WSB 2004 - inte bara Duccar trots allt!

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Nästan halva startfältet utgörs av de andra fabrikaten. Så vad tror ni, blir det Ducati Cup i år också eller kan de nya radfyrorna skrälla till? Synd att det bara är 19 förare anmälda till serien.......

#4 Troy Corser AUS Petronas FP1 Foggy Petronas Racing
#5 Piergiorgio Bontempi ITA Suzuki GSX 1000R Zongshen Team
#6 Mauro Sanchini ITA Kawasaki ZX10 Team Kawasaki Bertocchi
#7 Pier Francesco Chili ITA Ducati 999R Team PSG-1
#8 Ivan Clementi ITA Kawasaki ZX10 Team Kawasaki Bertocchi
#9 Chris Walker GBR Petronas FP1 Foggy Petronas Racing
#12 Warwick Nowland AUS Suzuki GSX 1000R Zongshen Team
#16 Sergio Fuertes ESP Suzuki GSX 1000R MIR Racing
#17 Chris Vermeulen AUS Honda CBR 1000RR Ten Kate Honda
#TBA TBA Honda CBR 1000RR Ten Kate Honda
#19 Lucio Pedercini ITA Ducati 996R Team Pedercini
#TBA TBA Ducati 996R Team Pedercini
#20 Marco Borciani ITA Ducati 999R D.F.X. Racing Team
#23 Jiri Mrkyvka CZE Ducati 996R JM SBK Team
#24 Garry McCoy AUS Ducati 999R Team Caracchi
#TBA TBA ESP Ducati 999R Team Caracchi
#25 Alessio Velini ITA Yamaha YZF R1 UnionBike GiMotorsport
#41 Noriyuki Haga JPN Ducati 999R Team Renegade Ducati
#52 James Toseland GBR Ducati 999R Ducati Fila
#55 Régis Laconi FRA Ducati 999R Ducati Fila
#91 Leon Haslam GBR Ducati 999R Team Renegade Ducati
#99 Steve Martin AUS Ducati 999R D.F.X. Racing Team

PS! Det är bara drygt 20 dagar kvar till det första racet! :hoppa
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fan! är det bara 1 retta?!!! aja det finns ju bara en förstaplats med så.. :banana
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Tror Chris Vermuelen på Hondan kan bli giftig! Trodde inte det skulle vara några zx10or med?! Kawa har inte tagit fram något trimkit till 10an så det lär dom få utveckla själva!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tror det är Ducati högst upp i år också. Mest pengar, bäst förare, enda fabriksteam och reglementet i byxfickan.
Vermeulen på Ten Kate Hondan blir nog giftigast av de nya.

Otroligt tunt starfält förarmässigt. Inte många namn som känns nya eller spännande.
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Goodstuff skrev:
Otroligt tunt starfält förarmässigt. Inte många namn som känns nya eller spännande.
Hur många team/förare är det som bojkottar WSB pga det nya däcksreglementet då? Otroligt sjukt att de ska ha en sån regel... det luktar inte direkt lite mutor.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tycker stanken av Mutor luktar ända hit..

Håller med, de borde skicka lite blåuniformer dit, så har det något annat att göra, istället för att jaga oss... :hihi
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mattiaz skrev:
Hur många team/förare är det som bojkottar WSB pga det nya däcksreglementet då? Otroligt sjukt att de ska ha en sån regel... det luktar inte direkt lite mutor.

Det är ju bara Ducati som kör med ett fabriksteam. Alla andra hojar, även många Duccar, är ju i olika privatteam. Det var iofs några säsonger sedan de olika japanska firmorna lämnade SBK så det är inte bara pga enhetsdäcken. Dunlop har ju stämt SBK arrangörerna Flammini till EU eftersom det inte förekom någon formell upphandling av däck från olika leverantörer. Vi får väl se hur det går.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
hade Haga suttit på den andra ten kate hojen hade det vart klart redan...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Med dom hojarna som teamen anmält så blir fördelningen av startfältet 2004 ungefär så här:

Ducati 54,5% (12st)
Suzuki 13,6% (3st)
Honda 9,0% (2st)
Kawazaki 9,0% (2st)
Petronas 9,0% (2st)
Yamaha 4,5% (1st)

Sammanlagt 22st hojar är anmälda. Av dem 12st Ducati = 54,5%.

Om man jämför med förra året där 29st hojar var anmälda (ordinarie, ej wildcards) och 16st va Ducati så var det då 55% Ducatis. Alltså en minskning med 0,5% Ducati till iår!

Bland wildcarden körde 34% Ducati ifjor.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Europsport skall enligt uppgift sända i år igen, trots att de först var tveksamma. Det senaste jag hörde var att de skulle sända mer i år än ifjol, vilket borde innebära att tänker sända Superpole som de gjorde förr i tiden. :tummenupp
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jaha...
#52 James Toseland GBR Ducati 999R Ducati Fila
#55 Régis Laconi FRA Ducati 999R Ducati Fila

De har ju bra material.
Annars är det rätt roligt att just duccen passar så bra. Det är ju faktiskt fritt fram för alla MC-tillverkare att ta fram en hoj som passar i reglementet. Samma sak med Supersport. Inte många duccar där, men inte gråter ducce-ägare för det. Som det är nu så kommer det att rulla minst en 749R i Svenska Supersport klassen, vilket kan bli roligt.

Personligen tror jag att Ducce vinner igen. Dock borde de faktiskt öppna serien lite mer för RAD4 hojarna och Triple hojarna.. Det har liksom blivit en serie för inbördes Ducati beundran.. Kul i början, men det är långtråkigt i längden.

Ducati på pallen
Normal reaktion: Jaha.. Igen alltså.

Någe annat på pallen
Normal reaktion: Körde duccarna av banan allihopa?
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
amullo skrev:
Det är ju faktiskt fritt fram för alla MC-tillverkare att ta fram en hoj som passar i reglementet.

Visst, men det är ju inte så kul för någon av parterna när det blir Ducati-cup och när reglementet mer eller mindre skräddarsys för ett av fabrikaten. Det var en intressant artikel i näst sista numret av Motorcycle Racer om detta. Bossarna som styr serien sade själva att "We can´t hurt Ducati, they´re the backbone of the series". Sen kan ju detta naturligtvis anses vara både positivt och negativt.

Personligen bryr jag mig inte sååå mycket bara man får se tät och underhållande racing, men naturligtvis är det roligare om fler av fabrikaten är med och slåss om segrarna.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
amullo
det där är inte hela sannigen direkt. på pappret ser det ut så ja, men det är just därför att det ska se ut så, nog för att ducce vet vad dom gör men inte fan hade dom vart så dominerande om reglerna vart mer verklighetsförankrade.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
De flesta toppförarna, alla i princip, har testat på Valencia med följande resultat.
Laconi som väntat i topp, the Pocket Rocket JR imponerar på mig, Vermeulen blir farlig, Haga småstartar lite snällt på nya hojen, Walker visar att han är en överkattad britt och McCoy imponerar negativt....

WSBK Valencia test – day one leading times

1. Regis Laconi FRA Ducati Fila 1min 36.608secs
2. Leon Haslam GBR Renegade Ducati 1min 36.748secs
3. James Toseland GBR Ducati Fila 1min 36.860secs
4. Sergio Fuertes SPA MIR Racing Suzuki 1min 37.274secs
5. Chris Vermeulen AUS Ten Kate Honda 1min 37.377secs
6. Noriyuki Haga JPN Renegade Ducati 1min 37.649secs
7. Steve Martin AUS DFX Ducati 1min 37.680secs
8. Troy Corser AUS Foggy Petronas Racing 1min 37.805secs
9. Pier-francesco Chili ITA PSG-1 Ducati 1min 37.837secs
10. Marco Borciani ITA DFX Ducati 1min 37.867secs
11. Mauro Sanchini ITA Bertocchi Kawasaki 1min 38.073secs
12. Chris Walker GBR Foggy Petronas Racing 1min 38.618secs
13. Garry McCoy AUS NCR Ducati 1min 38.756secs
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Petronas FP1, är inte det en motoGP-hoj? (inte insatt)

Annars får ni gärna visa mig en bild av gat-versionen :]
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Goodstuff skrev:
De flesta toppförarna, alla i princip, har testat på Valencia med följande resultat.
Laconi som väntat i topp, the Pocket Rocket JR imponerar på mig, Vermeulen blir farlig, Haga småstartar lite snällt på nya hojen, Walker visar att han är en överkattad britt och McCoy imponerar negativt....

WSBK Valencia test – day one leading times

1. Regis Laconi FRA Ducati Fila 1min 36.608secs
2. Leon Haslam GBR Renegade Ducati 1min 36.748secs
3. James Toseland GBR Ducati Fila 1min 36.860secs
4. Sergio Fuertes SPA MIR Racing Suzuki 1min 37.274secs
5. Chris Vermeulen AUS Ten Kate Honda 1min 37.377secs
6. Noriyuki Haga JPN Renegade Ducati 1min 37.649secs
7. Steve Martin AUS DFX Ducati 1min 37.680secs
8. Troy Corser AUS Foggy Petronas Racing 1min 37.805secs
9. Pier-francesco Chili ITA PSG-1 Ducati 1min 37.837secs
10. Marco Borciani ITA DFX Ducati 1min 37.867secs
11. Mauro Sanchini ITA Bertocchi Kawasaki 1min 38.073secs
12. Chris Walker GBR Foggy Petronas Racing 1min 38.618secs
13. Garry McCoy AUS NCR Ducati 1min 38.756secs

Det går inte särskilt fort nej, inte för någon.. 2 sekunder långsammare än förra året.
Pinsamt för Gerry och resten av SBK-gänget, men locatelli körde en hög 1.38 på testet igår på samma bana, med sin 125'a, och De Puniet nästan 2 sekunder snabbare än laconi på sin 250 :rolleyes:
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Det går inte särskilt fort nej, inte för någon.. 2 sekunder långsammare än förra året.
Pinsamt för Gerry och resten av SBK-gänget, men locatelli körde en hög 1.38 på testet igår på samma bana, med sin 125'a, och De Puniet nästan 2 sekunder snabbare än laconi på sin 250 :rolleyes:

Äh, förra årets vintertest började med Hodgson på runt 1.36. Två dagar senare körde han 1.34.0. Det kommer gå mycket fortare.
 
Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Top