XR600 knackar

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Snark.. Har väl kört 3 timmar sedan jag köpte den

Började knacka under körning, Kommer ifrån underdelen av motor, dvs inte topp/cyl/kolv. Det kommer ifrån kickaxeln/oljefiltretområdet.

Kickfjädern är av , men kan det ha något att göra med det? Den fjädern har varit av ett tag enligt förra ägarn.
Kvittar om jag håller in kopplingen eller ej
Kan tillägga att den vibrerar som ett helvete ibland. Speciellt vid motorbroms på högre varv.
Luktar ramlager?

Bara o riva antar jag, men tänkte om nån hade en idé.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har du köpt en trasig hoj :(
skulle köpt min istället..
som ett urverk.

hoppas de löser sig.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
ozeo skrev:
2213358 har du köpt en trasig hoj :(
skulle köpt min istället..
som ett urverk.

hoppas de löser sig.


Den lät kanon när jag köpte den, och är betydligt piggare än de andra 3 XR jag provat så jag antog att den va fräsch i motorn

den har ju rullagrad vev.. knackar verkligen rullager när dom är kassa?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ljunghusen skrev:
2213365 Den lät kanon när jag köpte den, och är betydligt piggare än de andra 3 XR jag provat så jag antog att den va fräsch i motorn

den har ju rullagrad vev.. knackar verkligen rullager när dom är kassa?

ingen anning :confused:
får säkert nå bra svar snart..
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Jag tycker att det luktar koppling/kickaxel om det här! Plocka ner ena sidan först bara o kolla så allt luktar "gott" så du inte gör massa i onödan! Varit i samma sits o det visade sig vara massa fjädrar i kopplingskorgen som "tickade". Hoppas det löser sig!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nexor skrev:
2213480 Jag tycker att det luktar koppling/kickaxel om det här! Plocka ner ena sidan först bara o kolla så allt luktar "gott" så du inte gör massa i onödan! Varit i samma sits o det visade sig vara massa fjädrar i kopplingskorgen som "tickade". Hoppas det löser sig!

Motorn är redo att lyftas ur .. behöver bara lite mer manskraft. Trevligt att jobba med motorn på bänken hur som helst. Börjar med hö.kåpan.
Tack för tipset! Fast jag tror nog att det är ett ramlager som börjar säga upp sig trots allt. Hörde ett malande en stund när jag stod på tomgång dagen innan.

F.ö ett motorfäste ej spänt, ett saknade en bult och ett annat va brutet. Framdrevet glappade aaalldeles för mycket... Inte så konstigt det skakade.
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Ljunghusen skrev:
2213809 Motorn är redo att lyftas ur .. behöver bara lite mer manskraft. Trevligt att jobba med motorn på bänken hur som helst. Börjar med hö.kåpan.
Tack för tipset! Fast jag tror nog att det är ett ramlager som börjar säga upp sig trots allt. Hörde ett malande en stund när jag stod på tomgång dagen innan.

F.ö ett motorfäste ej spänt, ett saknade en bult och ett annat va brutet. Framdrevet glappade aaalldeles för mycket... Inte så konstigt det skakade.

Det där med motorfästena låter inte stabilt, ajabaja på förra ägaren! :3freak
Låter som en dyr historia det här, har du kollat priser o så? Momentum och Betrans i Malmö har en hel del grejjer, kanske kan vara värt att kolla upp? Ang. manskraft så tar jag o polaren en runda inom Lund/Malmö idag, behöver du hjälp? PM:a eller nåt isf :fyllisar
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Motorn ligger på bordet och allt innanför hö och vä motorkåpa ser fint ut. Kamaxel m.m ser ut som nytt. Topp fin. Sliter med att få av cylindern, men den är åtminstonde sprickfri. Det finns en skum vändkant i mitten av cylindern. Går att hona bort men... Den har stått 2 år. Undra om kolven varit i den possitionen då.
Den har ju inte rasat så det brukar inte bli jättedyrt då, men
jag byter ramlager, vevlager, kolvringar, ventiltätningar, kamkedja m.m.

sen kanske den powerwheelar på 4an? :fyllisar
 

Audiman

jaaadåååå
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawa ZX6R Ninja | Såld + Fiddy
:felämne

Funderar på en XR600 årsmodell 93-94, nått man ska tänka på?

Är dom goa å köra å är där kraft så man kan wheela lätt :D

:backontop

Hoppas det löser sig Ljunghusen!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Audiman skrev:
2215453 :felämne

Funderar på en XR600 årsmodell 93-94, nått man ska tänka på?

Är dom goa å köra å är där kraft så man kan wheela lätt :D

:backontop

Hoppas det löser sig Ljunghusen!


Såvitt jag vet är det inget speciellt att tänka på. Kolla så hojen är lv-reggad!! En hel del är e-reggade.

Är den i bra skick är den en jäddra wheeliemaskin! Gasreser på de 3 första växlarna och den som kört xr ett tag rycker upp den på sista växeln

Förjävla rolig hoj. Sålde just cbr´en... aldrig att jag köper en plasträcer igen


En avgasventil läckte lite så där finns nån kuse att hämta iaf :D
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Audiman skrev:
2215453 :felämne

Funderar på en XR600 årsmodell 93-94, nått man ska tänka på?

Är dom goa å köra å är där kraft så man kan wheela lätt :D

:backontop

Hoppas det löser sig Ljunghusen!

min plockar jag då upp på 3an med lite ryck.
4an måste man stå, har bara provat lite för jag e feg.
:rolleyes:

o just de..den va ju till salu oså. :tummenupp
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nexor skrev:
2214316 Det där med motorfästena låter inte stabilt, ajabaja på förra ägaren! :3freak
Låter som en dyr historia det här, har du kollat priser o så? Momentum och Betrans i Malmö har en hel del grejjer, kanske kan vara värt att kolla upp? Ang. manskraft så tar jag o polaren en runda inom Lund/Malmö idag, behöver du hjälp? PM:a eller nåt isf :fyllisar


Tack men jag ordnade det själv som du förstod!
Är det "Momentum Industrial Maintenance Supply AB" du menar?

Beställer prylar och köper lager på fredag så den är ihop om 2-3v om allt går som planerat
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nån som kan tänka sig mäta tjockleken på framdrev? Mitt spelar en bra jävla bit, och jag hoppas det kan vara anledningen till kraftiga vibrationer.

Längst ut på drevet spelar det väl 8mm eller nåt i den stilen

Sitter inga brickor mer än låsningen enl handboken
 

Xr_Sebbe

Shoo
Gick med
2 Dec 2005
Ort
Hammrö
Hoj
Xr 600
Kan ju hända att "plastbiten" där är sönder då knarrar det gjorde det på min tills jag bytte den.

Nu vet jag ju inte hur din låter. men min lät mest när den var kall sen mindre.
låter som om det är ett annt fel.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ur minnet: Låsningen/låsringen till drevet sitter väl i ett spår på axeln ?
Inte är det spåret några 8 mm brett inte.

Kan säkert mäta mitt drev i kväll. (Har iofs en -97a)
/u
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Ljunghusen skrev:
2217543 Tack men jag ordnade det själv som du förstod!
Är det "Momentum Industrial Maintenance Supply AB" du menar?

Beställer prylar och köper lager på fredag så den är ihop om 2-3v om allt går som planerat

Japp det stämmer, ha bara med dig de gamla lagren eller skriv ner måtten o så. Finns även ett ställe som heter Betrans o ligger väl 500m från just Momentum. Båda ligger på samma gata som VAG i Malmö, alltså typ Valdemarsro. Lycka till!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ulf; Har du tid får du jättegärna mäta åt mig! Samma drev på 97an.
Nexor; Tack, så svänger jag förbi dom början på nästa vecka när jag pressat ur lagren

Update;
Cyl honad (i riktig maskin), kolv/cylspel uppmätt till 8/100mm(upp till 1/10mm är ok), toppen har fått slipande ventiler. Block inlämnat hos firma för att dra av svänghjulet (hittade ingen passande avdragare)

Snackat in mig i en kompis verkstad på lördag för att pressa ur lagren
Hittat firma som byter vevstakslager och kontrollerar den

Ang vändkanten så höll mekanikern som jag lämnade cyl för honing att det uppkommit eftersom kolven stått i den possitionen två år. Dvs "dra en skvätt olja i cylindrarna över vintern" kan ha en poäng
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Drevet är 6 mm tjockt vid kuggarna o 9 mm vid centrum.
Det går inte att dra i sidled alls egentligen, vickar bara lite. Finns ju en styrare/vevhusskydd
framför drevet, men eftersom jag lossade lilla kåpan (o därmed styraren) så var det inte det som
avgjorde glappet.
Utg.axeln går att dra lite ut-o-in, max 1 mm sammanlagt.
/u
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
ulf_lundin skrev:
2220851 Drevet är 6 mm tjockt vid kuggarna o 9 mm vid centrum.
Det går inte att dra i sidled alls egentligen, vickar bara lite. Finns ju en styrare/vevhusskydd
framför drevet, men eftersom jag lossade lilla kåpan (o därmed styraren) så var det inte det som
avgjorde glappet.
Utg.axeln går att dra lite ut-o-in, max 1 mm sammanlagt.
/u
w

Tack så mycket för det Ulf. Jag mätte samma på mitt drev. Har ju inte motorn hemma så jag kunde inte undersöka nogrannare vad som ådstakommit glappet
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top