XJ 550 projekt!

freij

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Drz 400sm, hva 125
Vi är två studenter(17 & 17 år) som har köpt oss ett litet projekt, en XJ 550 från 82.

Allt började med att vi båda satt i varsitt hörn och smygrunkade åt Top Modell och kom på idén att fixa oss ett litet projekt som inte var allt för svårt för vår kompetens!:näsblod :rolleyes:
Vi började bläddra runt på blocket i prisklasserna 0-10.000 riksdaler, men pga dålig ekonomi som två ungdomar så fick vi gå ner till ett par tusen kronor och fattade genast tyckte för en XJ 550 som var ute för 2.000 kronor som knackar från toppen.

Problemet so far.. : Ingen tomgång, måste använda gas för att hålla igång hojen, knack från toppen, alla grenrör blir inte lika varma, tre utan rören blir "aj-vad-ont-varma" medans ena blir "gud-så-ljummet-det-är"..:död

Att göra :
* Felsöka
* Putsa hojen ordentligt!
* Byta bakdäck
* Ersätta dåliga delar
* Få tag på en mekhandbok
* Svetsa dit trasigt fäste

Här kommer vi ladda upp bilder vartefter projektet flyter på samt fråga efter hjälp :Bugar

Men pga problem med kameran just nu så kommer update med bilder senare ikväll med blandad kvalité(systemkamera och mobil)
dsc0010qj.jpg

dsc0014mf.jpg

dsc0003fb.jpg

dsc0018jj.jpg
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
http://xjbikes.com/Forums/

Finns en bra tråd där om hur ni rengör o synkar fuggarna.

En annan bra tråd om hur ventilerna ställs.

Och en annan om vilken ordning det ska göras,
 
Last edited:

freij

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Drz 400sm, hva 125
Tack så hemskt mycket för tipset om forumet! :)
Ska genast undersöka mera om saken där!
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Liten update då... utan bilder tyvärr! :rolleyes:

Idag så har vi putsat upp hojens kromade delar som fortfarande sitter på pga brist av arbetssysslor, även jobbat med att ta bort den värsta smutsen som finns på hojen som har ett par år på nacken säkert.


Pga avståndet emellan mig och Freij så har vi inte möjlighet att träffas varje dag och fixa med hojen, då han bor i Järfälla kommun och jag bor nere i Slöddertälje så blir det oftast på helgerna, och kanske loven updates kommer, rikligt med bilder hoppas vi att det blir! :tummenupp
 

freij

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Drz 400sm, hva 125
Har en fråga till någon mer kunnig.
Angående knacket som kom från motorn, ska vi ta lossa alla ventiler?

Eller ska man chansa och bara ställa in dom? o hoppas på att man slipper plocka ner allt igen
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Har en fråga till någon mer kunnig.
Angående knacket som kom från motorn, ska vi ta lossa alla ventiler?

Eller ska man chansa och bara ställa in dom? o hoppas på att man slipper plocka ner allt igen

Plocka inte ner något alls förrän ni vet exakt vad ni avser upppnå med rivandet.

Och skaffa( ladda ner.:rolleyes:) verkstadshandboken först!

Lägg upp en film på knackande! :tummenupp
Har ni tur behövs det kanske bara en ventil/kamkedje-justering.
Knackar det fortfarade kan det vara vevstakarna lagringar i endera
kolv eller vevaxel. Jobbigt och dyrt. :gnissla

Vad gäller själva hojjen, grattis!
Den såg finfin ut på Blocket! :D

Har ni kollat om den får gnista på den 'kalla' cylindern?
Hur ser tändstiftet ut?

/e
 

freij

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Drz 400sm, hva 125
Idag har jag varit ner i garaget igen för att skruva på tank och dylikt som behövdes skruvas på igen. För att kunna starta och filma.


Efter att varit där nere ensam och lyssnat nogrannare så tycker jag det låter som att det kommer nere ifrån och inte uppe vid ventilerna.

Så Min fråga är vad tror ni det kan vara? för om kamkedjan är slapp skulle det då låta nere ifrån?
Och min fråga kvarstår eftersom cylinder 4a verkar inte bli lika varm som de andra, om man inte skulle haft gnista på den skulle den väl inte ens bli ljummen/varm?

Får tacka för att ni hjälper 2 "moppefuckos" som ni troligtvis ser på oss :D
/Freij

Edit: Eftersom jag inte fick till filmen utan var bara en vit ruta här på sporthoj, så länkar jag istället: http://www.youtube.com/watch?v=f9V9eIbT0jU
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men för guds skull, minska gärna ner storleken lite på bilderna. Det tog lång tid att öppna sidan när jag sitter på den här 8/1-linan. Och hemma hos päronen där det är bara 0,5mbit/s vill jag inte ens tänka på hur lång tid det tar. :huvet
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Men för guds skull, minska gärna ner storleken lite på bilderna. Det tog lång tid att öppna sidan när jag sitter på den här 8/1-linan. Och hemma hos päronen där det är bara 0,5mbit/s vill jag inte ens tänka på hur lång tid det tar. :huvet

Äsch då, du får väl skaffa bättre uppkoppling så du hänger med. Snålfan! :D
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Sjukt svårt att avgöra utifrån filmljudet.
Spontant låter det som ventilrassel, dvs för stort ventilspel.
Samtidigt så det vanligaste för en motor utan vipparmar
(överliggande kammar som verkar direkt på ventilerna)
att spelet minskar med tiden på grund av deformerade/slitna ventilsäten.
Dvs, att slamret minskar till dess att ventilerna inte längre kommer
i full kontakt med sina säten och bränns sönder.
Låter inte som vevlager heller, det skall knacka dovare.

Men utifrån ljudet på filmen att döma så kan allt vara bara bra också. :rolleyes:

Men:
-Är oljenivån rätt?
-Låter det annorlunda när den blivit varm?
-Har ni fått igång den 'kalla' cylindern?

Det bästa vore om man fick höra den live.
Järfälla? Man skulle kanske kunna brumma förbi någon kväll och låna ut ett öra. :va

/e

Edit=>Låter mer från kopplingssidan...:va
-Låter det annorlunda om man trycker i kopplingen?
-Har ni provkört den? (högre varv, olika växlar)

Edit #2: For the record, jag är definitivt inte någon riksexpert på detta,
har bara hobbymekat i ett par decennier.
Finns förhoppningsvis riktiga proffs här också. :rolleyes:
 
Last edited:

freij

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Drz 400sm, hva 125
Sjukt svårt att avgöra utifrån filmljudet.
Spontant låter det som ventilrassel, dvs för stort ventilspel.
Samtidigt så det vanligaste för en motor utan vipparmar
(överliggande kammar som verkar direkt på ventilerna)
att spelet minskar med tiden på grund av deformerade/slitna ventilsäten.
Dvs, att slamret minskar till dess att ventilerna inte längre kommer
i full kontakt med sina säten och bränns sönder.
Låter inte som vevlager heller, det skall knacka dovare.

Men utifrån ljudet på filmen att döma så kan allt vara bara bra också. :rolleyes:

Men:
-Är oljenivån rätt?
-Låter det annorlunda när den blivit varm?
-Har ni fått igång den 'kalla' cylindern?

Det bästa vore om man fick höra den live.
Järfälla? Man skulle kanske kunna brumma förbi någon kväll och låna ut ett öra. :va

/e

Edit=>Låter mer från kopplingssidan...:va
-Låter det annorlunda om man trycker i kopplingen?
-Har ni provkört den? (högre varv, olika växlar)

Edit #2: For the record, jag är definitivt inte någon riksexpert på detta,
har bara hobbymekat i ett par decennier.
Finns förhoppningsvis riktiga proffs här också. :rolleyes:
Slitna ventil säten låter inte kul för då är det väl ny topp eller tänker jag helt fel :S ?

Oljenivån : har jag faktiskt glömt och tittat :skäms :huvet

Varm: Jag tycker att den lät lite mindre när den vart varm, det försvann ju inte men det lät mindre tyckte jag.

4e cylindern: Jag tycker det låter som att den går och det har inte tittat någon mer på den, men den blir ju ljummen som sagt, inte riktigt varmt.

Komma förbi får du gärna göra! :tummenupp Vill alltid få kloka råd så!

Har ej testat det där med kopplingen.
Den är inte provkörd, på grund av knacket. Mer rädsla att något ska rasa i motorn.

/Jerry
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Slitna ventil säten låter inte kul för då är det väl ny topp eller tänker jag helt fel :S ?
Om de bara är lite slitna skall det räcka med att justera spelet.
Det är när man kör utan spel som ventilerna bränns sönder.


Oljenivån : har jag faktiskt glömt och tittat :skäms :huvet
Bara att kolla! :tummenupp Sedan gör gammal sunkig olja också att det slamrar lite mer.

Varm: Jag tycker att den lät lite mindre när den vart varm, det försvann ju inte men det lät mindre tyckte jag.
Bra! Med ny olja i rätt mängd blir det kanske normalt? :D

4e cylindern: Jag tycker det låter som att den går och det har inte tittat någon mer på den, men den blir ju ljummen som sagt, inte riktigt varmt.
Ljummen blir den alltid. Det leds värme från
den intilliggande cylindern. Om tomgångsvarvet inte går ner när du drar loss tändhatten är den död på den cylindern.

Hur ser tändstiften ut?

Komma förbi får du gärna göra! :tummenupp Vill alltid få kloka råd så!
Söndag kväll sent skulle jag kanske kunna smita iväg en vända, typ 21-22.
Jag hör av mig.

/e
 

freij

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Drz 400sm, hva 125
Okej då tror jag börjar förstå mer :)

Får titta oljan i helgen då! Någon som vet hur mycket olja som ska vara i? Har inte hittat någon bok.. eller "köpt".

Får testa det där med tändstiftet och titta stiften!
För dom är nämligen inte tittade.

Söndag kväll skulle kanske funka :tummenupp

Edit:

Ankan: Okej! Ja man lär sig av sina misstag :huvet

Stiftet som jag skrev till Engström så har vi ej tittat.

Ska skriva en lista på allt som ska göras eller tittas upp innan jag gör något mer!:näsblod

Edit 2 : Nu har jag fått tag i manualer och dylikt så nu kan jag läsa mig till mycket :) hoppas jag
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Okej då tror jag börjar förstå mer :)

Får titta oljan i helgen då! Någon som vet hur mycket olja som ska vara i? Har inte hittat någon bok.. eller "köpt".

Lite drygt 2 liter.
Nivån skall vara upp till markeringen i 'fönstret' vid röd pil!
olja.jpg


Här finns en massa matnyttig info=> XJBIKES.COM


/e
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Hur gick det sen? Åkte Engström dit och snodde hojen eller varför har tråden tystnat? :D
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Åkte Engström dit och snodde hojen eller? :D

Näe, jag är oskyldig. :rolleyes:

Jag har så himla svårt att komma ifrån på kvällarna.
Om jag bara hade en bra barnvakt så skulle jag kunna sno...eller
jag menar stödmecka varje kväll...... Livets mening, skruva hoj.:tuttar

Undrar också hur det går! :)

/e
 

freij

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Drz 400sm, hva 125
Tjena! Missat att ni skrivit! Nej har inte blivit gjort så mycket! Vart så att jag köpte ett projekt till en husqvarna cr 125a som jag tänkt ha igång till vintern så den har väl tagit det mesta av tiden.

har bara hunnit varit ner och skruvat ut alla tändstift alla var sotiga/svarta ska ta bild nästa gång! Den tänder även på den cylindern den inte går på!
Försökte starta den oxå, men den ville sig inte.. la inte ner någon större kraft, kan ju vara bensinen, men tycker den borde ju inte spela så stor roll eller jag har inte haft så stora problem med gammal bensin. Men som sagt första fyrtaktaren jag äger så!

Och Engström om du får tid så ring/messa gärna!

/Edit: Faan! nu glömde jag bort att göra tändhatts tricket :mad: får göra det nån annan dag!

/Freij
 
Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top