Xenon 35w vs 100w halogen?

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Funderar på att köpa ett par xenon extraljus till min bil men undrar hur pass stor skillnad det är mellan ett par 100watt halogen och 35watt xenon?

sen hur pass stor skillnad det är mellan 35watt och 55watt xenon?
Kommer behöva gå ner från 3st hella 3000 100watt till två ljus och funderar därför på 2 xenonljus istället.

35W påstås ju motsvara 100W rakt av, så köp två 55W så är du väl rätt safe.

Men kolla uppstartstiden, vissa billiga xenonkit är så långsamma i minusgrader att det är dags att blända av innan det lyser fullt.

Ofta sitter xenonljusen som halvljus och med konventionella lampor för helljuset, för att klara avbländning och uppstart (xenonljusen mår inte bra av att tändas och släckas stup i kvarten). En del bilar har reglering höjdledes för halvljuset, så att det under helljus vrids upp en aning och bidrar till bättre helljusbild. Xenon för enbart helljus - nja kanske inte så bra...

Är inte en kompakt ljusramp under regskylten ett alternativ? Går att fälla in i grillen om man vågar kapa lite i plasten.

Satt dubbla xenon konverterade extraljus på syrrans bil, satan va dom lös! va ju klart värre än 5 hella 3000 med 130w lampor

Xenon lyser klart bättre än halogen. Även på 35w märks stor skillnad mot en 100w halogen, där det mesta bara blir värme.
Det tråkiga med det är att ibland vid underkyltregn och liknande blir det is framför lyktorna istället för att smälta av värmen som en halogenlampa hade gett.

Har monterat i många bilar med 3 extraljus av olika modeller. Oftast xenon i 2 och halogen 100w i en. Efteråt brukar det vara svårt att se var den med halogen igentligen lyser. Den lyser för svagt för att synas. Det är med 35w xenon.
Så skillnaden blir rätt stor.

Det gjordes ett test för ett tag sedan, går säkert att googla fram.

Dom kom fram till att ett par NBB Alpha med konventionella hus med xenonkungens 70w xenonsats i var dels billigast och helt överlägset ljusmässigt. Pris: 850+900kr/st

1,3 kilometer med jättebred ljusbild tror jag resultatet var... Kommer inte ihåg vilken tidning det var..

Edit: Jag hade fel, 800 meter var det...

Länk: http://www.automotorsport.se/biltester/2009/0920/092003.pdf

/ Jens

Om man tar en sunkig 100w och bara mäter hur långt det lyser, ja.

Om du läser vidare så ser du att testpersonerna skriver att det blir som att köra in i en mörk vägg när man bländar av med 100w xenon i samma "lamphus" som en vanlig halogen. Så är det inte med halogenlampan. Dom är mycket imponerade av ljusflödet...

:fakta

/ Jens

Om du läser vidare så ser du att testpersonerna skriver att det blir som att köra in i en mörk vägg när man bländar av med 100w xenon i samma "lamphus" som en vanlig halogen. Så är det inte med halogenlampan. Dom är mycket imponerade av ljusflödet...

:fakta

/ Jens

Mmm, de testpersonerna kanske är av den åsikten. Men jag är en såndär person som vill ha en bred ljusbild åt sidorna (gärna med ljusen på taket för att gå ovanför snövallarna) och bara har en pencilbeam i mitten.

Men det jobbigaste är ändå att gå och torka snön av dem hela tiden. Visserligen ska det gå att lösa med en vanlig lampa som positionsljus i huset. Men vi får se. Än så länge köper jag hellre 5st halogenljus till priset av ett xenon.

Edit: Fast det mesta av ljusbilden åstadkommer ju reflektorn egentligen. Kan väl gå med på att det lyser bättre, men är klart opraktiskt utan ett positionsljus som avger värme och en fet plånbok.

