Xenon på MC

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Lite svårt med tanke på lagen om automatisk nivåjustering.
Motorn till den skulle få fnatt efter ett par dagars stuntande... :squid:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Vee-twn skrev:
Xenon är en ädelgas...

Mycket riktigt... Och Xenon-ljus är s.k gasurladdningslampor.... Som använder sig av just ädelgasen Xenon.... det blir ett ljusblått nästan vitt starkt ljus av dessa lampor för er som inte visste det =) :yoparty

fan vet hur dom fungerar rent tekniskt bara.... skulle vara kuligt å veta...

Å andra sidan tror jag inte anledningen till att det inte sitter xenon-ljus på hojar är p.g.a. stuntningen utan nått annat, typ utrymme, vikt, pris och just nivåregleringsmekanismen....

Fan va seriös jag försöker verka..... Knasigt...

:hej

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
hållundan skrev:
Mycket riktigt... Och Xenon-ljus är s.k gasurladdningslampor.... Som använder sig av just ädelgasen Xenon.... det blir ett ljusblått nästan vitt starkt ljus av dessa lampor för er som inte visste det =) :yoparty

fan vet hur dom fungerar rent tekniskt bara.... skulle vara kuligt å veta...

Å andra sidan tror jag inte anledningen till att det inte sitter xenon-ljus på hojar är p.g.a. stuntningen utan nått annat, typ utrymme, vikt, pris och just nivåregleringsmekanismen....

Fan va seriös jag försöker verka..... Knasigt...

Finns nog inget större behov helt enkelt, de flesta slutar ju (märklig nog) åka mc när den mörka årstiden kommer. För enduro är Xenon redan ett vanligt fenomen.

Xenon...har och kommer (nog) aldrig vara blått som många tror. Ljuset är så pass vitt att det upplevs att ögat som blått, ögat lurar hjärnan dvs. Det finns i olika färger, den ena mer vitt än den andra. 4100 K, 600 K och upp till 8000 Kelvin om jag minns rätt. Men jämför man Xenon med normalt dagsljus är färgen väldigt lika och det är just en stor fördel med Xenon. Halogen är gult, dvs sämre färg = sämre ljus. En annan fördel med Xenon är att den bara kräver ca 1/3 så mycket effekt som en halogen lampa för att ge motsvara ljusstyrka. Addera det med färgen så blir ljuseffekten mycket starkare.

Hur det fungerar... kort = högspänningsenheten (drivdonet) skapar en ljusbåge mellan två elektroder i lampan. Ljusbågen förstärks av Xenon gasen. Med andra ord, det finns ingen glödtråd i Xenon lampan.

För mer info om Xenon... www.autolamps-online.com

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Najs! :tummenupp

Alltid kul å veta hur saker å ting funkar....

Men du har rätt, finns väl som sagt inget direkt behov.... fast det är ju fräckt....

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Men. Men. Men. (låter som ett litet barn...)

Xena? Krigarprinsessan? Är det henne ni vill ha på hojen? :jisses

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Min gissning är att xenonlampa är för dyrt i förhållande till hojen. Jag menar det skulle uppta 5% av hojens nypris om det var hälften så dyrt som till bil, men anledningen att den inte skulle kunna nivåreglera korrekt köper jag inte. Varför måste det kunna göra det? Det gör ju inte vanliga ljus. Ducati hade ju kunnat kasta in det i priset på sin 999R tycker man ;)

smilee

Tillbaka igen
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX R 750 -87
BigKay skrev:
Min gissning är att xenonlampa är för dyrt i förhållande till hojen. Jag menar det skulle uppta 5% av hojens nypris om det var hälften så dyrt som till bil, men anledningen att den inte skulle kunna nivåreglera korrekt köper jag inte. Varför måste det kunna göra det? Det gör ju inte vanliga ljus. Ducati hade ju kunnat kasta in det i priset på sin 999R tycker man ;)

Är det inte originalavgassystemet till 999R som kostar ca 10% av totalpriset på hela motorcykeln? Om man köper en 999R får man väl köpa ett tillbehörssystem bara för att låsa in originalet på banken :dummer

Last edited:

COBRAN

Raket GET
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 660 SM/ENDURO
Xenon på mc

Vad är då projektorlysen ala R6 03 R1 04a??

Bifogat

• Röd closeup på framlysena.jpg
    Röd closeup på framlysena.jpg
    34 KB · Visningar: 214
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati