerad gaffel med allt vad det innebär med förspänning, oljenivå, och dämpning så behöver du nog inte en styrdämpare. Det lilla jag har erfarit på området är från en NS400R med tillsynes ok däck men som wobblade i 200. Efter byte av framdäck blev det dock helt anorlunda och mycket mycket bättre. En gaffeljustering hadde nog gjort det 100% perfekt.

Den skall inte wobbla i de farter du beskriver. Kanske prova däck och gaffel först?

(Sedan hur man gör om det wobblar har jag ingen aning om :gnissla
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
#Olsson# skrev:
(Sedan hur man gör om det wobblar har jag ingen aning om :gnissla

Jag brukar vänta.
Eller så kan man uttrycka det som att det är över innan man har hunnit göra något.
En modern cykel utan lagerglapp eler andra fel wobblar inte utan provokation på ett eller annat sätt.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Vapor skrev:
Killen kanske undrar hur man hanterar en vobbling i den hastigheten oavsett hoj. Då kan väl mer erfarna killar här på forumet hjälpa till.

Jag låg och pressade min f.d. r6:a på motorvägen i ca 200 blås (nattsvart ute med mörkt visir) och körde på en grävling eller katt eller nått annat halvstort djur. Ingen rolig upplevelse! Men vad jag gjorde var att släppa gasen och försöka hålla i styret så klarade jag mig utan problem, förutom ett hjärtslag på lite mer än r6:ans varvtal (ca 9-10 000 varv)

Men om mc:n självvobblar vid högre hastighet säger jag som Solid Snake :"leta lagerglapp i gaffeln/framhjulet/svingen/bakhjulet."


haha om du hade kört på en grävling så hade du knapast hållit dig kvar på vägen. De är inte så små + de är hårda som stenar. Har hört flera som har kört över dem med bil, lastbil och det har bara dunkat och guppat till och sen ser de hur grävlingen kravlar sig up och springer iväg.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Vobbell är inte detsamma som styrfladder. Styrfladder kan du får bort genom en styrdämpare...
Det finns två typer av vobbel.
Typ 1. Platt bakdäck. Däckets ansläggning mot vägen ligger då på en av kanterna av det platta däcket. Om sen denna kontakt börjar byta sida hela tiden så får du vobbel.

Typ 2. I Ramen på en mc finns det alltid svängningar i en viss frekvens beroende på hastighet. Samtidigt så har man som förare svängnigar av en viss frekvens. När dessa frekvenser "faller samman" så får man en effekt där hela hojen börjar "åma" sig. Detta var vanligt på en del 70-80 tals maskiner men inträffar inte på en modern sporthoj.

Bara lite fakta...
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Mattias skrev:
En modern cykel utan lagerglapp eler andra fel wobblar inte utan provokation på ett eller annat sätt.

Och framförallt inte en Aprilia RS125 gissar jag. Jag körde Miton i 180. Skulle nog funkat i 280 också. Rock solid.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top