Last edited:
En xenonkonvertering i konventionella extraljus blir ett riktigt lyft. Själva konverteringen är inte svår utan det viktiga är att få tag på en sats som är avpassad för snabba tändtider från en seiös leverantör.

Men att gå från 3 x 100W till 2 x 55W Xenon blir nog ungefär samma ljusflöde, men du kommer ev få längre räckvidd, men något smalare ljusbild då du tar bort en reflektor.
Tar du istället 2x35w så blir det förmodligen som att gå ner till 2x 100w halogen ungefär. Jag skulle satsa på 2x 55w eller 2x70W om du ändå skall konvertera. Xenonkungen vet säkert besked om du slår dem en pingel.

EDIT: Och som ovan säger.. En stark lampa kan göra mycket, men inte utan en bra reflektor. Småljusen i de populära extraljusramperna ger ju bra bredd, men längden är oftast inte imponerande. Men som alltid så får man välja mellan design och funktion när det gäller belysning.

Last edited:
Mmm, de testpersonerna kanske är av den åsikten. Men jag är en såndär person som vill ha en bred ljusbild åt sidorna (gärna med ljusen på taket för att gå ovanför snövallarna) och bara har en pencilbeam i mitten.

Men det jobbigaste är ändå att gå och torka snön av dem hela tiden. Visserligen ska det gå att lösa med en vanlig lampa som positionsljus i huset. Men vi får se. Än så länge köper jag hellre 5st halogenljus till priset av ett xenon.

Edit: Fast det mesta av ljusbilden åstadkommer ju reflektorn egentligen. Kan väl gå med på att det lyser bättre, men är klart opraktiskt utan ett positionsljus som avger värme och en fet plånbok.

2 lampor blir ca 3000kr. Är det för rika bara? Här har man ju testat den bästa reflektorn med och utan xenon och det blev otrolig skillnad med xenon.

/ Jens

2 lampor blir ca 3000kr. Är det för rika bara? Här har man ju testat den bästa reflektorn med och utan xenon och det blev otrolig skillnad med xenon.

/ Jens

Jag hittar bara test med en bild hur långt det lyser 35w xenon vs 55w halogen, inga siffror eller något :va

Edit: auto & motorsport hade ett bra test. Detta är dock 55w mot 35w.
Med en schysst 100w (och inte en sunkig från macken där man knappt ser skillnad på 55w och 100w) blir resultatet lite bättre för halogen, men inte lika bra.

Klart skillnad, men det är 800:-/st mot 3000:-/st

Huset är NBB Alpa 225

Bifogat

• halogen.PNG
    halogen.PNG
    28.5 KB · Visningar: 7,981
  • xenon.PNG
    xenon.PNG
    34.6 KB · Visningar: 7,957
Last edited:
xenon 75w

har en kompis som har 75w xenon å sälja, grymt ljus,

ligger på 3200kr med reläsats tror jag, med hella kopior xtraljus,

slängde in 75w i orghelljus på e46 m3, blev hur nöjd som helst, går inte att jämnföra med 35w/55w xenon,

det bästa med 75w är att du har mkt bra ljus när du slår på dem kalla på vintern, sen får du nåt herrijösses ljus efter 5-10sec, sen är det bra respons på dem när man slår av å möter bilar, å sen slår på det igen,

75w är nåt som ni ska prova :P GRYMT, :yoparty

hör av er om ni är sugna:):banana

75w motsvarar ca 250-275w halogen

Jag hittar bara test med en bild hur långt det lyser 35w xenon vs 55w halogen, inga siffror eller något :va

Edit: auto & motorsport hade ett bra test. Detta är dock 55w mot 35w.
Med en schysst 100w (och inte en sunkig från macken där man knappt ser skillnad på 55w och 100w) blir resultatet lite bättre för halogen, men inte lika bra.

Klart skillnad, men det är 800:-/st mot 3000:-/st

Huset är NBB Alpa 225

NBB Alpha kostar 900+850 kr=1750kr/st. Då är det 70w xenon i.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick