XC70 vs Mitsubishi Outlander

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Har efter ganska många år äntligen börjat ana slutet för vår gamla Passat och tänker på en ersättare.

Bilen i fråga skall fungera som familjevagn på resor/utflykter, ta Frun till&från jobbet samt dra hästtransport södra Sverige runt var och varannan helg:gnissla:gnissla

VAG har jag fått nog av och kommer inte gå i närheten av någon sådan - franskt kommer inte i fråga.

Just nu funderas det i banor av Volvo xc70 eller Mitsubishi Outlander - i båda fallen skulle det handla om dieslar av årsmodell 2012-2014. Typ.....

Inte riktigt samma typ av bilar men så ser alternativen ut just nu.

Vad säger erfarenheten om dessa bilar ? bra eller anus ? några specifika problem att hålla koll på ?

Tack för kunskap och input!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Subaru är nog enklast och billigast i längden att leva med.

Men av de ovan nämnda skulle jag säga att det beror på om du värderar kostnad eller komfort högst. Slänger in Hyundai Santa Fé som bubblare.

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
XC70 har ju lite olika varianter på samma dieselmotor i de årsmodeller du talar om, D3 är märkbart tröttare än D5, båda är ju riktiga traktormotorer men D5 är det åtminstone vridmoment nog i för att det skall bli lite kul att köra.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Intressant att TS frågar om XC70 mot Outlander och alla bubblar om Subaru.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Man kan säga vad man vill om en XC70 men man får betala oskäligt mycket för den begagnad och man får kriminellt bra betalt för den när man säljer.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Står valet mellan dom så hade jag självklart valt volvon.
Bättre komfortbil finns inte.

Mitsun är trevlig, men saknar lite.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Subaru är inte särskilt törstig, särskilt inte i jämförelse med XC70 och Outlander... Hittills har jag inte stött på en enda missnöjd subaruägare, däremot en hel del missnöjda xc70-ägare. Inte med komforten men med driftskostnader och framkomlighet....

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Subaru är inte särskilt törstig, särskilt inte i jämförelse med XC70 och Outlander... Hittills har jag inte stött på en enda missnöjd subaruägare, däremot en hel del missnöjda xc70-ägare. Inte med komforten men med driftskostnader och framkomlighet....

Har pratat med en Legacyägare som köpte bilen ny och skiten rostar sönder. Även väldigt dålig service från åf. Det är dock en oteknisk och extremt gnällig jävel så det kan vara 100% blaj med. Annar bara hört bra om Subaru. Tycker dock inte att 150hk dieselsnurran är extremt imponerande.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Lite dubbla signaler.....

#1 Subba är jävligt robusta och pålitliga 4-krafsare. (Men törstig och trist dieselsnurra)

#2 Ni läser Outlander men tänker Outback.

Okej.

1, ts vill ha en bil som hans fru/sambo skall ha och dra hästtransport med och den skall bara rulla. Då röstar ja på en Subaru. Därför köpte min sambo en Toyota istället för en BMW, den skall bara rulla utan att skruva varje helg. Ja den maskinen kanske inte är den snålaste dieseln eller den mest exalterande men bilen är pålitlig.

2 Jag vet skillnaden på en Mitsubishi och en Subaru. :)

Xc70 i all ära, men det har varit mycket problem, kanske lösta nu dock..? Jag skulle satsa på japanskt och problemfritt ägande till käringa. Men själv vill ja åka tyskt:krama

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Det är helt ok med tips på andra bilar än de jag nämnde i starten!

Kan förtydliga att xc70 och Outlander är vad Frun i huset sagt sig vilja ha. Hon har kört båda och de var - " såååå trevliga..."

Jag själv har en del erfarenhet av Subaru och skulle ju egentligen förespråka antingen en Outback eller en Forester - även om jag inte direkt är någon troende Subarist.
Att de motorer som skulle kunna komma i fråga är rätt trista i karaktären stör inte mig så mycket då jag inte kommer köra den så ofta.
Rostskyddet bryr jag mig mer om - men det misstänker jag inte är bättre på en Mitsubishi !?

Till saken hör väl också att jag har en god kontakt in på en subaruverkstad som jag litar på.

Kanske helt enkelt bör sätta ner foten och gå på en Subba!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är väl bara tre småsaker jag stör mig på med min subaru outback, och det är att man inte kan dra tillbaka ratten tillräckligt mycket, det finns ingen varningslampa för spolarvätskenivån (så när man kör 20 mil om dagen så får man ofta slut på spolarvätska mitt på den saltslaskiga motorvägen.) och, trots att man stänger av antispinn/antisladd så går bilen in och börjar reglera och ha sig när man kör för brett, men det är iofs skapligt brett. :hihi

MEn, det är den första bilen jag ägt i mitt liv som jag inte hatat av hela mitt hjärta efter några veckor, så... :hihi

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
Det är väl bara tre småsaker jag stör mig på med min subaru outback, och det är att man inte kan dra tillbaka ratten tillräckligt mycket, det finns ingen varningslampa för spolarvätskenivån (så när man kör 20 mil om dagen så får man ofta slut på spolarvätska mitt på den saltslaskiga motorvägen.) och, trots att man stänger av antispinn/antisladd så går bilen in och börjar reglera och ha sig när man kör för brett, men det är iofs skapligt brett. :hihi

MEn, det är den första bilen jag ägt i mitt liv som jag inte hatat av hela mitt hjärta efter några veckor, så... :hihi

Det har inte toyotan heller.. spolarvätskan alltså.. Kasst.

Men du har ju åkt Volvo innan så de är ju inte så konstigt:rofl OCH franskt, då kan man gött hat ;)

Jag hade satsat på en robust simpel bil, vi valde mellan BMW e61 lci och Toyota avensis. Orkar inte med krångel och dyra reperationer. Har du även en bra kontakt, sattsa på säkra kort.:tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det har inte toyotan heller.. spolarvätskan alltås.. Kasst.

Men du har ju åkt Volvo innan så de är ju inte så konstigt:rofl

Jag hade satsat på en robust simpel bil, vi valde mellan BMW e61 lci och Toyota avensis. Orkar inte med krångel och dyra reperationer. Har du även en bra kontakt, sattsa på säkra kort.:tummenupp

Jag har haft toyota, volvo, mercedes, peugeot och subaru... :hihi

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
Man borde köra alla bilar till underredsbehandling isynnerhet de japanska. Men hellre de än att har problem med drivlinan..

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Ok - nyast tänkbara Forester med minsta möjliga mil, på med stänkskydd ( om den inte redan har det..) och underredsbehandla dem bums och saken är klar då alltså:)

Några tankar /erfarenheter att luta sig mot när det gäller vilken underredsbehandlare/behandling man skall gå på ?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!