Xr 600 frågor

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900, XR600
XR 600 saknar acc. pump därav dör den om du vrider rullen max direkt. Inget att oroa sig för.

Har du riktiga isdäck får du grymt fäste på isen, annars blir det såklart halt.

Lätt att slå över på bakhjulet?

Inte direkt, tycker XR:en var skitlätt att lära sig åka på bakan med. Börja plocka upp den på tvåan och växla dig lådan igenom bara... handlar mest om gaskontroll.

Har du svårt med växlingarna ligger du förmodligen inte högt nog när du försöker växla. Lugn... det kommer komma naturligt. Skadar ju naturligtvis inte att ha bromsberedskap men de första gångerna är det nog lätt hänt att när det väl gått så långt att inte motorbroms längre räddar situationen så hinner du inte heller rädda situationen med fotbromsen.

Att slå över är en naturlig del i läroprocessen!

Edit: Måste fått det där angåend acc. pumpen fel. Vrider jag fullt omedelbart från inget varv så tenderar min till att dö. En polare som e mek yrade nåt om acc. pump men jag missförstod honom säkert... I stand corrected!
 
Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
De (2) XR jag har haft har inte dött vid hastigt gaspåslag. Felbestyckad förgasare tror jag på. Kompressionen ska vara bra, definitivt inte som på en 250cc cross när man kickar
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
den e ganska lättkickad o som sagt..den kanske e felbestyckad för den ska inte dö eller bluddra nå spec..
öppet system öppna sidokåpan till luftburken o sen bestycka upp..
jag kör nu 68 låg o 156 hög o de vart en grym skillnad för mig mot för orginal.
går upp 1,2,3 på bara gasen fast med ett av o på på 3an.
på 4 måste man stå upp eller sätta benet på sadeln långt bak.
märk väl att då väger jag 100+++ o lite till :rolleyes:
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
men att en hoj är lätt att kicka. På min husa så börjar ju dekompen öppnas så fort man börjar dra i kicken. Borde ge en upplevelse av dåligt komp. Vet dock inte hur det är på en XR. Bara en tanke jag fick.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
philsson skrev:
men att en hoj är lätt att kicka. På min husa så börjar ju dekompen öppnas så fort man börjar dra i kicken. Borde ge en upplevelse av dåligt komp. Vet dock inte hur det är på en XR. Bara en tanke jag fick.

Sant, men fortfarande såpass bra komp att man måste lägga mycket tyngd på kicken för att få ner den efter att man byggt upp komp.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
-PLM- skrev:
Sant, men fortfarande såpass bra komp att man måste lägga mycket tyngd på kicken för att få ner den efter att man byggt upp komp.
Alltså är de min hoj som är kasst eller nåt för jag sitter bara ner och kickar. :va Dessutom vänster sida som borde vara mycket svårare (klenare ben :hihi)
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
ozeo skrev:
öppet system öppna sidokåpan till luftburken o sen bestycka upp..
jag kör nu 68 låg o 156 hög o de vart en grym skillnad för mig mot för orginal.
Vad sitter det i orginal då? Har du bara tagit bort den lilla sidokåpan på luftburken? Räcker det inte om man bara höjer nålen ett snäpp?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Viffer skrev:
Vad sitter det i orginal då? Har du bara tagit bort den lilla sidokåpan på luftburken? Räcker det inte om man bara höjer nålen ett snäpp?

nej jag gjorde lite hål i sidan o satte dit ett nät. vart djäkligt känsligt med munstyckena efter detta.
nej de räcker inte att höja...men varför lata till de då du får mycke mer effekt genom att byta unstycken..har själv vart inne på ditt spår men efter att provat lite av varje så har de blitt en djäkla skillnad på effekt...om man mäter de i wiiiili kraft så fick jag rycka de på 2an samtidigt som jag slog av o på..nu flyttar jag bak ca 5 cm kanske o bara gasar fullt o den går upp fint o mjukt. på 3an vart de som 2 förut. då e jag ingen wiiilifantom..en duktig en får nog upp den på 4an.
ett öppet system e att föredra..jag byggde eget som e dj*kligt öppet..nästan 2 tum från delningen till systemet som e på 2 tum.
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
ozeo skrev:
nej jag gjorde lite hål i sidan o satte dit ett nät. vart djäkligt känsligt med munstyckena efter detta.
nej de räcker inte att höja...men varför lata till de då du får mycke mer effekt genom att byta unstycken..har själv vart inne på ditt spår men efter att provat lite av varje så har de blitt en djäkla skillnad på effekt...om man mäter de i wiiiili kraft så fick jag rycka de på 2an samtidigt som jag slog av o på..nu flyttar jag bak ca 5 cm kanske o bara gasar fullt o den går upp fint o mjukt. på 3an vart de som 2 förut. då e jag ingen wiiilifantom..en duktig en får nog upp den på 4an.
ett öppet system e att föredra..jag byggde eget som e dj*kligt öppet..nästan 2 tum från delningen till systemet som e på 2 tum.
Var få man tag på billiga munstycken till xr:en?
Är det krångligt å byta?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Viffer skrev:
Var få man tag på billiga munstycken till xr:en?
Är det krångligt å byta?
finns inga billiga :hihi
men de e toklätt o byta...

om du bara ska byta högfart tex så öppnar man bara den lilla skruven i botten av gasarn, där under sticker en litet munstycke ut..du behöver en 7ans nyckel tro jag.
ska du byta både låg o hög så skruva helt enkelt bort hela nederdelen av gasarn o du komma åt bägge skitlätt.
sitter en liten kopp innanför. se till så du ser hur den ska sitta innan du tar bort allt..den sitter löst.
efter detta lär du få skruva lite på blandskruven..

(obs!!! det gäller åtminstone enförgasars xr,n. har du 2 så vet jag inget)
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
ozeo skrev:
finns inga billiga :hihi
men de e toklätt o byta...

om du bara ska byta högfart tex så öppnar man bara den lilla skruven i botten av gasarn, där under sticker en litet munstycke ut..du behöver en 7ans nyckel tro jag.
ska du byta både låg o hög så skruva helt enkelt bort hela nederdelen av gasarn o du komma åt bägge skitlätt.
sitter en liten kopp innanför. se till så du ser hur den ska sitta innan du tar bort allt..den sitter löst.
efter detta lär du få skruva lite på blandskruven..

(obs!!! det gäller åtminstone enförgasars xr,n. har du 2 så vet jag inget)
Kan det bero på lågfartsmunstycket att den dör vid stoppies? Skit störigt :4skrika
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Viffer skrev:
Kan det bero på lågfartsmunstycket att den dör vid stoppies? Skit störigt :4skrika

vet ej...jag höjde tomgången men vid lite längre måste jag hålla lite gas :tummenupp

har säkert med flottören o göra :)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top