www.nitaenhantverkare.se..vad har ni råkat ut för ?

Nicotin

Guest
Ni som renoverat,byggt om hus osv..vad har ni för erfarenheter av snickare och rörisar osv ?

Och ni som är hantverkare..vad har ni råkat ut för i kundväg ?

Last edited:

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag har följt hela debatten ikväll. Jag är själv företagare i byggbranchen. Utbildad snickare sen 16 år tllbaka och startade eget för 10 år sedan. Jag har inte haft något problem med någon kund än... Kunder har återkommit genom åren för nya projekt. Vad det gäller tider som togs upp så ser jag det som regel nummer ett. Att vara på plats i tid. Om förhinder skulle dyka upp så ringer man fortast möjligt. kan vara stockning i trafiken t.ex.. Men en del man stött på inom dom olika kategorierna inom bygg, har slarvat med det. Och dom har jag sållat ut med tiden. Dom som jag har inom mitt kontaktnät är sånna som håller vad dom säger och är raka. Annars håller det inte.

Den så kallade byggfuskaren dom tog upp i kväll var ju inte ens byggare! Och vems fel är det att han ens kan vara i branshen då? Och dessutom gång på gång få lura folk som vill förverkliga sina drömmar med stora pengar... Vems är felet att han finns där?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu har inte jag nån större insikt i prisbilden där nere i danmark, men känns inte 1.8 för den utbyggnaden för billigt?
Givetvis eftersom dom inte kunde slutföra, men borde man inte ana lite ugglor när man får priset?

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Folk ska ju vara så sjukt snåla. Då går det som för de som hade anlitat "fuskbyggaren" (som de lurade att de skulle göra en utbyggnad. När det satt nån gubbe i en bil och kollade på en dold kamera).

Men vem kan seriöst här inne säga att de skulle anlita honom efter att ha hört honom prata? :va
Han gav ju inte direkt ett seriöst intryck.

Det är tur att man har kontakter i form av släkt/vänner inom alla sorters hantverkare. Har inte gått fel än.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Folk ska ju vara så sjukt snåla. Då går det som för de som hade anlitat "fuskbyggaren" (som de lurade att de skulle göra en utbyggnad. När det satt nån gubbe i en bil och kollade på en dold kamera).

Men vem kan seriöst här inne säga att de skulle anlita honom efter att ha hört honom prata? :va
Han gav ju inte direkt ett seriöst intryck.

Det är tur att man har kontakter i form av släkt/vänner inom alla sorters hantverkare. Har inte gått fel än.

Ja jag undrade desamma hur fan man kan vara så korkad så man anlitar honom, men så kom jag på att de var i sthlm...

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Tycker det är mer regel att man får stå och vänta på kunden på den aktuellt bestämda tiden eller att dom ligger och sover.

Vi har råkat ut för några som inte ska betala och skyller på dåligt bygge osv. Varje gång så har det varit så att kunden är en sådan person som alltid måste vara hemma när vi är hos dom. och ska plocka ut allt materiel själv. Sen när dom får fakturan kan dom inte fatta att det blev så dyrt, tex för att vi får sitta och åka 6 extra resor pga skiten som kunden köpt inte stämmer med jobbet vi gjort eller han glömt något. Dom hittar en sak som är så jätte fin och billig, men när vi ska sätta upp saken så är det helt omöjligt, finns inga grejer till det, finns ingen beskrivning och allt är dåligt.

Senast vi råkade ut för det var det en kund som under arbetes gång bara kom med nya saker hela tiden, utöver det vi hade lämnat offert på. Sen ville han "låna maskiner" för att göra vissa saker själv. Sen kunde han inte förstå att det blev dyrare än vad vi lämnat offert på. Då hade vi satt dit 2 nya fönster inkl fönster, bilat upp ett helt badrum, installerat av fälkt i källaren och borrat hål, satt nytt tak i badrummet med uppregling. badrumsväg, dragit all ny el till spotlights, byt 2 dörrar.

Han kunde inte fatta hur vi kunde skicka en faktura på 1100kr på maskinerna han lånat. Ha skulle ha dom över en helg sa han, det slutade med at han hade dom i över en månad. Han trodde på fullaste allvar att skulle få låna dom gratis då ?

Han vägrade betala dom 35.000kr extra som det kostade med matrial och timmar.

En annan sköning vi var hos tog skadan över 3 år att få klar. Först var vi där och rev skadan, men då skulle dom vänta med återställning, 1år senare ringer dom och då är det bråttom som fan för kärringen fyllde 50 snart. Under arbetet så säger tanten precis hur dom ska ha det, köper dom dyraste sakerna "själv såklart", hon ska ha väggar i glastegel, flytta toan och ha en vägghängd, sätta dit en glid dörr till badrummet. När allt var klart skyllde hon på oss och sa att det inte blev bra och att dom skulle fundera på hur dom skulle lösa det. 1 år gick sen ringde dom och skulle ha granit skivor där inne istället för kakel. Det roliga var att tanten själv mätt och markerat precis vart det skulle va. Det var en sådan person som skulle ha nya saker gjorda hela tiden och ha dom finaste grejerna. Efter jag åkt dit 3 gånger samt pratat med försäkringsbolaget fick vi våra pengar. Det var en jävla tur att vu aldrig började på det andra badrummet dom ville ha gjort också.

Visst har det blivit fel någongång, men då har man pratat med kunden och åtgärdat det om det varit befogat. För många försöker och lura en rejällt och ska allt nytt och sedan inte betalat.

Just nu har vi en kund som vi renoverar delar av köket hos. Vi skulle tex byta bänkskiva, så vi skruvar bort den gamla och sätter dit en ny. Nu helt plötsligt så har skåpen på någon mystiskt sätt flyttat på sig och lutar framåt, så överdelen på skåpen är ca 1cm från väggen enligt kunden. Hur mycket man än förklarar att det är helt omöjligt att vi gjort detta och att det måste varit innan också då vi inte rört skåpen och dom står fortfarande på sina ben vilket vi inte rört. Men näe det var inte så innan, så nu får man glatt åka dit och skruva in alla skåp i väggen och så det blir ordentligt, trots att det var så innan.

Jag undrar även hur stor del av alla dessa fuskbyggen som näms, hur många av byggarna där har f-skattsedel och är ett seriöst företag eller hur många är polacker som varit och byggt. Så svårt är det ju inte att kolla upp ett företag och fråga grannar om dom vet någon bra och inte bara gå på vilket företag som är det billigaste.

Nu låter det ju som man är klåpare själv, men det jag nämde ovanför är under en 12års period och dessa kunder har varit väldigt lika varandra. 90% av alla kunder är jättebra o ha med och göra och det är väl lika på byggsidan, det finns dom seriösa och det finns dom som bara fuskar och ska tjäna pengar.

Last edited:

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Jag skulle aldrig anlita en firma med ordet elegant i firmatiteln. Redan där börjar man ju ana ugglor i mossen.

Last edited:

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Och det är antagligen de förstnämnda som i slutändan har tjänat mest pengar :tummenupp

Ja det borde det ju vara, åtminstone borde ju företaget gå med en vinst. Dom andra gör väl ett par byggen, tar alla pengar själva på något sätt och sätter företaget i konkurs.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
När vi skulle renovera badrummet så kom inte vidtalad hanverkare
till avtalad tid, han ringde inte ens:mad:
Min uppfattning är att hantverkare ska hållas mycket kort.
Inga pengar förrän arbetet är klart och godkänt.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
När vi byggde så skulle pumpen o acctanken kopplas in, brunnsborraren hade lagt fram alla rörkopplingar o gängat ihop dom så att de syntes hur det skulle sitta och att allt passade ihop men han ville av naturliga skäl inte göra själva installationen eftersom han egentligen var pensionerad och inte hade någon firma.
Byggkillarna hade dragit kabeln mellan pump o tryckvakt.
Elektrikern som kom fakturerade 1h restid samt 1h arbete, helt rimligt då det säkert var mindre tid än så men man fakturerar ju bara hela timmar.
Rörmokarn som kom fakturerade 3h restid samt 8h arbete för att dra på lin på 5-6 kopplingar och dra ihop det hela, jag ringde till chefen på företaget och undrade hur det kunde vara på det sättet när jag som glad amatör hade kunnat göra jobbet på 1h, jag talade om att den fakturan betalar jag inte men skicka gärna en rimlig faktura så betalar jag.
Jag fick aldrig någon ny faktura och ryktesvägen fick jag höra att den rörisen fick sparken strax efteråt.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Tycker det är mer regel att man får stå och vänta på kunden på den aktuellt bestämda tiden eller att dom ligger och sover.

Kan ju vara sånt som gör att hantverkare som regel alltid är sena.

Sen ville han "låna maskiner"...
Lite komiskt, för sist jag hade hantverkare hemma så fick de låna verktyg av mig. :)

Just nu har vi en kund som vi renoverar delar av köket hos. Vi skulle tex byta bänkskiva, så vi skruvar bort den gamla och sätter dit en ny. Nu helt plötsligt så har skåpen på någon mystiskt sätt flyttat på sig och lutar framåt, så överdelen på skåpen är ca 1cm från väggen enligt kunden. Hur mycket man än förklarar att det är helt omöjligt att vi gjort detta och att det måste varit innan också då vi inte rört skåpen och dom står fortfarande på sina ben vilket vi inte rört. Men näe det var inte så innan, så nu får man glatt åka dit och skruva in alla skåp i väggen och så det blir ordentligt, trots att det var så innan.

Jag är ledsen men här måste jag nog ta kundens parti på den lilla info som finns här, om skåpen lutar från början så lägger väl inte en seriös snickare dit en bänkskiva på snea skåp... eller? För sånt ser man ju direkt innan man sätter dit den nya skivan.
Det hade i alla fall jag förväntat mig, sen om resultatet hade varit att det inte går att åtgärda utan att bytta skåpen, visst, men snickaren bör ha sett och påtalat detta.

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Det är lätt att sitta i soffan och knyta näven och gapa:
-Så ska de tas!

Men i många fall är det nog kunderna som är oklara med vad de vill ha, likväl som firmorna är oklara med vad det kommer att kosta.

En sak som någon PR byrå för byggare borde ta tag i är hur pass negativt laddat vissa ord har blivit. Betänk följande meningar:
1) Den här möbeln är ett riktigt hantverk. (Positivt och bra)
2) Hantverkare, du vet vad jag menar. (Används sällan i positiva ordalag)

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Hantverkarbranschen får nog skylla sig själv för sitt taskiga ryckte.
Jag har renoverat två lägenheter och använt mig av många olika hantverkare under åren. Och oftast fungerar det faktiskt väldigt dåligt.
Då och då hittar man en hantverkare som har en servicegrad, uppförande och levererar kvalitet, som vilken annan bransch som helst. Men oftast blir man missnöjd, och man hör väldigt mycket skit från bekanta som anlitat hantverkare.

Det verkar som branschen består av lycksökare som köpt en hammare och ett par snickarbyxor, och sen kallar sig för hantverkare.

Nu när jag klankat ner på hela branschen så vill jag även lyfta dom som jag tycker gör ett bra jobb och som jag gärna rekommenderar vidare. Och det är Henrik "pucken" och Patrik "kan inte nick", som båda finns här på forumet.

Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Man får vad man betalar för

"-If it sound too good to be true, it usually is." :D
"-Skit in, skit ut." :näsblod

När det gäller daglivaror som mat, kläder etc. har väl folk iaf en rimlig uppfattning om att kvalitén skiljer om man väljer en skjorta från Dressman eller Eton, pyttipanna från Euroshopper eller Felix etc...

Men att fråga olika byggföretag om utbyggnad/helrenovering av sitt hus och få en lägsta offert som ligger 50 % under dyraste, nä då funderar man inte på kvalitén. "-Jag har ju frågat på samma sak."

Jo, och det är fortfarande pyttipanna du köper också, oavsett leverantör. :rolleyes:

Ja jag undrade desamma hur fan man kan vara så korkad så man anlitar honom, men så kom jag på att de var i sthlm...

Ja, det övergick mitt förstånd också. :huvet
Men Sthlm är en storstad. Möjligheten för sån verksamhet på mindre ort finns inte, då åker dom ut med tjära & fjädrar.

Vi helronoverade vår lägenhet innan vi flyttade in, och la bl.a. som krav i förfrågan att:
1. Anbudsgivande företag skall varit verksam i Sverige minst 5 år, med reg. F-skatt etc.
2. Allt material och arbetskostnader specade (bl.a. för ROT-avdrag)
3. Inga ÄTA (ändrings & tilläggsarbeten) utan skriftligt godkännande
4. Alla som utför arbete i lägenheten ska tala flytande svenska

Vi fick 2st svar (Pkt. 1 & 4 sållade bort resten).
Referenser kollade vi upp själva. Jisses, att be vilket företag som helst om referenser är ju som att fråga en auktoriserad Audi-handlare om Audi är ett bra bilmärke. Gissa svaret?

Blev det dyrare? Med all säkerhet.
Höll tidplanen? Jajjemän, t.o.m. klara 2 dagar tidigare.
Antal fel vid slutbesiktning? 1st - de hade missat att måla en fönsterbräda, åtgärdades direkt.
Blev vi nöjda med slutresultatet? Mycket. :fakta

Nicotin

Guest
"-If it sound too good to be true, it usually is." :D
"-Skit in, skit ut." :näsblod

När det gäller daglivaror som mat, kläder etc. har väl folk iaf en rimlig uppfattning om att kvalitén skiljer om man väljer en skjorta från Dressman eller Eton, pyttipanna från Euroshopper eller Felix etc...

Men att fråga olika byggföretag om utbyggnad/helrenovering av sitt hus och få en lägsta offert som ligger 50 % under dyraste, nä då funderar man inte på kvalitén. "-Jag har ju frågat på samma sak."

Jo, och det är fortfarande pyttipanna du köper också, oavsett leverantör. :rolleyes:

Ja, det övergick mitt förstånd också. :huvet
Men Sthlm är en storstad. Möjligheten för sån verksamhet på mindre ort finns inte, då åker dom ut med tjära & fjädrar.

Vi helronoverade vår lägenhet innan vi flyttade in, och la bl.a. som krav i förfrågan att:
1. Anbudsgivande företag skall varit verksam i Sverige minst 5 år, med reg. F-skatt etc.
2. Allt material och arbetskostnader specade (bl.a. för ROT-avdrag)
3. Inga ÄTA (ändrings & tilläggsarbeten) utan skriftligt godkännande
4. Alla som utför arbete i lägenheten ska tala flytande svenska

Vi fick 2st svar (Pkt. 1 & 4 sållade bort resten).
Referenser kollade vi upp själva. Jisses, att be vilket företag som helst om referenser är ju som att fråga en auktoriserad Audi-handlare om Audi är ett bra bilmärke. Gissa svaret?

Blev det dyrare? Med all säkerhet.
Höll tidplanen? Jajjemän, t.o.m. klara 2 dagar tidigare.
Antal fel vid slutbesiktning? 1st - de hade missat att måla en fönsterbräda, åtgärdades direkt.
Blev vi nöjda med slutresultatet? Mycket. :fakta

den där listan borde bli en sticky på alla offerter..:D

skulle tro att många faller bort på punkt.4 och även en del på punkt 1
men era krav gjorde ju förhoppningsvis att ni fick jobbet gjort enligt era krav..tråkigt bara att ni bara fick 2 st svar med tanke på hur många byggfirmor som finns.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Lite roligt är det att det så länge jag kan minnas hämtats byggarbetare från Småland och Halland till de flesta större byggen i Stockholmstrakten.
Trots att det funnits folk på närmre håll.
Inte särskilt förånande dock när man jobbat med några gipsrambos.
Under bygg boomen på nittiotalet anställdes varenda slusk som snubblade förbi en byggfirma.
Efter en lärlingstid som tillbringades med att skruva fast gipsskivor som någon annan skurit till och fäst med ett par skruv i rätt läge så var slusken "färdig snickare".
Då skulle han kunna allt.
Utom att skruva gips.
Det skulle den nya lärlingen göra.

När man jobbat med några sådana "snickare" (som dessutom alltid kommer en timme försent pga "trafiken" och åker hem en timme tidigare för att slippa "trafiken") så inser man fördelen med att importera bonnapöjkar med yrkesstolthet.

Naturligtvis finns det seriösa byggare i Tjockhult också.
Men jag är övertygad om att de skulle tjäna förtroendekapital på att träna in en annan dialekt.

Lika självklart finns det odugliga snickare i övriga landet.
De brukar dock byta yrkesbana eller flytta till Stockholm.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Det finns med all säkerhet dåliga kunder precis som de flesta verksamma i byggbranschen här i tråden ger sken av.

Men att lägga allt på dåliga kunder håller inte. Klart som fan att det finns fullt av ägg i branschen. Med det sagt behöver man inte ta åt sej om man vet med sej att man själv inte tillhör den skaran.

'Man får vad man betalar för' vad är det för jävla skitsnack. Har kunden frågat om en byggnation och man fått ett pris på det så är det precis vad man som kund ska få.

En entreprenör som betett sej på det sättet och haft den attityden hade jag slängt ut med huvudet före från företaget samt haft ett allvarligt samtal med dennes chef och gjort klart att framtida jobb inte är aktuellt.

Nu är jag inte privatkund och köper ganska lite från byggentreprenörer men det händer. Jag har också sett hantverkarattityden ibland och det har slutat med att jag använt en mer seriös firma nästa gång.

När det kommer till industrientreprenad existerar det här knappt eftersom alla vet vad som gäller. Svetsfirmor, mekfirmor, rörfirmor och elfirmor gör för det allra mesta vad de ska och på utsatta tider utan större problem. Tvärtom ställer de allt som oftast upp och kör övertid för att möta de krav som ibland ställs.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Folk fattar ju ingenting.

Dom anlitar ett gäng polacker som springer runt och svartsnickrar, sen tror folk att dom gjort ett jävla klipp. "för polacker är ju så jävla billigt"

Istället för att betala ett par riktiga hantverkare "vit" lön och få ett hederligt arbete utfört. Och som i slutänden de fakto :fakta blir billigare än gänget polacker.

Det finns så många klåpare, både på kundsidan och hantverkarsidan. Och det gäller väl att ha lite intuition. Så gott man kan, vill säga. :rolleyes:

Och jag har inget annat är gott att säga om dom 2 snickare som vi anlitade till vårat husbygge.

Överenskommet var att vi köpte materialet till stommen genom den firman, dom tjänade såklart lite på det, och vi "stödjobbade" och bidrog med ett antal byggtimmar själva och jobbade parallelt med snickarna. Win-win.

I slutänden fick vi ett välbyggt hus utan en enda anmärkning, om man inte räknar besiktningsmannen som sa typ" Det finns väl bara en sak att säga om det här och det är, perfekt". :)

Kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att hamna i klorna på klåpare. :gnissla

//M

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...