Xenon ballast som kortsluter. HjeLp!

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
På grund av en dålig tätning kom det in vatten i området kring ena strålkastaren och Xenon D1S lyset slutade fungera. Såg att det var oxiderat i kontakten och prövade att rengöra samt byta ut delar av ledningsnätet, satte i ny ballast och den kortslöt direkt. Bytte därefter hela strålkastaren och kopplade ihop det samt var och besiktigade bilen. Två dagar senare hade ballasten kortslutit igen på samma ställe som tidigare. Slutsatsen är att problemet då ligger utanför strålkastaren? Kontakten som kopplas in till strålkastaren ser fin ut i kontakterna. Kan det vara ett jordningsproblem så att problemet kan lösas genom att rengöra jordningspunkterna i bilen? Någon som har några tankar på vad jag borde testa/göra innan jag prövar med ny ballast? Börjar bli dyrt med nya ballaster nu :gnissla Går det att rädda en ballast som ser ut som den på bilden? :vaIMG_0201.jpeg

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har slutat köra med Xenon. Tog bort ballasterna helt och ersatt allt med LED av hög kvalitet. Lyser starkare, vitare, skarpare och full styrka direkt. Med anpassning för canbus. Billigare och enklare i längden också.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag har slutat köra med Xenon. Tog bort ballasterna helt och ersatt allt med LED av hög kvalitet. Lyser starkare, vitare, skarpare och full styrka direkt. Med anpassning för canbus. Billigare och enklare i längden också.
Intressant! Då köpte du bara LED och kopplade + & - som normalt går in i ballasten direkt till LED lampans sladd/kontakt? Har sett att många LED D1S lampor står att de är för 35w ingångseffekt, betyder det att man måste ha en ballast innan eller fungerar de med både 12v och 35w(ballast)?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Intressant! Då köpte du bara LED och kopplade + & - som normalt går in i ballasten direkt till LED lampans sladd/kontakt? Har sett att många LED D1S lampor står att de är för 35w ingångseffekt, betyder det att man måste ha en ballast innan eller fungerar de med både 12v och 35w(ballast)?

Man har inga ballaster till led , kopplas rakt in på vanlig 12v

Kör du led via ballast lär det ryka igen , är som att driva en 12v lampa på 10kilovolt
???

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Man har inga ballaster till led , kopplas rakt in på vanlig 12v

Kör du led via ballast lär det ryka igen , är som att driva en 12v lampa på 10kilovolt
???
Vet at det är normalen men de LED lampor jag sett på med D1S är byggda för att vara plug and play på bilar med Xenon och ska kopplas till en ballast. Antar att de startar på bara 12V men har någon form av överspänningsskydd inbyggt.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ingen elkunnig som har några tankar om dålig jord kan vara orsaken till att ballasten kortsluter? Oavsett om jag byter till LED så är det intressant att ordna upp i eventuella fel.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Har du besiktigat med LED istället för Xenon? Inga problem? Tycker det borde gå fint eftersom lysbilden inte borde förändras nämnvärt pga projektorstrålkastaren.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har du besiktigat med LED istället för Xenon? Inga problem? Tycker det borde gå fint eftersom lysbilden inte borde förändras nämnvärt pga projektorstrålkastaren.
Japp. Jag besiktigar hos Dekra på en station som jag vet är bra. I princip skulle någon kunna klaga på bytet pga helfordonsbestämmelser, men det har gått fint i flera år nu på olika bilar. Ljusbilden är samma och projektorlampa med nivåreglering finns ju redan (vilket är krav).

Kopplar in 12V LED direkt på den 12V matning som annars skulle gått in till ballasten. Det finns annars LED som är byggda att ersätta Xenon och som ansluts till ballast, men det vill man ju helst inte. Bättre att helt ta bort högspänningsdelen.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vilka LED kör du med?
De dyraste/bästa från Ljusgiganten, Diodhuset och Xenonkungen. Vilken det blir, beror på typ av sockel och vad de har inne. Ofta är det H7, H11 od, men det har hänt att det varit riktigt obskyra socklar (till traktorn tex och då fanns det bara på Amazon, men viktigt att läsa recensionerna då för det finns mycket skitlampor jämfört med de jag nämnde ovan).

Senast för dimljus blev det dessa:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Själv körde jag ett tag IPF H4 på Volvo 740. Fantastiskt ljus med rätt ljusbild men lite svårare att komma undan med i längden eftersom färgtempen 4k är långt ifrån originalet på den bilen

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår