Xbox 360 - behöver råd!

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Min grabb fyller år nu i rappet och högst på önskelistan står ett Xbox 360.
Detta ska såklart chippas/flashas/moddas (eller-va-det-nu-heter) så att den kan lira brända skivor.
Ungefär dit sträcker sig kunskapsnivån på mig...
VAD ska inhandlas? Finns ju en uppsjö(!) med olika Xbox 360 med hdd på x antal Gb. Likaså på flash- sidan, så finns det oändligt många olika varianter.
Kan någon vänligt sinnad själ hjälpa en stackars förvirrad farsa med VAD som ska inhandlas så att det blir så bra som möjligt för junior?!?
:confused:

Är oändligt tacksam för all hjälp ni kan bistå med!

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
2001, Honda VTR 1000
hdd är mindre viktigt, den används för spara high scores, lite media, osv.

flashning är enklast via nya firmware i dvd läsare så mitt råd är köp från någon firma på blocket, då du får den med garanti vilken skulle du förlorat om du hade öppnat den själv

sen, när du ska bränna spel, du behöver dual layer dvd skivor och 2.4x dvd brännare, allt över 2.4x kan paja spelet

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
skaffa ett slim med 4gb hårddisk , vill man kan man köpa till en lös h-disk
inbygt nätkort med hdmi :)

om du inte ska köpa beg!!!
ang flashningen så vet jag att det var strul med de nya boxarna i höstas
men det är säkert löst nu ,, sen kanske man inte ska lira de senaste spelen online
utan vänta ett tag för o slippa risken med o bli bannad

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Jag hade rekommenderat att köpa med HD. Minst 120gig.

Det är inte längre endast media och highscores som sparas. Numera är det mycket online-prylar som kan laddas ner, demos, filmer, spel mm.

Men det viktigaste är väl att många nya spel installeras på hårddisken till en vis del för att slippa långa laddtider mellan banorna.
Köp en färdigchippad box från en "seriös chippare" med garanti och allt. Visa av de nya Kryss-lådorna går inte att chippa alls nämligen (i dagsläget), så man måste veta vilken DVD de ska vara utrustade med.

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Jag tycker att jag själv har en bra uppsättning:
-Xbox 360 Arcade inkl 3 spel + 20GB HDD (Alldeles lagom för installationer o dyl) = 1800 :-
-Flashning Iextreme LT = 300 :-
-Extra handkontroll 300 :-

Sen är du hemma!

Flashen du ska ha heter dock Ixtreme LT+ då kan du köra de senaste spelen som har AP 2.5 skydd.
Sen kan det vara lite smålurigt att bränna+patcha spelen så att de blir live-säkra osv, ett tips är att googla "abgx360" o kolla runt.

Flashning låter du nån kunnig sköta, men du behöver inte köpa konsolen hos dem, det blir oftast dyrare att köpa en färdig paketlösning. Bättre att kika runt efter lokala erbjudanden på själva konsolen.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
F-bannat många bra svar o synpunkter, bug o bock!
:tummenupp

Passar på att ställa en korkad n00bie fråga - kan man köra "softmoddat" på Xbox 360 à la Nintendo Wii...?
Dvs man har alla spel på en extern hdd och kör dem därifrån och slipper således processen att bränna alla spel?

JimmyE

Det man inte minns har aldrig hänt!!!
Gick med
23 Nov 2004
Hoj
Blade 954:a "Black Edition"

Passar på att ställa en korkad n00bie fråga - kan man köra "softmoddat" på Xbox 360 à la Nintendo Wii...?
Dvs man har alla spel på en extern hdd och kör dem därifrån och slipper således processen att bränna alla spel?

Nej, som nån nämnde innan är HDD'n bara för sparningar, uppdateringar och ev demos. Du måste gå igenom processen med att bränna ut spelen på dual layer skiva

Vet inte om länken varit ute innan, men här http://forum.psxcare.com/support/forumdisplay.php/13-X-BOX står allt du behöver veta och lite till om det mesta som rör X-box 360

Last edited:

JimmyE

Det man inte minns har aldrig hänt!!!
Gick med
23 Nov 2004
Hoj
Blade 954:a "Black Edition"
Rätta mig om jag har fel, men blir inte spelen live-säkra om man ssv2 patchar dom i abgx360?

Det jag läst i massa olika forum. (och yes jag har sökt i massor olika svar i olika forum :huvet) Så är det ju konsollen som flashas och inte spelen.. Så på nåt sätt kan microsoft banna din konsoll. Gjorde det enda säkra. och köpte en ny konsoll till grabben när han ville börja lira Black Ops live

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01

Det går på ett försvinnande litet antal xbox 360 som är tillverkade tidigare än 2009-06-07 som av någon anledning aldrig blivit uppdaterade till högre systemversion än 2.0.7371.

Problemet är att när man kör online eller startar spel som kräver nyare system än det man har så uppdateras boxen och hålet för "softmoddat" täpps till för all framtid.

http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1108&xSec=89

Och köper du en ny 360 i butik idag så går det inte ens att göra den "vanliga" modden där man programmerar om dvdläsaren. Vi kan modifiera tidigt tillverkade "360S/slim" men koden för att modifiera dvdläsaren som sitter monterad i de som tillverkas nu är inte färdig/släppt ännu. Men det handlar förhoppningsvis bara om veckor.

Det är även en ny produkt på gång som kopplas in på kabeln till dvdläsaren. Den produkten gör att man kan ha sina spel på hårddisk, sedan väljer man på en liten LCD-skärm vilket spel man vill spela. Då kommer xboxen att tro att man stoppat in en skiva med det spelet i dvdläsaren.

Samma typ av lösning har funnits till Nintendo WII en tid och kallas där för WODE (Wii Optical Disc Emulator).

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Det går på ett försvinnande litet antal xbox 360 som är tillverkade tidigare än 2009-06-07 som av någon anledning aldrig blivit uppdaterade till högre systemversion än 2.0.7371.

Problemet är att när man kör online eller startar spel som kräver nyare system än det man har så uppdateras boxen och hålet för "softmoddat" täpps till för all framtid.

http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1108&xSec=89

Och köper du en ny 360 i butik idag så går det inte ens att göra den "vanliga" modden där man programmerar om dvdläsaren. Vi kan modifiera tidigt tillverkade "360S/slim" men koden för att modifiera dvdläsaren som sitter monterad i de som tillverkas nu är inte färdig/släppt ännu. Men det handlar förhoppningsvis bara om veckor.

Det är även en ny produkt på gång som kopplas in på kabeln till dvdläsaren. Den produkten gör att man kan ha sina spel på hårddisk, sedan väljer man på en liten LCD-skärm vilket spel man vill spela. Då kommer xboxen att tro att man stoppat in en skiva med det spelet i dvdläsaren.

Samma typ av lösning har funnits till Nintendo WII en tid och kallas där för WODE (Wii Optical Disc Emulator).

typ som när man chippa de gammla vanliga xboxen? har en liggandes me en 70gb eller nåt liknande me spel på, inga skivor. endast gå in i meny å starta det spel en vill ha?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
typ som när man chippa de gammla vanliga xboxen? har en liggandes me en 70gb eller nåt liknande me spel på, inga skivor. endast gå in i meny å starta det spel en vill ha?

"Jtaggning" blir ganska exakt som på gammelboxen.

Lägga alla spel på hårddisken, välja spel med enkel meny på tv:n, ftp:a in spel direkt till disken, köra emulatorer med gamla SNES-rommar osv.

Inget lika bra mediacenter som XBMC ännu tyvärr.

Eftersom "jtagbara" boxar är sällsynta så har det ju inte direkt exploderat med utvecklingen som det gjorde på den gamla lättprogrammerade xbox 1:an.

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
"Jtaggning" blir ganska exakt som på gammelboxen.

Lägga alla spel på hårddisken, välja spel med enkel meny på tv:n, ftp:a in spel direkt till disken, köra emulatorer med gamla SNES-rommar osv.

Inget lika bra mediacenter som XBMC ännu tyvärr.

Eftersom "jtagbara" boxar är sällsynta så har det ju inte direkt exploderat med utvecklingen som det gjorde på den gamla lättprogrammerade xbox 1:an.

ok då förstår ja nog:p får väl hålla mig till den gamle silvrigt genom skilniga häcken ett tag till då:) tack för snabbt svar!

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Tänkte uttnyttja en befintlig tråd istället för att starta en ny.

Jag har en x360 UTAN Hdd. Endast två minneskortsplatser och nya spel vill installera någon patch på 120 MB eller liknande. Har sökt med ljus och lykta efter externa hårddiskar och antingen är jag imbecill eller så finns det inga kvar som passar gamla X360 (Inte Slim).

Har ni någon idé om hur jag ska gå tillväga för att kunna lira nyare spel? Finns det megaminnen att köpa eller någon som sitter på en HDD som passar min konsol?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
Tänkte uttnyttja en befintlig tråd istället för att starta en ny.

Jag har en x360 UTAN Hdd. Endast två minneskortsplatser och nya spel vill installera någon patch på 120 MB eller liknande. Har sökt med ljus och lykta efter externa hårddiskar och antingen är jag imbecill eller så finns det inga kvar som passar gamla X360 (Inte Slim).

Har ni någon idé om hur jag ska gå tillväga för att kunna lira nyare spel? Finns det megaminnen att köpa eller någon som sitter på en HDD som passar min konsol?

Börja med att trycka i ett vanligt USB-minne och se om inte det räcker. Annars kan jag nog hitta en 20-giggare om jag rotar runt lite i butiken.

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Börja med att trycka i ett vanligt USB-minne och se om inte det räcker. Annars kan jag nog hitta en 20-giggare om jag rotar runt lite i butiken.

Aha, det går att använda ett USB som komplement. Går det att använda precis som de vanliga minneskorten dvs spara saves o liknande?

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping