wtf..grusad asflat

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Går ut som vanligt för att hämta posten, och får till min förfäran se att någon har i en 50 meter lång sträng lagt ut sånt här asfaltsklet och sen en massa rullgrus på det, på vägen. Ligger över hela vägen. Inga varningsskyltar eller nånting. Kunde ju ha varit med bra med skyltar ifall de har gjort så på fler ställen i byn som man inte vet om. Vägen var t o m i bra skick innan så jag fattar inte riktigt varför... :kocko
Skulle ju va fint om det kommer en moppe- eller hojåkare snart å drattar in i grannens tomt.

Ska man ringa vv och fråga vf de sysslar med eller?

Fimpax

Ja, ja... jag håller på att ta kortet =)
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Crescent 3 vxl
skoteridioten skrev:
Går ut som vanligt för att hämta posten, och får till min förfäran se att någon har i en 50 meter lång sträng lagt ut sånt här asfaltsklet och sen en massa rullgrus på det, på vägen. Ligger över hela vägen. Inga varningsskyltar eller nånting. Kunde ju ha varit med bra med skyltar ifall de har gjort så på fler ställen i byn som man inte vet om. Vägen var t o m i bra skick innan så jag fattar inte riktigt varför... :kocko
Skulle ju va fint om det kommer en moppe- eller hojåkare snart å drattar in i grannens tomt.

Ska man ringa vv och fråga vf de sysslar med eller?

Exakt samma är gjort i Sollefteå. Hela dj**la stan är nerlusad med kletigt grus. Helt oskyltat och totalt livsfarligt. Ska gruset täppa igen sprickor, är det förarbete för något kommande jobb eller är det något man på vägverket gör för att man inte har nåt annat att göra? Hur som helst borde varningsskyltar vara obligatoriska när man gör något som på ett sånt drastiskt sätt kan påverka trafiksäkerheten. Skärpning VV! :fatta!

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
De måste sätta ut skyltar, ring VV eller trafikkontoret på kommunen och klaga!

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jag är så jävla trött på Vägverket, ibland undrar man om dom åker runt & kastar lite asfalt här & där för att det ska se ut som skattepengarna används på rätt sätt......dom kan ju börja med & fixa alla jävla potthål i Stockholm som man ska kryssa mellan...en del är rent jävla livsfarliga!! :kocko

Skönt att skattepengarna används till rätt saker...

Gabor

Guest
jag har åxå tröttnat...

HönaPower skrev:
Jag är så jävla trött på Vägverket, ibland undrar man om dom åker runt & kastar lite asfalt här & där för att det ska se ut som skattepengarna används på rätt sätt......dom kan ju börja med & fixa alla jävla potthål i Stockholm som man ska kryssa mellan...en del är rent jävla livsfarliga!! :kocko

Ta skrothojen, ut å kör omkull i skiten, gärna med ett lagom begagnat ställ.

Se till att dom får betala alla skador och ett nytt ställ., kanske dom lär sig.

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
tassen skrev:
Ta skrothojen, ut å kör omkull i skiten, gärna med ett lagom begagnat ställ.

Se till att dom får betala alla skador och ett nytt ställ., kanske dom lär sig.

Jag råkade precis ut för VV ondskefulla rullgrusspridande med min NYA hoj:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=84463
Var & fotade platsen idag vid samma tidpunkt som jag la omkull hojen igår och det gick banne mig inte att se att det var grus och inte asfalt pga att de hällt på så rikligt (flera kvadratmeter >1cm-tjockt lager fint rullgrus i en T-korsning!). Först när man befann sig någon meter ifrån gick det att urskilja, men då var det givetvis redan försent (inga varningsskyltar fanns uppsatta längs sträckan).
Tänkte att jag skulle prova att göra en anmälan hos VV:
http://www20.vv.se/skadestand/anmala.asp?reg=vst

Frågan är bara hur stor sannolikheten är att de betalar ut någon ersättning...

Hulken

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har haft Suzuki GSX-R600 -02 & KTM EXC 400 -04
Har problem med detta i Märsta också, där i princip varenda gata är reparerad med detta grus.
Har klagat hos kommunen och de svarade att det skulle bli så många skyltar att sätta upp - so what :mad:
Det sjukaste var nog förra sommaren då de reparerade en vägsträcka med grus för att två veckor senare asfaltera om samma sträcka, snacka om slöseri med skattepengar. :kocko
Man blir så less...

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Som jag förstått det så läggs det ut i slitbanorna för att hålla jämn nivå på asfalten, så det inte ska bli spår dvs

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
TM skrev:
Jag råkade precis ut för VV ondskefulla rullgrusspridande med min NYA hoj:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=84463
Var & fotade platsen idag vid samma tidpunkt som jag la omkull hojen igår och det gick banne mig inte att se att det var grus och inte asfalt pga att de hällt på så rikligt (flera kvadratmeter >1cm-tjockt lager fint rullgrus i en T-korsning!). Först när man befann sig någon meter ifrån gick det att urskilja, men då var det givetvis redan försent (inga varningsskyltar fanns uppsatta längs sträckan).
Tänkte att jag skulle prova att göra en anmälan hos VV:
http://www20.vv.se/skadestand/anmala.asp?reg=vst

Frågan är bara hur stor sannolikheten är att de betalar ut någon ersättning...
Finns det ingen skylt så ska dom betala skadorna, har en på jobbet som körde lite fort på ett vägarbetsområde så ena sidan på bilen blev lite blästrad, han kom tillbaks på kvällen och hivade skylten i diket, sen ringde han VV dagen efter och berättade vad som hänt (allt utom skylthivandet såklart) och dom betalade faktiskt. Det är samma om du kör ner i en grop på vägbanan och t.ex hjulupphängningen pajar så kan du få ersättning (om skylt saknas).

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hulken skrev:
Har problem med detta i Märsta också, där i princip varenda gata är reparerad med detta grus.
Me know...
Förra året firade jag det hela med framhjulssläpp vid inbromsning utanför Märsta Centrum.
Hade jag vurpat hade jag nog stegat in till polisstationen och polisanmält personen som precis försökt ta livet av mig.

Inte för att det hade blivit något annat än högst tjänstefel eller dyl....Men för principens skull.

Andreas N.

börjar bli hojsugen igen!!!! :D
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Cbr 600f -96 ...SÅLD till fördel för snöskoter...SMART DRAG!
HönaPower skrev:

Phöö...klaga på några potthål :7peta ....bo här i Ljusdals Kommun du ett tag ska du nog se att du kan skatta dig lycklig som bor där Regeringen lägger pengarna...ja menar...hur många tjälskott, lappningar, nästan deci-djupa hål etc får inte vi stå ut med??...vi måste nog ha bland landets tio i topp absolut
SÄMSTA vägnät...helt bedrövligt! :4skrika :brinnerup

Andreas N.

börjar bli hojsugen igen!!!! :D
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Cbr 600f -96 ...SÅLD till fördel för snöskoter...SMART DRAG!
FUBAR skrev:
...har en på jobbet som körde lite fort på ett vägarbetsområde så ena sidan på bilen blev lite blästrad, han kom tillbaks på kvällen och hivade skylten i diket, sen ringde han VV dagen efter och berättade vad som hänt (allt utom skylthivandet såklart)

Han får fanimej skylla sig själv när han brassar genom ett vägarbetsområde där man vet så förb***** väl att det kanske inte är jämnt underlag och utan tvekan i nästan 95% av fallen är grus-beläggning :kocko och inte nog med det så slänger fuckot skylten i diket för att klara sig undan sitt eget misstag...MYCKET svagt gjort...tänk på den stackars saten som har ansvaret för skyltområdet då...han kan lätt förlora jobbet på grund av detta...dom flesta (inkl. mig själv) som klagar på att det är dåliga vägar där man åker...kom inte och klaga då på att dom bara står i vägen och hindrar din framfart när dom väl är där och iordningställer just "den" väg-sträckan...var lycklig då istället och tänk på hur bra det kommer att bli när det är klart :tummenupp och håll hastigheten i ett vägarbetsområde(åtminståne under arbetstid)...TRO MIG...man kan hålla sig för skratt då bilar "dammar" förbi en meter bakom ryggen på en i 70-90 blås där det är nedsatt till 50 eller till och med 30 km/h, bara för att dom inte vart ute i tillräckligt god tid för att hinna dit dom ska..eller dom som är förbannad för att dom anser att man hindrar deras framfart...nää...skärpning!!...det måste bli sämre för att det ska kunna bli bättre! Capisch?! :mad:

Vägarbetare/chaufför

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
FUBAR skrev:
Finns det ingen skylt så ska dom betala skadorna, har en på jobbet som körde lite fort på ett vägarbetsområde så ena sidan på bilen blev lite blästrad, han kom tillbaks på kvällen och hivade skylten i diket, sen ringde han VV dagen efter och berättade vad som hänt (allt utom skylthivandet såklart) och dom betalade faktiskt. Det är samma om du kör ner i en grop på vägbanan och t.ex hjulupphängningen pajar så kan du få ersättning (om skylt saknas).

Det lät ju lovande, får hoppas att dom är lika förstående i mitt ärende.
Följande rapport skickades in till VV:

"Händelseförlopp:
Onsdagen den 8:e juni 2005 kl. 18:00 kom jag körandes på vägen in mot Riala på min motorcykel. Det är en för mig välbekant väg som jag kör i lugnt tempo pga skola & lekande barn på detta vägavsnitt. Vid T-korsningen, Riala kyrka (vilken är helt asfalterat i alla riktningar/vägar) tar jag av vänster mot Sjöändan (vägskylt: Sjöändan 6). Mitt i svängen släpper plötsligt däcken helt kontakten med underlaget och motorcykeln välter ögonblickligen, varefter jag och motorcykeln kanar iväg över vägbanan. Jag upplevde underlaget som en isbana. När jag strax efter omkullåkningen, förvånad och chockad, går tillbaka längs det vägparti jag nyss kört, ser jag anledningen till olyckan: ett tjockt lager av rullgrus täcker flera kvadratmeter av körbanan! Denna stora mängd av rullgrus var inte möjlig att upptäcka förrän jag befann mig någon meter strax framför den (gåendes & letandes), då den helt smälte ihop med nyansen och strukturen på asfalten. Knappt något spår av den underliggande lagningen (svart, mörk asfalt) var synlig (om man inte befann sig rakt ovanför den, ett par små fläckar synliga) pga den enormt tilltagna mängden lösgrus som lagts ovanpå lagningen. Det fanns inga som helst väg/varningsskyltar som upplyste mig om att dessa förhållanden rådde på denna väg. Under dessa omständigheter var jag chanslös, jag kan skatta mig lycklig att jag inte mötte några andra fordon vid olyckstillfället. Jag har haft körkort sedan 1994-11-25 och har under den tiden aldrig råkat ut får någon form av singelolycka på mc. Jag har ej heller stött på någon mer förrädisk trafikmiljö än den ovan nämnda. Jag är övertygad om att jag skulle råka ut för samma sak igen om jag skulle stöta på en lika välkamouflerad väglagning med en så överdriven mängd rullgrus. Bilder på olycksplatsen tagna vid samma tidpunkt & förhållanden dagen efter kan erhållas efter jag framkallat filmen (+ bilder av skador på motorcykel & skyddsutrustning)."

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Andreas N. skrev:
Han får fanimej skylla sig själv när han brassar genom ett vägarbetsområde där man vet så förb***** väl att det kanske inte är jämnt underlag och utan tvekan i nästan 95% av fallen är grus-beläggning :kocko och inte nog med det så slänger fuckot skylten i diket för att klara sig undan sitt eget misstag...MYCKET svagt gjort...tänk på den stackars saten som har ansvaret för skyltområdet då...han kan lätt förlora jobbet på grund av detta...dom flesta (inkl. mig själv) som klagar på att det är dåliga vägar där man åker...kom inte och klaga då på att dom bara står i vägen och hindrar din framfart när dom väl är där och iordningställer just "den" väg-sträckan...var lycklig då istället och tänk på hur bra det kommer att bli när det är klart :tummenupp och håll hastigheten i ett vägarbetsområde(åtminståne under arbetstid)...TRO MIG...man kan hålla sig för skratt då bilar "dammar" förbi en meter bakom ryggen på en i 70-90 blås där det är nedsatt till 50 eller till och med 30 km/h, bara för att dom inte vart ute i tillräckligt god tid för att hinna dit dom ska..eller dom som är förbannad för att dom anser att man hindrar deras framfart...nää...skärpning!!...det måste bli sämre för att det ska kunna bli bättre! Capisch?! :mad:

Vägarbetare/chaufför
Jag försvarar inte på något sätt det kollegan gjorde, själv brukar jag köra rätt lugnt på vägarbetsplatser och mycket lugnt när dom/ni är där och jobbar. Själv plaskade jag ner i en stor håla mitt i GBG-centrum och pajade styrleden på min gamla bil, orkade iof aldrig krångla med VV så jag fixade skadorna själv.

Fimpax

Ja, ja... jag håller på att ta kortet =)
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Crescent 3 vxl
Bra skrivet TM!! :tummenupp Fyll gärna på i tråden med vad (om och när) du får för reaktion på brevet. Tyvärr brukar det vara segt att få svar från statliga verk och instanser. Helt klart är det att VV måste få veta vad de kan ställa till med för intet ont anande MC-åkare. :fatta!

Lycka till!

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha